معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان هفته چهارم آذر ماه 1401 ( قسمت دوم) مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ازبکستان بیش از یک میلیارد دلار گاز از ترکمنستان وارد کرد

بر اساس گزارش شرکت دولتی «ترکمن گاز»، ازبکستان در یازده ماه اول 2022 گاز طبیعی از ترکمنستان به مبلغ 1.03 میلیارد دلار وارد کرده است.

ازبکستان از نظر واردات گاز ترکمنستان پس از چین (9.28 میلیارد دلار)، روسیه (3.5 میلیارد دلار) و میانمار (1.29 میلیارد دلار) در رتبه چهارم قرار دارد.

در اوایل دسامبر، ازبکستان در مورد تامین گاز اضافی از ترکمنستان به توافق رسید . ازبکستان ظرف سه ماه 1.5 میلیارد متر مکعب گاز دیگر از ترکمنستان دریافت خواهد کرد.

 

واردات موز از مرز 57.4 هزار تن گذشت

 بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی ازبکستان، 127.2 هزار تن موز در ژانویه تا نوامبر 2022 به ازبکستان وارد شده است.

حجم واردات موز نسبت به مدت مشابه سال قبل 57.4 هزار تن افزایش یافت. کشورهایی که ازبکستان بیشترین موز را در 11 ماه سال 2022 از آنها وارد کرده است:

اکوادور - 125.9 هزار تن      قزاقستان - 426 تن        ترکمنستان - 324 تن            ترکیه - 197 تن

هند - 144 تن        قرقیزستان -99 تن        چین - 19 تن

 

عزم ازبکستان جهت جذب  30 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سال 2023

آقای  شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در جلسه ای با نمایندگان پارلمان کشور گفت که ازبکستان قصد دارد در سال 2023 سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری را جذب کند.

در عین حال، به گفته رئیس جمهور، 25 میلیارد دلار آن سرمایه گذاری خصوصی خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: با احتساب بیش از 300 پروژه به ارزش 8 میلیارد دلار، عملیات اجرایی 40 پروژه بزرگ جدید را آغاز خواهیم کرد.

 

پیش بینی رئیس جمهور ازبکستان درباره افزایش بی سابق حجم صادرات کشور تا  23 میلیارد دلار در سال 2023

 شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود در پارلمان اعلام کرد حجم صادرات در سال 2023 برای اولین بار در تاریخ ازبکستان از 23 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

رئیس جمهور گفت: در سال 2023 هدف اصلی ما افزایش 4 میلیارد دلاری صادرات محصولات نهایی خواهد بود. برنامه "ازبکستان جدید - کشور محصولات رقابتی" که امسال راه اندازی شد، به ثمر نشسته است.  رئیس جمهور گفت : حدود 2000 کارآفرین برای اولین بار در یک سال وارد بازارهای خارجی شدند.

ما حداقل صادرات منسوجات، مهندسی برق، کالاهای چرمی و سایر محصولات نهایی را به بازارهای اروپایی دو برابر خواهیم کرد. رئیس جمهور ازبکستان گفت: ترخیص کالاهای صادراتی 9 مرحله ای فعلی 3 برابر کاهش می یابد.

پس از پایان مذاکرات اصلی برای عضویت در سازمان تجارت جهانی، کار در زمینه هماهنگ سازی قوانین داخلی و معرفی استانداردهای جدید را تسریع خواهیم کرد.

به طور کلی، در سال 2023، برای اولین بار در تاریخ ما، حجم صادرات از 23 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت (در سال 2018 این رقم 14 میلیارد دلار بود).

 

ازبکستان قصد دارد 10 پروژه بزرگ انرژی را در سال 2023 تکمیل کند

آقای شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در جلسه پارلمانی کشور اعلام کردکه  ازبکستان قصد دارد 10 پروژه بزرگ انرژی را با ظرفیت 4500 مگاوات در سال 2023 تکمیل کند.  

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون 7 نیروگاه با ظرفیت 1.5 هزار مگاوات راه اندازی کرده ایم.  در سال آینده 10 پروژه بزرگ دیگر با ظرفیت 4.5 هزار مگاوات را تکمیل خواهیم کرد.

 به ویژه، در بخارا، جیزخ، قشقه دریا ، نوائی، سمرقند، فرغانه و استان تاشکند، نیروگاه‌های خورشیدی و بادی خواهیم ساخت که در آن 13 میلیارد کیلووات برق اضافی تولید خواهد شد.  با توجه به این امر، تامین برق برای خانوارها 50 درصد افزایش خواهد یافت.

واردات سیب زمینی از 22.5 هزار تن گذشت

  بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی، ازبکستان در ژانویه تا نوامبر 2022، 478.3 هزار تن سیب زمینی از 16 کشور به مبلغ 73.4 میلیون دلار وارد کرده است که واردات سیب زمینی نسبت به دوره مربوطه در سال گذشته  22.5 هزار تن افزایش یافته است.

کشورهایی که ازبکستان بیشترین واردات سیب زمینی را در 11 ماه سال 2022 از آنها داشته است:

پاکستان - 259.1 هزار تن     قزاقستان - 155.1 هزار تن      قرقیزستان 30هزار تن     روسیه - 15 هزار تن

هلند - 6.4 هزار تن       ایران - 5.6 هزار تن

کمیته آمار دولتی ازبکستان نرخ تورم در بخش مصرف کننده را برای ژانویه تا نوامبر 2022 اعلام کرد

افزایش قیمت خدمات پولی در ژانویه تا نوامبر 2022 به 7.2 درصد با میانگین ارزش ماهانه 0.6 درصد رسید. در ساختار سهم رشد شاخص ترکیبی قیمت مصرف کننده، سهم محصولات غذایی 53.2٪، محصولات غیر خوراکی - 31.5٪، خدمات - 15.3٪ از کل افزایش را به خود اختصاص داده است.

بیشترین سهم در رشد CPI تلفیقی برای ژانویه تا نوامبر 2022 مربوط به تغییرات قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی است که در این دوره 13.5 درصد گران‌تر شده‌اند. به طور خاص، این کالاها بیش از 49 درصد از کل تأثیر کالاها و خدمات مشاهده شده را تشکیل می دهند.

پیشتاز در رشد قیمت به غلات و محصولات غلات تعلق دارد. به این ترتیب قیمت محصولات مشمول این گروه از ابتدای سال جاری تاکنون 1.3 برابر افزایش یافته است. همچنین قیمت شکر، شیرینی و دسر (24.3 درصد)، شیر، لبنیات و تخم مرغ (15.8 درصد) افزایش قابل توجهی داشته است.

کاهش قیمت در میوه‌ها و آجیل (-6.7٪) ثبت شد.

سه رتبه اول از نظر رشد قیمت نسبت به دسامبر 2021 شامل رستوران‌ها و خدمات هتل (20.5٪)، مراقبت های بهداشتی (14.9٪)، خانه و سایر کالاها و خدمات (14.3٪) است.

ازبکستان از نظر تامین گاز خط لوله به چین در جایگاه چهارم قرار گرفت

در ژانویه تا نوامبر 2022، ازبکستان رتبه چهارم را در حجم عرضه گاز به چین از طریق خط لوله به خود اختصاص داد. خبرگزاری «تاس»  این خبر را با استناد به اداره کل گمرک چین گزارش داد.

سامانه آنلاین این وزارتخانه حجم فیزیکی گاز وارداتی از خط لوله در ماه‌های اخیر را نشان نمی دهد. 

به گفته این اداره، ترکمنستان همچنان در میان کشورهای تامین کننده سوخت به چین از طریق خط لوله گاز، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.  در یازده ماه اول سال جاری، مواد اولیه تامین شده از این کشور بالغ بر 9.28 میلیارد دلار بوده است.

 روسیه با 3.5 میلیارد دلار مقام دوم را به خود اختصاص داده است. 

بر اساس این شاخص، ازبکستان با 1.03 میلیارد دلار رتبه چهارم و قزاقستان با 1 میلیارد دلار رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. 

پیش از این بهزاد نورمت اف، رئیس هیئت مدیره شرکت "اوزترانس گاز" گفته بود با سرد شدن روزها صادرات گاز به همه کشورها از جمله چین 100 درصد متوقف و به سمت مصرف مردم هدایت شده است.

 

تولید ناخالص داخلی ازبکستان برای اولین بار از 80 میلیارد دلار گذشت

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود در پارلمان این موضوع را بیان کرد.

وی گفت: می‌خواهم به برخی از موفقیت‌هایی که با کار قهرمانانه مردم ما صرف نظر از  همه‌گیری، بحران عمیق اقتصادی و سیاسی در جهان به دست آمده است، اشاره کنم.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه اصلاحات گسترده و موثر، تولید ناخالص داخلی کشور برای اولین بار از مرز 80 میلیارد دلار گذشت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تنها در سال جاری 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد ما جذب شد و صادرات به 19 میلیارد دلار رسید.

 

پیش بینی‌های کلان اقتصادی مورد بحث قرار گرفت

روز 19 دسامبر سال 2022 تحت ریاست رئیس جمهور ازبکستان جلسه ای در مورد پیش بینی‌های کلان اقتصادی برای دوره منتهی به پایان سال و برای سال 2023 برگزار شد.

پیش بینی می‌شود با وجود شرایط سخت دنیا، با توجه به نتایج، رشد فعلی اقتصاد ازبکستان  حد اقل 5.5 درصد باشد، صادرات بیش از 13 درصد افزایش یابد و به 19 میلیارد دلار برسد. در سیاست دولت، افزایش اشتغال و ارتقای سطح زندگی مردم در اولویت قرار بگیرد.

به طور خاص، در سال 2022، 8 تریلیون صوم از بودجه برای بهبود زیرساخت‌های محله ‌ها اختصاص یافت تا به مسائلی که سال‌ ها مردم را نگران کرده است، رسیدگی شود. در عین حال، درآمدهای اضافی به بودجه به میزان 16.5 تریلیون صوم، امکان تخصیص اعتبارات بیشتری را برای بهبود زیرساخت های مناطق فراهم کرد.

پیش بینی می‌شود در سال 2023 تولید ناخالص داخلی حداقل 5.3 درصد رشد کند. در شرایط سخت ادامه دار جهان، تلاش ها در سال آینده بر تضمین ثبات اقتصاد کلان و جلوگیری از افزایش شدید تورم متمرکز خواهد شد. در جلسه به ویژه وظایف مهمی‌برای دستیابی به رشد صنعت 5.1 درصد، کشاورزی 3.5 درصد و بخش خدمات 14.1 درصد تعیین شد.

در سال 2023، حدود 300 پروژه بزرگ در مناطق نیز به ارزش تقریباً 8 میلیارد دلار راه اندازی خواهد شد. این امر تولید صنعتی منطقه را 11 درصد افزایش می دهد.

در این نشست برنامه صادراتی صنایع و مناطق برای سال 2023 به مبلغ 18 میلیارد دلار ارائه شد. به ویژه، برنامه ریزی شده است که صادرات منطقه ای را 60 درصد افزایش داده و آن را به 10 میلیارد دلار برساند.

رئیس‌جمهور دستور داد تا صادرات در بخش‌هایی مانند مهندسی برق، نساجی، مصالح ساختمانی، صنعت چرم و کفش، کشاورزی و داروسازی بین 50 تا 60 درصد افزایش یابد.

 

حجم تجارت خارجی ازبکستان حدود 50  میلیارد دلار بوده است

به گزارش کمیته آمار دولتی ازبکستان، گردش مالی تجارت خارجی جمهوری ازبکستان در ژانویه تا نوامبر 2022 حدود 50 میلیارد دلار بوده است.

گردش مالی تجارت خارجی ازبکستان 6.8 میلیارد دلار یا 18 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 افزایش یافته است.

صادرات ازبکستان در ژانویه تا نوامبر 2022 بالغ بر 17.4 میلیارد دلار بوده است.

واردات ازبکستان به 27.6 میلیارد دلار رسید، به ویژه حجم واردات محصولات 25.3 میلیارد دلار و خدمات 2.3 میلیارد دلار بود.

 

ده  کشور شریک برتر با سهم بالایی از واردات ازبکستان اعلام شد

بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی ازبکستان، کشورهای شریک با سهم بالای واردات  از ازبکستان در ژانویه تا نوامبر 2022 (به دلار):

- چین - 5.8 میلیارد.       - روسیه - 5.5 میلیارد       قزاقستان - 2.9 میلیارد.      کره - 2.1 میلیارد.

-ترکیه - 1.5 میلیارد.        آلمان - 856.5 میلیون.       ترکمنستان - 674.3 میلیون.     هند - 595 میلیون.

- برزیل - 500 میلیون.        امارات - 378 میلیون. 

بانک جهانی در اجرای اصلاحات استراتژیک ازبکستان به این کشور کمک بیشتری خواهد کرد

بانک جهانی بودجه ای را برای ازبکستان تصویب کرد تا از اصلاحات استراتژیک با هدف ایجاد یک اقتصاد فراگیر متمرکز بر بخش خصوصی، توسعه نهادهای بازار و تضمین فرصت های برابر برای شهروندان جهت بهره مندی از مزایای رشد اقتصادی حمایت کند.

  بانک جهانی ارائه بودجه به ازبکستان را به عنوان بخشی از عملیات حمایت از سیاست توسعه ابزار مالی ویژه بانک جهانی که از اصلاحات اجتماعی- اقتصادی در کشورهای مختلف حمایت می‌کند، تصویب کرد.  این حمایت در قالب یک بسته مالی شامل وام های نرم به مبلغ 470 میلیون دلار آمریکا و وام هایی با نرخ بهره پایین به مبلغ 480 میلیون دلار آمریکا ارائه می‌شود این وجوه توسط موسسات وام دهنده بانک جهانی،  انجمن بین المللی توسعه،  و بانک بین المللی بازسازی و توسعه ارائه می‌شود. انجمن توسعه بین المللی  سه وام، بانک بین المللی توسعه و بازسازی - یک وام با نرخ بهره پایین برای مدت 12 تا 34 سال ارائه خواهد کرد.

 

خط راه آهن "ترمز - مزارشریف - کابل - پیشاور به طور کامل برقی می‌شود

 به گزارش خبرنگار Podrobno.uz، خط راه آهن "ترمز - مزارشریف - کابل - پیشاور" به طور کامل برقی می‌شود. در حال حاضر مدل دیجیتالی این مسیر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای ساخته شده است که این امکان را فراهم می‌کند تا خطاهای محاسباتی در طراحی کارهای زمینی به حداقل برسد. خسن الدین خسیل اف رئیس هیئت مدیره راه آهن ازبکستان گفت: این مسیر از مناطق کوهستانی عبور خواهد کرد، بنابراین مسیر به طور کامل برقی خواهد شد، برنامه ریزی شده است که لوکوموتیوهای برقی در اینجا کار کنند.  به گفته وی، در اثر راه اندازی این مسیر، قرار است سالانه 10 میلیون محموله نیز ترانزیت شود.

به عنوان بخشی از این پروژه، قرار است 765 کیلومتر خط آهن احداث شود. در سال آینده قرار است دفتر پروژه ایجاد شود، یک شرکت مشاور بین المللی جذب شود و با سرمایه گذاران مذاکره شود. بر اساس نتایج، امکان سنجی پروژه تهیه خواهد شد.

کل هزینه برآوردی پروژه 4.6 میلیارد دلار است که مدت اجرای پیش بینی شده 5 سال است.

خط آهن جدید 10 شهرک ازبکستان، افغانستان و پاکستان را به هم متصل می‌کند و به شاهراه اصلی حمل و نقل و لجستیک برای منطقه تبدیل می‌شود. 

 

شرکت هایی از امارات، فرانسه و چین برنده مناقصه ساخت سه نیروگاه انرژی خورشیدی در ازبکستان شدند

 به گزارش خبرنگار Podrobno.uz، شرکت هایی از امارات، فرانسه و چین برنده مناقصه ساخت سه نیروگاه خورشیدی در ازبکستان شدند.

 در دسامبر سال جاری برندگان مناقصه ساخت و بهره برداری از سه نیروگاه انرژی خورشیدی  با ظرفیت کل 500 مگاوات در استان‌های بخارا، نمنگان و خوارزم مشخص شدند.

در نتیجه مناقصه‌ها:

MASDAR امارات متحده عربی) برنده مناقصه ساخت نیروگاه 250 مگاواتی در استان  بخارا با پیشنهاد 3.044 سنت به ازای هر کیلووات ساعت برق تولید شده است. لازم به ذکر است که این اولین پروژه در ازبکستان است که با سیستم ذخیره سازی برق 62 مگاواتی (BESS) اجرا می‌شود.

کنسرسیوم GD Power - Powerchina چین به عنوان برنده ساخت نیروگاه خورشیدی 150 مگاواتی در استان  نمنگان با پیشنهاد 4.828 سنت به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی انتخاب شد.

Voltalia  فرانسه به عنوان برنده ساخت نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی در استان خوارزم با پیشنهاد 2.888 سنت به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی انتخاب شده است.

 

ساخت دو نیروگاه بادی در شهرهای غجدوان  و پشتکوه در منطقه بخارا آغاز شده است

این کار توسط شرکت انرژی عربستان سعودی ACWA Power انجام می‌شود. ظرفیت هر نیروگاه 500 مگاوات خواهد بود.

این ایستگاه‌ها قرار است در سال 2024 راه اندازی شوند. آنها سالانه 3.6 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند که 1.1 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را صرفه جویی می‌کند.

با راه اندازی این ایستگاه‌ها برای 50 نفر شغل دائمی ایجاد می‌شود.

 

اولین قطار بلوک کانتینری از ازبکستان به شهر بورگاس بلغارستان ارسال شد

اولین قطار بلوک کانتینری از ازبکستان به شهر بورگاس بلغارستان ارسال شد.  آن  محموله‌های شرکت صنایع معادن آلمالیق استان تاشکند، یعنی کنسانتره مس را  حمل می‌کند.

به گفته نمایندۀ شرکت «کنتاینرهای ریلی ازبکستان»، این قطار برای اولین بار از طریق راهروی میانی به اروپا فرستاده شد.  مسیر آن بیش از 4 هزار کیلومتر طول دارد و از کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و بلغارستان می‌گذرد.

قطار باری که در 16 دسامبرسال جاری  حرکت کرد، شامل 46 واگن است که 91 واحد کانتینر 20 فوتی را حمل می‌کند. حمل و نقل آن با همکاری شرکای خارجی از ترکمنستان - JSC "TLCT"، آذربایجان - ADY Container LLC و گرجستان - GR Logistics and Terminals سازماندهی شده است.

 

طی 10 ماه 70 تن انبه به ازبکستان وارد شد

بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی، 70 تن انبه در ژانویه تا اکتبر 2022 به ازبکستان وارد شده است. حجم واردات انبه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 تن کاهش داشته است.

کشورهایی که ازبکستان بیشترین انبه را در 10 ماه سال 2022 از آنها وارد کرده است: قزاقستان - 22.2 تن      برزیل - 16.3 تن    چین - 7.6 تن     تایلند - 7.5 تن      روسیه - 5.7 تن      پرو - 3.9 تن        ترکیه - 3.8 تن

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما