معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی ازبکستان-تاشکند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته چهارم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توسعه روابط تجاری و اقتصادی سازمان کشورهای ترک زبان با  سمرقند

یازدهمین نشست وزرای اقتصاد و تجارت سازمان کشورهای ترک زبان در تاریخ 9 نوامبر 2022 در شهر سمرقند، در چارچوب اجلاس سران سازمان مذکور، برگزار گردید. در این نشست، شرکت کنندگان ضمن بررسی وضعیت فعلی تبادلات تجاری کشورهای عضو سازمان و ظرفیت های موجود برای توسعه همکاریها در زمینه‌های مختلف، گام های بعدی برای تسریع همکاری‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، حمل و نقل و لجستیک را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این دیدار به منظور تعیین مؤثرترین راه‌ های تقویت تعامل برای تسریع توسعه اقتصادی کلیه کشورهای عضو و ناظران سازمان، از جمله از طریق اجرای ابتکارات در زمینه تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل و استفاده از ساز وکار های دیگر روابط چندجانبه تبادل نظر صورت گرفت .شرکت کنندگان در این نشست همچنین گام های بعدی برای توسعه روابط تجاری چندجانبه، به معنای اجرای رویکردهای جامع مشترک برای افزایش تجارت متقابل در داخل سازمان را مورد بررسی قرار دادند.

 

سیستم Tax Free در ازبکستان معرفی می‌شود

به تازگی مصوبه ای در هیئت وزیران جمهوری ازبکستان به تصویب رسیده که بر اساس آن از 1 ژانویه 2023، سیستم Tax Free  به عنوان آزمایشی برای بازپرداخت مبالغ مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط شهروندان خارجی هنگام خرید انواع خاصی از کالاها از کارآفرینانی که در تجارت خرده فروشی در قلمرو ازبکستان فعالیت می‌کنند، اعمال خواهد شد.

بنا به این خبر کلیه کالاهای موجود در فهرست مصوبه مزبور که در فروشگاه‌های خرده فروشی در تمام مناطق و استان‌های جمهوری ازبکستان به فروش می رسد، مشمول این معافیت مالیاتی خواهد شد. البته مجموع خرید کالاهایی که مشمول سیستم Tax Free هستند، باید حداقل 1 میلیون صوم (حدود 90 دلار)  باشد.

یک شهروند خارجی برای استفاده از سیستم Tax Free کافی است در نرم افزاری اپلیکیشن موبایلی «soliq» ثبت نام و برای قبض های آنلاین صندوق خریدهای انجام شده را اسکن و بارگذاری کند. محاسبه مبلغ Tax Free و انتقال آن  به کارت بانکی یا حساب بانکی یک شهروند خارجی توسط “Soliq-service”  که اپراتور این سامانه است انجام می‌شود. همه فرآیندها را می‌توان به صورت آنلاین در یک برنامه تلفن همراه نظارت کرد.

 

ازبکستان فروش خودروهای وارداتی جدید را تسهیل نمود

ازبکستان فروش خودروهای وارداتی جدید را ساده سازی خواهد کرد. شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در 9 نوامبر  سال جاری فرمانی را "در مورد اقداماتی برای ساده سازی مقررات دولتی فعالیت های تجاری"را امضا کرد.

در حال حاضر فقط اشخاص حقوقی - نمایندگی‌های رسمی‌شرکت های تولیدی خودروها می‌توانند با فروش خودروهای وارداتی جدید مشغول باشند. بر اساس فرمان جدید ریاست جمهوری ازبکستان، این الزام از اول ژانویه 2023 لغو می‌شود.

بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی ازبکستان، ازبکستان در ژانویه تا سپتامبر 2022، 22447 دستگاه خودرو را  از کشورهای خارجی به ارزش 564.1 میلیون دلار وارد کرده است.

 

اقدامات دولت ازبکستان برای تسهیل صادرات میوه و سبزیجات

با امضاء مصوبه مربوطه توسط رئیس جمهور ازبکستان، دولت صادرات میوه و سبزیجات را برای کشاورزان تسهیل نمود. 

بر اساس این مصوبه، از 10 نوامبر سال 2022 برابر با ۱۹ آبان سال جاری، کارآفرینان انفرادی حق صادرات میوه و تره بار بدون پیش پرداخت، اعتبار اسنادی و ضمانت نامه بانکی را دریافت کردند.رئیس جمهور همچنین الزام کارآفرینان فردی به بیمه کردن قرارداد صادرات در برابر خطرات سیاسی و تجاری را  نیز لغو کرد.

 

ازبکستان در 9 ماهه اول سال جاری میلادی 9 هزار تن گاز پروپان و بوتان مایع تولید کرد

 بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی جمهوری ازبکستان، در ژانویه تا سپتامبر 2022، شرکت های بزرگ جمهوری ازبکستان 641.8 هزار تن پروپان و بوتان تولید کردند، در حالی که نرخ رشد در مقایسه با دوره مشابه در 2021 به 110.0 درصد رسید.

همچنین در ژانویه تا سپتامبر 2022 بیشترین سهم (64.7 درصد) در تولید پروپان و بوتان مایع توسط شرکت های بزرگ جمهوری به میزان 415.0 هزار تن بوده است.

افزایش حجم حمل و نقل بار در ازبکستان با مشارکت بنادر قزاقستان و ترکمنستان در سال جاری به 701 هزار تن

جسوربیک چاری اف، معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان ، در گفتگو با خبرنگاران، گفت که ازبکستان فعالانه از بنادر کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک برای حمل و نقل محموله خود استفاده می‌کند. وی افزود: بر اساس اطلاعات آماری نسبت به 9 ماه سال گذشته حجم حمل و نقل کالا در ازبکستان با مشارکت بنادر قزاقستان و ترکمنستان در سال جاری بیش از دو برابر یعنی از 337 هزار تن به 701 هزار تن رسیده است.

بر اساس نتایج نشست وزرای حمل و نقل کشورهای ترک که در تاریخ 27 تا 28 اکتبر در تاشکند برگزار شد، دو سند مهم مورد توافق قرار گرفت: موافقتنامه حمل و نقل بین المللی بین کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک ارائه شده توسط ازبکستان و برنامه همکاری در زمینه حمل و نقل که توسط وزارت حمل و نقل جمهوری ازبکستان تهیه شده است.

جسوربیک چارییف معاون وزیر حمل و نقل گفت: انتظار می رود که هر دو سند در جریان اجلاس سران کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک امضا شود.

به گفته جسوربیک چارییف معاون وزیر حمل و نقل، در نشست وزرای حمل و نقل کشورهای ترک که در 27 تا 28 اکتبر در تاشکند برگزار شد، تفاهم نامه همکاری بین سازمان «اوزتیمکیریول کانتینر-حمل و نقل ریلی کانتیری راه آهن ازبکستان» و بنادر آکتائو و کوریک قزاقستان  امضا شد.  

همچنین فعالیت کامل پروژه سامانه تبادل الکترونیک فرم های مجوز (E-permit) وزارت حمل و نقل جمهوری ازبکستان و وزارت حمل و نقل و زیرساخت ترکیه راه اندازی شد.

رئیس جمهور ازبکستان : "تجارت متقابل کشورهای ترک 4 درصد از کل تجارت خارجی ازبکستان را تشکیل می دهد"

 شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود در نشست سران کشورهای ترک زبان، میزان تبادلات تجاری کشورهای مذکور را راضی کننده ندانست و اظهار داشت: میزان تجارت دوجانبه ازبکستان با کشورهای ترک زبان تنها 4 درصد حجم مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده و مابقی آن مربوط به سهم کشورهای ثالث است.علاوه بر این، برخی از تعرفه‌های گمرکی واردات در بین کشورهای ما همچنان بالاست. 

به منظور تغییر اساسی وضعیت در این جهت استراتژیک، برای تأمین مبادله آزاد تجارت، سرمایه گذاری و خدمات، ما ابتکار عملی را برای ایجاد "منطقه فرصت های جدید اقتصادی" در سازمان خود مطرح خواهیم کرد. شوکت میرضیایف پیشنهاد داد که هر سال همایش بین‌المللی اقتصاد ترکیه با حضور نمایندگان کشورهای عضو و ناظر و تجارت‌های پیشرو جهان برگزار شود.

ما  همچنین به طور کامل از پیشنهاد راه اندازی یک صندوق سرمایه گذاری مشترک حمایت می‌کنیم.ما از کشورهای سازمان خود دعوت می‌کنیم به سیستم تبادل مجوزهای الکترونیکی وسایط نقلیه که اخیراً بین ترکیه و ازبکستان معرفی شده است، بپیوندند.

                                                    

روند عضویت ازبکستان به سازمان تجارت جهانی تسریع خواهد شد

جمشید خوجایف، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی در مجمع تجاری ازبکستان و مجارستان خاطرنشان کرد که اولویت های اصلاحات ما برای قبول عضویت ازبکستان در سازمان تجارت جهانی به شرح زیر است:

- تضمین حاکمیت قانون؛

- اصلاحات بیشتر در سیستم قضایی؛

- مبارزه مؤثر با فساد؛

- بهبود نظام بانکی و مالی بر اساس مقتضیات زمان.

- خصوصی سازی شرکت های بزرگ صنعتی و زیربنایی با سهم دولتی.

- تسریع روند عضویت ازبکستان به سازمان تجارت جهانی و عضویت کامل آن.

اجرای سازوکارهای مشارکت عمومی و خصوصی در اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و آموزش نیز گسترش خواهد یافت.

حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ازبکستان 2.5 برابر شد

 جمشید خوجایف وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی گفت که شرایط مساعدی برای سرمایه گذاران در ازبکستان ایجاد شده است. سیستم موثری برای حمایت از حقوق سرمایه گذاران ایجاد شده است.

از سال 2017، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی 2.5 برابر شده و به 8.6 میلیارد دلار رسیده است. عوارض واردات تقریباً 8000 نوع کالا کاهش یافته است. 70 نوع پروانه کسب و 34 نوع مجوز لغو شد. مراحل ثبت شرکت های تجاری جدید ساده شده است. زمین از طریق مزایده آنلاین داده می‌شود.

کار بر روی بهبود چارچوب قانونی برای ایجاد فضای سرمایه گذاری مطلوب فعالانه ادامه خواهد یافت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما