معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۴

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در نیمه اول آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش صادرات بخش خصوصی قطر :

اتاق بازرگانی قطر اعلام کرد صادرات بخش خصوصی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری رشد قابل توجهی داشته است. ارزش صادرات بخش خصوصی بر اساس گواهی مبدا صادر شده توسط اتاق در سه ماهه سوم سال جاری، مبلغی حدود 9.38 میلیارد ریال قطری بود که در مقایسه با 5.96 میلیارد ریال در مدت مشابه سال گذشته، افزایش 58 درصدی داشته است. این گزارش حاکی از آن است که رشد فزاینده صادرات از 7.7 میلیارد ریال در سه ماهه اول به 8.9 میلیارد ریال در سه ماهه دوم و به 9.38 میلیارد ریال در سه ماهه سوم حاکی از بهبود مستمر عملکرد بخش خصوصی و بازگشت قوی آن فراتر از دوره قبل از کووید-19 است. بر این اساس ارزش کل صادرات بخش خصوصی طی 9 ماهه امسال به 26 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با 20.9 میلیارد ریال در مدت مشابه سال گذشته، 24.4 درصد افزایش داشت.

رشد چشمگیر فعالیت شرکت حمل و نقل کروه :

شرکت «کروه»، ارائه‌دهنده رسمی خدمات حمل‌ونقل در کشور قطر، رشد چشمگیری در فعالیت‌های خود در شش روز اول جام جهانی فوتبال قطر 2022 به ثبت رساند. این شرکت اعلام کرد که اتوبوس‌‌هایش در بازه زمانی 20 تا 25 نوامبر حدود 940 هزار و 513 مسافر را جابجا کردند. این افزایش، نشان‌دهنده موفقیت برنامه‌های عملیاتی این شرکت و آمادگی‌های پیشرفته آن برای جام جهانی است.

گزارش هفتگی املاک :

در گزارش هفتگی شرکت پروژه‌های املاک الاصمخ آمده است: شاخص‌‌‌های سال 2023 انتظارات مثبتی برای روند ساخت و ساز در قطر نشان می دهد و انتظار می رود بازتاب مثبتی بر معاملات املاک در مناطق مختلف مسکونی داشته باشد. بودجه عمومی دولت برای سال مالی 2023 بر برنامه‌ها و پروژه‌هایی گنجانده شده در سومین راهبرد توسعه ملی تمرکز خواهد داشت که علاوه بر اینکه تخصیص مالی لازم برای تکمیل اجرای پروژه‌های استراتژیک، مطابق با چشم‌انداز ملی 2030 قطر خواهد بود.

وفور مواد غذائی و کالاهای مصرفی در بازار داخلی :

وزارت بازرگانی و صنعت قطر بر وفور مواد غذایی و کالاهای مصرفی در بازار داخلی و ثبات قیمت ها و برآورده شدن تمام نیازهای مصرف کنندگان در طول مسابقات جام جهانی فوتبال تاکید کرد. این وزارتخانه مشتاق حمایت از محورها و اولویت‌های برنامه‌های کاری بود که برای تضمین بالاترین سطح امنیت غذایی و آمادگی برای تأمین مواد غذایی و کالاهای مصرفی در اقلام و مقادیر لازم تعیین می‌کرد. در این راستا، این وزارتخانه به تلاش های خود برای دستیابی به اهداف تعیین شده برای ارتقای امنیت غذایی کشور در دوره جام جهانی اشاره کرد.

افزایش فروش طلاجات در ایام جام جهانی :

طلافروشی‌ها در بازار النجادة دوحه در مدت حضور تماشاگران جام جهانی شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی فروش بودند. این امر باعث شده بسیاری از مغازه‌ها به کار شبانه‌روزی در این مدت روی آوردند. برخی از فروشندگان بازار که با الرایه صحبت می‌کردند، دلیل علاقه هواداران به خرید طلا از قطر را دو دلیل می دانند که اولی، کیفیت و تنوع طرح ها در طلافروشی‌ها است که باعث شده همه سلیقه‌ها اعم از خلیجی، اروپایی یا آسیایی تامین شود و دلیل دوم پایین بودن قیمت طلا در قطر در مقایسه با اکثر کشورهاست که به دلیل عدم مالیات بر طلا در این کشور است.

افزایش دارائی‌های بانک های اسلامی :

در گزارش ماهانه «بیت المشوره برای رایزنی‌های مالی» و بر اساس داده‌های بانک مرکزی قطر آمده است: دارایی بانک های اسلامی در کشور قطر در مهرماه گذشته به 535 میلیارد ریال رسیده است که آخرین آمار موجود افزایش 0.6 درصدی نسبت به سپتامبر 2022 و افزایش 10.4 درصدی به صورت سالانه نسبت به اکتبر 2021 رانشان می دهد. این رشد در دارایی‌های بانک های اسلامی‌به دلیل افزایش 4.6 درصدی مانده دارایی‌های خارجی بوده است.

روند صعودی بورس قطر :

بورس قطر با حمایت از رشد 5 بخش با پیشتازی بخش مخابرات، به روند صعودی خود ادامه داد و شاخص کل را به سطح 12000 واحد نزدیک کرد. شاخص کل با افزایش 126.08 واحدی معادل 1.07 درصد به رقم 11925 واحد رسید. در معاملات شاهد دادوستد 238.1 میلیون سهم به ارزش 1.4 میلیارد ریال و در نتیجه اجرای 20 هزار و 130 معامله بودیم. ارزش بازار در پایان معاملات به مبلغ 669 میلیارد ریال نسبت به جلسه گذشته 661 میلیارد ریال رسید که سود را به 8.2 میلیارد ریال رساند. در سطح سهم بخشی، شاخص‌های 5 بخش افزایش یافت که در راس آنها بخش مخابرات با 2.37 درصد رشد و پس از آن شاخص بخش بانکی و خدمات مالی با 1.58 درصد رشد و سپس شاخص بخش املاک و مستغلات با افزایش 1.45 درصدی قرار داشت.

برنامه ریزی بخش گردشگری قطر برای بعد از جام جهانی :

اکبر الباکر، رئیس قطر للسیاحه و مدیر عامل گروه هواپیمایی قطر با تاکید بر اینکه گردشگری قطر، تلاش خود را بر موفقیت جام جهانی فوتبال 2022 بزرگترین رویداد ورزشی جهان، متمرکز کرده گفت: ما برنامه ریزی مناسب برای «مرحله بعد از مسابقات» در نظر داریم. گردشگری قطر تلاش خود را بر ارائه تجربه ای ممتاز برای مقیمان و توریست ها از طریق برنامه «التمیز فی الخدمه» و تحول دیجیتال متمرکز کرده است. وی افزود: از نظر خدمات برتر، برنامه «مضیاف قطر» را راه‌اندازی کردیم که اولین برنامه آموزشی آنلاین گردشگری در کشور است که مهارت‌های ارائه خدمات متمایز به بازدیدکنندگان بین‌المللی و داخلی را به متخصصان ارائه می‌دهد.

نصب واحدهای شارژ خودروهای برقی :

شرکت برق و آب قطر و شرکت سوخت قطر توافقنامه ای را برای تامین، نصب و راه اندازی 37 واحد شارژ خودروهای برقی در 22 جایگاه سوخت قطر امضا کردند. این قرارداد، دوحه و الخور، الوکره و گذرگاه‌های مرزی مانند ابوسمره را شامل می‌شود و  خودروها می‌توانند در کمتر از نیم ساعت شارژ شوند. قرار است اجرای پروژه با نصب و راه اندازی واحدها در سال جاری و آینده به پایان برسد.

 جایگاه قطر در شاخص بلوغ دولت الکترونیک :

کشور قطر در شاخص «بلوغ دولت الکترونیک» که توسط گروه بانک جهانی برای سال 2022 منتشر شده است، موقعیت پیشرفته بین المللی و منطقه ای (برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) را به دست آورد. قطر از این نظر با سطح پیشرفت 87.4 درصد در گروه کشورهای توسعه یافته در رتبه A قرار گرفت. بانک جهانی عملکرد کشورهای جهان در تحول دیجیتال و پیشرفت فناوری‌های دولتی را بر اساس چهار گروه (A, B, C, D) تقسیم می‌کند که در آن گروه (A) شامل کشورهایی است که "بسیار بالا" رسیده اند. در بخش عمومی این شاخص، کشور قطر از بین 198 کشور شرکت کننده، رتبه سوم منطقه ای و 16 جهانی را به خود اختصاص داده است.

قرارداد شرکت قطر انرژی برای فروش گاز به آلمان :

قطر انرژی از امضای دو قرارداد بلندمدت خرید و فروش بین شرکت‌های تابعه خود و کونوکو فیلیپس برای فروش حداکثر دو میلیون تن گاز طبیعی مایع در سال برای عرضه از قطر به آلمان خبر داد. بر اساس این دو قرارداد، یک شرکت تابعه ازکونوکو فیلیپس، مقادیر قرارداد را خریداری و به پایانه دریافت LNG آلمان که در حال حاضر در برونسبوتل، در شمال این کشور قرار دارد از سال 2026 عرضه خواهد کرد. این توافقنامه توسط مهندس سعد بن شریده الکعبی وزیر کشور در امور انرژی و مدیرعامل شرکت انرژی قطر و رایان لنس رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت کونوکو فیلیپس در مراسمی‌که در دفتر مرکزی قطر انرژی در دوحه با حضور تعدادی از مقامات ارشد هر دو شرکت برگزار گردید، امضا شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما