معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۷

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

افزایش تجارت گرجستان

به گزارش اداره ملی آمار،  در 10 ماه گذشته (ژانویه تا اکتبر) سال 2022  حجم تجارت خارجی گرجستان به 15 میلیارد و 228.4 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 33.5 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش حجم صادرات گرجستان 4 میلیارد و 56 میلیون دلار (با 34 درصد افزایش) و حجم واردات 10 میلیارد و 682.4 میلیون دلار (33.3 درصد بیشتر) بوده است.

مهم ترین کالا های صادراتی گرجستان در 10 ماه گذشته سال جاری

معدن مس و کنسانتره - 842.1 میلیون دلار

خودرو سواری - 661.3 میلیون دلار

فروآلیاژ - 447.7 میلیون دلار

کودهای نیتروژن - 221.68 میلیون دلار

شراب طبیعی انگور - 200.8 میلیون دلار

آبهای معدنی - 92.2 میلیون دلار

محصولات دارویی بسته بندی شده - 91 میلیون دلار

برق - 84.3 میلیون دلار

فندق و گردو - 75.3 میلیون دلار

حجم مبادلات تجاری ایران و گرجستان در ده ماهه اول 202

    بر اساس آمار رسمی‌گمرک گرجستان حجم مبادلات تجاری دوجانبه ایران و گرجستان طی 10 ماهه اول سال 2022 حدود 207 میلیون دلار بوده که از این میزان حدود 184 میلیون دلار صادرات ایران و حدود 23 میلیون دلار واردات ایران از گرجستان را تشکیل داده است. این در حالیست که حجم مبادلات دوجانبه در ده ماهه اول 2021 حدود 127 میلیون دلار بوده و آمار سال جاری حاکی از افزایش 80 میلیون دلاری( 63 درصد افزایش در حجم مبادلات) نسبت به سال گذشته است. 

 

کاهش بدهی خارجی گرجستان

بدهی خارجی دولت گرجستان در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 315.693 میلیون دلار کاهش یافت، اما نسبت به ماه قبل 106.187 میلیون دلار افزایش یافت.

بر اساس گزارش وزارت دارایی، تا اکتبر 2022 بدهی خارجی عمومی‌گرجستان از 7.681 میلیارد دلار فراتر رفته است که به نرخ ارز امروز 21.323 میلیارد لاری است.

طبق داده‌های سپتامبر 2022، بدهی خارجی دولت 7.575 میلیارد دلار یا 21.478 میلیارد لاری بوده است.

بزرگترین طلبکاران دولت گرجستان تا اکتبر 2022 عبارتند از:

بانک توسعه آسیایی (ADB)، بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) و بانک توسعه بین المللی (IBRD) .

بدهی به بانک سرمایه گذاری اروپا  نزدیک به 807 میلیون دلار است، به بانک توسعه بین الملللی بیش از 1.240 میلیارد دلار و به بانک توسعه آسیایی 1.815  میلیارد دلار می‌باشد.

 

تقاضا برای خودروهای برتر نسبت به سال گذشته 44 درصد افزایش یافته است

طبق گزارش شرکت جی تی موتورز: طی 10 ماه از سال 2022 فروش خودروهای برتر نسبت به سال گذشته 44 درصد افزایش یافته است.

این شرکت می افزاید: ما فعالانه با تمام شرکای خودروسازمان کار می‌کنیم تا مدل مناسب را به موقع به مشتریان تحویل دهیم .  BMW و MINI شرکای فعلی این شرکت هستند.

از زمانی که ما نماینده رسمی این برندها شدیم، تقاضا به طور مداوم در حال افزایش است. در مرحله اول، ما یک مدل انحصاری BMW-M5 CS را دریافت کردیم که این برند در مقادیر محدود تولید گردید. ما توانستیم 9 خودرو را برای مشتریان گرجستان بیاوریم . این برای کشوری نه چندان بزرگ و ثروتمندی مانند گرجستان شگفت انگیز است.

به گفته این شرکت، در عین حال خریداران خودروهای کلاس برتر عمدتاً شهروندان گرجستان هستند، اگرچه بخشی مشخص هنوز توسط خارجی‌ها خریداری می‌شود.

برنامه دولت برای صنعت گردشگری در سال آینده

دولت گرجستان تصمیم دارد در سال 2023تا  200 میلیون لاری (بیش از 74 میلیون دلار) برای توسعه زیرساختهای گردشگری هزینه کند.

بودجه لازم برای اجرای پروژه‌های مربوطه توسط وزارت امور زیربنایی تخصیص می یابد.

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گفت در همین رابطه طرحهایی مشخص در آینده نزدیک به مردم ارائه خواهد شد.

تعداد بازدید مسافران خارجی از گرجستان در ژانویه ـ اکتبر 2022 نسبت به سال گذشته 188.5 درصد افزایش یافته است.این کشور طی مدت ده ماه، 4.4 میلیون خارجی را پذیرفته است.

 

بهبود پیش بینی‌ها در مورد رشد اقتصادی سال 2022

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان بیان داشت، رشد اقتصادی دو رقمی‌برای دو سال متوالی نتیجه سیاست های اقتصادی صحیح است.

وی افزود: دولت گرجستان پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی خود را برای سال 2022 اصلاح خواهد کرد و به جای رشد 8.5 درصد، 10 درصد خواهد بود. اقتصاد گرجستان با سرعت بالایی در حال بهبود است - رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سپتامبر 2022 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021  بیش از 8.8 درصد بود و میانگین نرخ رشد واقعی برای 9 ماه از ابتدای سال 10.2 درصد است. همزمان، تورم نیز شروع به کاهش کرده است.

نخست وزیر یادآور شد که تولید ناخالص داخلی گرجستان حدود 80 میلیارد لاری خواهد بود و این بدان معناست که سرانه تولید ناخالص داخلی به 7.5 هزار دلار می رسد که البته پیشرفت بزرگی در دو سال گذشته است.

 

گزارش موسسه مالی بین المللی در مورد وضعیت ساخت و ساز در گرجستان

موسسه بین المللی مالی Galt & Taggart طی برگزاری کنفرانسی نتایج آخرین تحقیقات در مورد ساخت و ساز و بازار مصالح ساختمانی در گرجستان را ارائه کرد.

در این کنفرانس نمایندگان این صنعت و موسسات مالی بین المللی حضور داشتند. این مطالعه 3.4 میلیارد دلار بازار ساختمان و مصالح ساختمانی را پوشش می دهد. تمرکز بر چهار زیربخش اصلی است: مصالح ساختمان، تعمیرات ساختمانی، لوازم خانگی، مبلمان و روشنایی.

تحلیلگران G&T فعالیت های 20000 شرکت را تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل 900 کالای خارجی و صورت های مالی بیش از 70 شرکت متوسط و بزرگ است که با 400 شرکت در اروپا و آسیا مقایسه شده است.

بر اساس این مطالعه، دوره قبل از بحران COVID-19 برای بخش مصالح ساختمانی و ساختمان سازی کاملاً مطلوب بود که با هزینه‌های عمومی قابل توجه در زیرساخت‌ها، رونق گردشگری و ساخت و ساز هتل‌ها، تسهیلات مسکونی و غیرمسکونی و همچنین جذابیت سرمایه گذاری املاک و مستغلات همراه بود.

خاطرنشان می‌شود که در سال 2021، صنعت ساختمان و تعمیرات پس از برداشته شدن محدودیت های مرتبط با همه گیری به سرعت بهبود یافت. رشد اقتصادی قوی در سال 2022 و رونق تقاضا در بازار اجاره نیز نقش مثبتی در این بخش داشته است.

بر اساس این مطالعه، تولید داخلی مصالح ساختمانی تا حد زیادی تقاضا را تامین می‌کند. اما وابستگی به واردات مصالح، لوازم خانگی و مبلمان وجود همچنان وجود دارد. این موسسه بین المللی پیش‌بینی می‌کند حوزه ساختمان طبق سنوات قبل در پنج سال آینده نیز نرخ رشد سالانه 5 تا 10 درصد داشته باشد.

 خطرات اصلی این بخش عبارتند از: طولانی تر شدن دوره تورم بالا و نرخ های بهره بالا، تغییر ناگهانی در روند مهاجرت و همچنین درگیری‌های ژئوپلیتیکی.

 

اقتصاد گرجستان به رشد خود ادامه می دهد ـ آمار جدید

اقتصاد گرجستان با سرعت بالایی در حال بهبودی است. بر اساس گزارش اداره ملی آمار گرجستان، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در اکتبر 2022 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 به 8.3 درصد رسید. متوسط نرخ رشد واقعی برای ده ماه از ابتدای سال 10 درصد بوده است.

پس از کاهش 6.8 درصدی اقتصاد در سال 2020، روند بهبود نسبتاً سریعی از آوریل 2021 آغاز شد که تقریباً در تمام پارامترهای اقتصادی منعکس گردید. این رشد صادرات و واردات، انتقال پول و افزایش گردش مالی بنگاه‌ها را شامل می‌شود.

بر اساس داده‌های به روز شده، رشد اقتصادی گرجستان در سال 2021 بالغ بر 10.5 درصد بوده است. ساخت و ساز، حمل و نقل و انبارداری، فعالیت های مالی و بیمه ای، معدن، هتل ها و رستوران‌ها، هنر، سرگرمی و تفریح سهم قابل توجهی در رشد اقتصاد کشور در اکتبر 2022 داشته اند. با اینحال در معاملات املاک و مستغلات و همچنین در بخش تولید روند نزولی مشاهده می‌بشود.

رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال 2022 بیش از 15 درصد، در سه ماهه دوم 7.2 درصد، در سه ماهه سوم 9.7 درصد، در ماه اکتبر 8.3 درصد بوده است. طی 10 ماه اول سال نیز رشد اقتصادی به 10 درصد رسید.

رشد صادرات در ژانویه تا اکتبر تقریباً 34٪ و واردات - 33.3٪ بود. در ماه گذشته بالغ بر 7.2 هزار بنگاه جدید در کشور به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 70 درصد رشد داشته است.

گوگیتا تودرادزه، مدیر اجرایی اداره ملی آمار به خبرنگاران گفت: گردش مالی شرکت هایی که مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند 15 درصد افزایش یافت و از 11.2 میلیارد لاری فراتر رفت.

به گفته تودرادزه، رشد بخش ساخت و ساز عمدتاً با ساخت ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی و همچنین توسعه پروژه‌های ساختمانی همراه بود. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاخص های ساخت و ساز عمرانی از قبیل هم ساخت جاده‌ها، پل ها، تونل ها، بزرگراه‌ها و همچنین حجم کارهای تخصصی ساخت و ساز و نصب افزایش یافته است.

همچنین حجم واردات مصالح ساختمانی 16.5 درصد افزایش یافت. رشد در بخش‌های حمل‌ونقل و انبارداری ناشی از عملیات حمل‌ بار، هم زمینی و هم ریلی بود. علاوه بر این، در نتیجه افزایش شاخص های تجارت خارجی، شاخص های حمل و نقل و ذخیره سازی کالا نیز افزایش یافت.

رشد در بخش های مالی و بیمه عمدتاً ناشی از افزایش درآمد بهره از بانک های تجاری بود. رشد در بخش معدن عمدتاً با استخراج فلزات غیرآهنی و سنگ معدن همراه بود. روند رشد در بخش رستوران و هتل نیز مشاهده شد. این تحت تأثیر افزایش تعداد بازدیدهای مسافران خارجی بیش از 2.2 برابر در مقایسه با سال 2021 بود. به طور خاص، بیش از 443 هزار مسافر خارجی در ماه اکتبر از کشور بازدید کردند.

 در حوزه هنر، تفریح و سرگرمی، رشد عمدتاً با افزایش حجم شرکت‌های درگیر در فعالیت‌های قمار همراه بود.

 

نرخ تورم سالانه به 10.4 درصد رسید

در نوامبر 2022 در مقایسه با اکتبر، نرخ تورم در گرجستان 0.5 درصد و نرخ تورم سالانه 10.4 درصد بوده است.

شکل‌گیری شاخص تورم ماهانه عمدتاً تحت تأثیر تغییرات قیمتی گروه‌های زیر بوده است:

مواد غذایی و آشامیدنی‌های غیر الکلی: قیمت ها در این گروه 1.5 درصد افزایش یافت که در تورم ماهانه 0.53 واحد درصد منعکس شد.

مسکن، آب، برق، گاز: دراین گروه 1.7 درصد افزایش قیمت به ثبت رسید که 0.17 واحد درصد در شاخص تورم منعکس شد.

افزایش ماهانه قیمت ها عمدتاً به دلیل رشد هزینه واقعی مسکن (3.4 درصد) افزایش یافت.

قیمت ها در گروه حمل و نقل 1.4 درصد کاهش یافت که منعکس کننده منفی 0.16 واحد درصد در شاخص کل است.

قیمت برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی 2.1٪ کاهش یافته است.

شکل‌گیری تورم سالانه عمدتاً تحت تأثیر تغییرات قیمت‌ها برای گروه‌های زیر بوده است:

مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی: قیمت ها در این گروه 16.8 درصد افزایش یافت که در نرخ تورم سالانه 5.55 واحد درصد تاثیر گذار بوده است.

مسکن، آب، برق، گاز: این گروه 15.4 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد که نشان دهنده  تاثیر 1.51 واحد درصد در شاخص کل تورم است.

هزینه حمل و نقل 8.2 درصد افزایش یافت که نشان دهنده تاثیر 0.97 واحد درصد در شاخص کل است.

 

ورود نزدیک به 5 میلیون گردشگر خارجی در 11 ماه گذشته

سازمان ملی گردشگری آمار جدید ورود گردشگران خارجی به گرجستان را منتشر کرد. بر اساس این آمار، در ماه نوامبر سال جاری 471 هزار و 165 شهروند خارجی به گرجستان سفر کردند که نسبت به نوامبر 2021 با 160.4 درصد افزایش یافته است.  به گزارش سازمان ملی گردشگری، در 11 ماه گذشته 4 میلیون و 862 هزار و 247 سفر بین المللی مسافران و 3 میلیون و 348 هزار و 333 هزار سفر بین المللی گردشگران به گرجستان انجام شده است. 

 

افزایش واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه

به گزارش اداره ملی آمار در 10 ماه گذشته سال 2022  واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه دو برابر شد. بر اساس این گزارش، در 10 ماه گذشته سال جاری، نفت و فرآورده‌های نفتی به ارزش 1 میلیارد و 135 میلیون و 985 هزار دلار از روسیه وارد گرجستان شده است. ارزش نفت و فرآورده‌های نفتی که در سال گذشته از روسیه وارد گرجستان شد 652 میلیون و 232 هزار و 400 دلار بوده است.

گفتنی است در 10 ماه گذشته 43.6 درصد از فرآورده‌های نفتی از روسیه وارد شده است که ارزش آن به 495 میلیون و 496 هزار و 970 دلار می رسد.

صادرات میوه گرجستان

به گفته واختانگ بژیتاشویلی رئیس انجمن صادرکنندگان میوه، در سال جاری کاهش صادرات پیش بینی می‌شود و این امر در کنار سایر عوامل، با افزایش گردشگری و مهاجرت و در نتیجه رشد تقاضای داخلی مربوط می‌شود.

البته مشکلات دیگری نیز وجود دارد که مانع صادرات می‌شود. به عنوان مثال، اکنون فصل مرکبات در گرجستان است. اما برداشت امسال 20000 تن کمتر از سال گذشته است و 40000 تن از محصولات کیفیت مورد نظر برای صادرات را نخواهد داشت.

در مورد سیب، برداشت بسیار زیاد است. اما مشکلات کیفیت و بسته بندی وجود دارد. در شرایط مدرن که بازارها باز است، محصولات با بسته بندی خوب از کشورهای مختلف می آید. اما هنوز فناوری‌ها و استانداردهای مدرن را جایگزین نکرده ایم. علاوه بر این، فضای سردخانه ای کافی برای نگهداری محصولات وجود ندارد.

بژیتاشویلی گفت: اگر این زیرساخت ها ایجاد نشود و کیفیت محصولات رشد نکند، دیگر نمی‌توان به صادرات فکر کرد. به گفته وی، در حال حاضر بازار اصلی صادرات میوه و سبزیجات گرجستان همچنان بازار روسیه است  و حدود 80 درصد از محصولات تولیدی گرجستان به روسیه می رود. صادرات به اوکراین نیز وجود داشت که به دلیل جنگ و مشکلات لجستیکی متوقف شد. گرجستان پتانسیل تولید محصولات سازگار با محیط زیست را دارد. اما هنوز کارهای زیادی باید در این راستا انجام شود.

واختانگ بژیتاشویلی گفت: علاوه بر این، هم در سطح دولتی و هم در سطح انجمن‌ها و بنگاه‌ها فعالیت لازم است تا این بخش توسعه یابد و محصولات کشاورزی وابسته به یارانه نباشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما