معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۳

پیش بینی افزایش صادرات دام زنده نیوزلند

طبق آمار ارائه شده، پیش بینی می‌شود تعداد صادرات دام از طریق دریا در سال 2022 از میزان صادرشده در سال 2021 فراتر برود.

سال گذشته در مجموع 134,722 راس دام صادر شد در حالی که امسال تا کنون فقط 95,353 راس به چین ارسال شده است. پنج محموله دیگر گواهینامه صادرات دام زنده را از وزارت صنایع اولیه دریافت کرده است تا در مجموع 40,440 راس تا قبل از پایان سال صادر شود. طبق برنامه ریزی انجام شده، تعداد حیوانات صادره در سال جاری 135,793 راس خواهد شد که این رقم کمی‌بیشتر از رقم سال گذشته خواهد بود.

کشور چین گاوهای زنده را از کشورهایی مانند نیوزیلند وارد می‌کند تا گله‌های لبنی خود را ایجاد کند، اما نکته مهمی‌که وجود دارد این است که دولت نیوزیلند در سال گذشته اعلام کرد که این از آوریل 2023 صدور دام زنده به چین ممنوع خواهد کرد. در سپتامبر 2020 نیز پس از غرق شدن یک کشتی در دریای چین شرقی، یک ممنوعیت موقت اعمال شد. آن کشتی با 43 خدمه و نزدیک به 6,000 راس دام زنده سرنگون شد.

رئیس انجمن تجارت حیوانات، مارک ویلیس، گفت به رغم ممنوعیت صادرات دام زنده نیوزیلند، تقاضا از سوی چین همچنان ادامه دارد. چین، مانند تعدادی از کشورهای در حال توسعه در جهان، از طبقه متوسط رو به افزایشی برخوردار است، بنابراین تقاضا برای محصولات غذایی جهان اول را افزایش داده اند و لبنیات یکی از این موارد است و تقاضا برای گاوهای شیری زنده ادامه خواهد داشت. ویلیس ادامه داد که صادرات قبل از ممنوعیت افزایش نمی یابد زیرا مشکلات ظرفیت در هنگام صادرات کالا مانند فضای قرنطینه وجود دارد.

صادرکنندگانی هستند که قصد دارند تا زمانی که این ممنوعیت در 30 آوریل اعمال شود، به صادرات خود ادامه دهند. در این شرایط وقتی این ممنوعیت اجرایی شود، چین به دنبال این است که منبع تامین دام زنده خود را از نیوزیلند به کشور دیگری منتقل کند. بدیهی است که آنها به دنبال بازارهای جایگزین هستند. به نظر می رسد آمریکای جنوبی جایگزین نیوزیلند شود. بنابراین این کشورها از ممنوعیت این عمل در نیوزیلند سود اقتصادی خواهند برد در حالی که استانداردهای دام زنده نیوزیلند را ندارند.

طبق گفته رئیس انجمن حیوانات نیوزیلند، با اینکه صادرات در حال حاضر ادامه دارد، اما کارگران این صنعت، از هم اکنون برای زمانی که ممنوعیت اجرایی شود، به دنبال مشاغل جدید هستند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما