معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۰

کشف منابع گازی جدید در قلمرو سرزمینی قبرس در شرق دریای مدیترانه

بنابه اعلام منابع خبری به نقل از وزیر اقتصاد و انرژی قبرس؛ منابع گازی جدیدی حاوی ۲ تا ۳ تریلیون فوت مکعب هیدروکربن در میدان "زئوس-۱" کشف گردیده است.

بنابه اعلام منابع خبری به نقل از وزیر اقتصاد و انرژی قبرس؛ کنسرسیومی مرکب از دو شرکت اِنی ایتالیا و توتال فرانسه موفق به کشف منابع گازی جدید حاوی ۲ تا ۳ تریلیون فوت مکعب هیدروکربن میدان "زئوس-۱" در حدود ۱۶۲ کیلومتری در داخل بلوک ۶ از خط ساحلی قبرس و در عمق ۲۳۰۰ متری گردیده است. وی اضافه نمود: میزان گاز کشف شده تاکنون، در داخل منطقه اقتصادی دریایی قبرس حدود 12 تا 15 تریلیون فوت مکعب تخمین زده می‌شود.

نقشه کشف منابع گازی جدید درقلمرو سرزمینی قبرس در شرق دریای مدیترانه

شرکت اِنی ایتالیا و توتال فرانسه نیز پیشتر در تاریخ ۲۱ دسامبر 2022 با صدور بیانیه ای خبر از اکتشاف مذکور داده بودند. این سومین کشف متوالی اعلام شده در بلوک 6 بشمار می آید.

شایان ذکر است از دیگر شرکت هایی که مجوز اکتشاف در بلوک های منطقه انحصاری اقتصادی قبرس را دارند می‌توان به شورون و شرکایی مانند رویال داچ شل، اکسون موبیل و قطر پترولیوم، اشاره کرد.

دراین بین، کنسرسیوم ِانی و توتال بیشترین امتیاز جهت اکتشاف و استخراج در محدوده قلمرو سرزمینی قبرس در شرق مدیترانه (۷ بلوک از ۱۳ بلوک)  را دارند. سه شرکت شورون، شل و نیومد نیز در حال توسعه میدان آفرودیت هستند که تخمین زده می‌شود حدود 4.25 تریلیون فوت مکعب گاز را دارا بوده و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۷ امکان صدور گاز آن به بازار فراهم آید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما