معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۳

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش صادرات محصولات غیرسنتی

به گزارش موسسه ی آمار بولیوی، تا ماه سپتامبر سال جاری، در حدود 30 درصد صادرات کشور شامل محصولات غیرسنتی بالغ بر 3 میلیارد و 148 میلیون دلار بوده است. مبلغ مذکور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 33 درصد افزایش یافته و حتی بیشتر از صادرات گاز طبیعی (بالغ بر 2 میلیارد و 399 میلیون دلار) بوده است.  افزایش مذکور، ناشی از عملکرد خوب صادرات دانه‌های روغنی و مشتقات آن، شکر و گوشت گاو است.

https://eldeber.com.bo/edicion-impresa/a-septiembre-exportaciones-de-productos-no-tradicionales-superan-en-ingresos-al-gas-natural_304698

حفظ حاکمیت مالی و کنترل تورم

ادوین روخاس اولو، رئیس بانک مرکزی بولیوی ، در چارچوب سخنرانی خود در بیست و هفتمین کنگره بین المللی مرکز مدیریت توسعه آمریکای لاتین (CLAD)، اطمینان داد که در نتیجه اجرای سیاست های مالی و طرح اقتصاد اجتماعی تولیدی، حاکمیت پولی در کشور احیا شد و کنترل موثر تورم حاصل گردید. به همین ترتیب، وی توضیح داد که با استفاده از پول ملی، این کشور به دلارزدایی در منطقه دست یافت؛ به گونه ای که امروزه پول ملی به طور کامل توسط مردم هم در تجارت و هم به عنوان پس انداز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد: « بیش از 99 درصد وام‌های اخذشده و 85 درصد پس انداز مردم به پول ملی است ».

https://www.ahoraelpueblo.bo/el-bcb-destaca-recuperacion-de-la-soberania-monetaria-y-control-de-la-inflacion-en-encuentro-internacional/

کاهش صادرات گاز در سال آینده

بر اساس لایحه ی "بودجه ی کل کشور 2023"، پیش‌بینی دولت از درآمد شرکت های دولتی در سال آینده میلادی 8 میلیارد و 767 میلیون دلار است. لازم به ذکر است در آمد شرکت ملی نفت بولیوی  75 درصد درآمد کل شرکت های دولتی و بالغ بر 6 میلیارد و 640 میلیون دلار خواهد بود. درآمد شرکت مذکور شامل، صادرات گاز (2 میلیارد و 600 میلیون دلار) ، فروش مشتقات نفتی (2 میلیارد و 600 میلیون دلار )، توزیع گاز شهری (180 میلیون دلار) ، فروش اوره (380 میلیون دلار) و غیره (770 میلیون دلار) می‌باشد. درآمد شرکت هواپیمایی بولیوی نیز 390 میلیون دلار پیش‌بینی شده که از این میزان 184 میلیون دلار مخصوص پرواز های بین المللی و 170 میلیون دلار مخصوص پروازهای داخلی و 36 میلیون دلار مخصوص سایر خدمات  خواهد بود. شرکت معدن بولیوی نیز با درآمد 310 میلیون دلار در جایگاه سوم در میان شرکت های دولتی قرار دارد.

https://www.ahoraelpueblo.bo/empresas-publicas-generaran-ingresos-por-bs-61-111-millones/

توسعه ی استان بنی

رئیس جمهور اخیرا اظهار داشت که زمان توسعه ی استان بنی و تبدیل آن به قطب جدید توسعه ی کشور فرا رسیده است. وی افزود: « استان بنی دومین استان بزرگ کشور از نظر مساحت است که دارای 9 میلیون هکتار زمین مساعد برای کشاورزی و پتانسیل بسیار بالای مواد خام است. » وی تاکید کرد که "زمان فراموشی" استان بنی به پایان رسیده است و اطمینان داد که دولت صنعتی نمودن منابع طبیعی در آن منطقه ی غنی را آغاز خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: « رودخانه‌های فراوان استان بنی جهت پرورش ماهی، و همچنین تولید عسل، میوه‌ها، غلات مانند برنج یا سویا و محصولات کشاورزی، از ظرفیت های استان مذکور است. »

https://www.ahoraelpueblo.bo/beni-se-proyecta-como-un-nuevo-polo-de-desarrollo-productivo/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما