معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری رقابت هایتک در یکاترینبورگ

رقابت بین المللی حرفه‌های فناوری پیشرفته با عنوان «هایتک» از 16 تا 20 آبان سال جاری در شهر یکاترینبورگ برگزار می‌گردد و 600 شرکت کننده از 16 کشور به ویژه روسیه، بلاروس، مصر، هند، اندونزی، چین، ایران، قزاقستان و آفریقای جنوبی به صورت حضوری و برخط در رقابت فوق شرکت کرده اند. وزیر توسعه اقتصادی روسیه در پیام خود طی مراسم افتتاحیه با اشاره به چالشهای ژرف برای اقتصاد روسیه و اهمیت جایگزینی واردات و دستیابی به استقلال فناوری برای توسعه اجتماعی و اقتصادی، رقابت حاضر را دارای اهمیت ویژه در شرایط کنونی دانست.

امضای تفاهم نامه بین شرکت کاماز و Sitronics Group در خصوص توسعه وسائل نقلیه برقی

بنا به تفاهم نامه امضا شده بین شرکت کاماز و Sitronics Group (مسکو)، شرکا در حوزه ترویج وسائل نقلیه برقی در استان‌های روسیه، تحقیق و توسعه راهکارهای بومی در حوزه فناوری اطلاعات، میکروالکترونیک و قطعات همکاری می‌کنند. تاکید می‌شود که سند فوق، قدمی دیگر برای تقویت همکاری می‌باشد چرا که هر دو شرکت در تست اتوبوس برقی باطری دار کاماز-6282 و جایگاه شارژ فوق سریع در شهر سوچی، ولگوگراد و روستوف به طور موفقیت آمیز همکاری کرده اند.

KAZ (کارخانه هوانوردی کازان) مرحله پروژه ملی فدرال "بهره وری نیروی کار" را پشت سر گذاشت

در محل تولید قطعات هواپیمای Tu-214 کارخانه هوانوردی کازان، مرحله پروژه بزرگ ملی فدرال "بهره وری نیروی کار" را به اتمام رساندند. این پروژه با حمایت کارشناسان مرکز صلاحیت منطقه ای در زمینه بهره وری نیروی کار جمهوری تاتارستان اجرا شد. علاوه بر زمینه‌های اقتصادی و فنی برای بهبود کار، آموزش هایی برای کارکنان و مدیران شرکت ارائه شد. 136 کارمند در هشت دوره آموزش دیدند: اصول تولید، اجرای پروژه‌های بهبود، نقشه برداری، تجزیه و تحلیل تولید، کار استاندارد، تغییر سریع، تعمیر و نگهداری مستقل. تعدادی از کارمندان نیز دوره‌های آموزشی را در پلتفرم آنلاین Productivity.RF گذرانده اند.

Tupolev (www.tupolev.ru) یک شرکت روسی پیشرو در زمینه طراحی، تولید و پشتیبانی پس از فروش ناوگانهای موشکی نیروهای هوافضای روسیه و هواپیماهای ویژه مبتنی بر Tu-214 است.

پنجمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی TatAgroExpo

در مورخ 20 تا 21 فوریه 2023، Kazan Expo  میزبان پنجمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی TatAgroExpo خواهد بود. طی مدت 2 روز، بیش از 200 شرکت از سراسر روسیه، ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات و مواد خام را برای دامپروری کارآمد، تولید محصولات زراعی، محصولات برای پردازش، ذخیره و بسته بندی محصولات کشاورزی در مساحتی بیش از 30000 متر مربع به نمایش خواهند گذاشت.    

تجزیه و تحلیل: فعالیت مالی و اقتصادی SHTP RT در سه سال گذشته

 بر اساس گزارش منتشر شده در وب سایت GIS AIC وزارت کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان حاوی تحلیلی از وضعیت مالی و عملکرد تولیدکنندگان کشاورزی جمهوری تاتارستان برای دوره 2019 تا 2021 است. در پایان سال 2021، 417 سازمان کشاورزی در تاتارستان به ثبت رسید. در بین سازمان‌های تجاری، سهم سازمان‌های سودآور 89.3 درصد (در سال 2020 - 95.3 درصد) است. دلیل اصلی زیان مالی کشاورزان جمهوری، خشکسالی در سال 2021 بوده است. در پایان سال 2022، سازمان‌های کشاورزی جمهوری امیدوار به دریافت سود مثبت هستند. بنابراین، در ژانویه-ژوئن 2022، درآمد آنها به 65010 هزار روبل رسید. (120 درصد نسبت به سطح 2021).

افزایش استفاده از حمل و نقل ریلی در تاتارستان

طبق داده‌های وزارت حمل و نقل جمهوری تاتارستان، در بازده زمانی از ماه ژانویه تا اکتبر سال جاری از طریق ریلی 6. 13 میلیون تن بار منتقل شده است که به طور کلی افزایش 11.1 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته را نشان می دهد. حمل و نقل ریلی کالاهای مختلف به شرح ذیل می‌باشد:

  • نفت و فراورده‌های نفتی – 10 میلیون تن (افزایش 17.1 درصدی)
  • کود معدنی و شیمیایی–9 هزار تن (افزایش 6.5 درصدی)
  • مواد شیمیایی و سودا –5 هزار تن (افزایش 4.4 درصدی)
  • قراضه و ضایعات چدن، ‌آهن یا فولاد –5 هزار تن (کاهش29.4 درصدی)
  • مصالح ساختمانی –7 هزار تن (افزایش 7. 55 درصدی)
  • غلات –7 هزار تن (کاهش .7 55 درصدی)
  • کنجاله – 127 هزار تن (کاهش 2. 5 درصدی)
  • فلزات آهنین – 127 هزار تن (کاهش 9. 13 درصدی)
  • پیچ، پیچ‌مهره خور و مهره –7 هزار تن (افزایش 1.1 درصدی)

شرکت باشقیرستان در نمایشگاه FoodExpo Qazaqstan-2022""

تولید کنندگان باشقیری که در حوزه تولید عسل، بسته بندی کاغذی، تجهیزات برای رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها و غیره فعال هستند، محصولات خود را در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی آسیای مرکزی "FoodExpo Qazaqstan-2022" معرفی کردند. شرکت کنندگان باشقیرستان با فروشگاه‌های بزرگ قزاقستان از جمله "Magnum" ،"CareFood" ،Galmart" "،"SMALL" و دیگر درباره واردات محصولات باشقیرستان برای این فروشگاه‌های اشاره شده، مذاکراتی داشتند.

راه اندازی تولید زغال در باشقیرستان

شرکت"Era tehnologiy" به عنوان عضو منطقه توسعه اقتصادی و اجتماعی پیشرفته "Blagoveschensk" انتخاب شده است. شرکت مذکور قصد تولید زغال چوبی دارد. هزینه سرمایه گذاری این کار بیش از 8 میلیون دلار می‌باشد. برنامه ریزی می‌گردد که ظرفیت این شرکت تولید سالانه 700 تن محصول می‌باشد. شرکت "Era tehnologiy" این پروژه را در دوره 2026-2022 اجرا خواهد کرد. این پروژه همچنین، 11 فرصت شغلی ایجاد می‌کند.  

کاهش مالیات بر دارایی برای مراکز تجاری در استان سوردلوفسک

مسئولین استانی در خصوص تسهیل در پرداخت مالیات برای مالکان مراکز تجاری و اداری در سال 2023 (تخفیف 50 درصدی) و سال 2024 (تخفیف 25 درصدی) در نظر گرفته اند. گفتنی است که تصمیم حمایتی مشابهی در زمان پاندمی نیز اتخاذ شده بود که برای مراکز تجاری نرخ مالیاتی از صفر تا یک درصد از ارزش کاداستر (حدنگاری) تعیین می‌شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما