معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۰

راهکار جدید دولت هند برای کاهش وابستگی به واردات نفت

هند در حال حاضر بنزین خودرو را با آمیختن اتانول به نفت و ترکیبات پتروشیمی تولید می کند. هدف از این کار کاهش مصرف نفت و در نتیجه کاهش وابستگی کشور هند به نفت وارداتی است.

دولت هند قیمت خرید اتانول را که یکی از محصولات اولیه برای تولید بنزین است افزایش داد. هاردیپ پوری وزیر نفت هند با اشاره به این موضوع گفت: افزایش قیمت خرید اتانول، کارخانه‌های فرآوری محصولات کشاورزی را به فروش این محصول به دولت تشویق خواهد کرد. هند در حال حاضر بنزین خودرو را با آمیختن 10 درصد اتانول به نفت و ترکیبات پتروشیمی‌تولید می‌کند و ما درصدد افزایش میزان اتانول ترکیبی به 20 درصد تا پایان سال 2025 میلادی می‌باشیم و هدف از این کار کاهش مصرف نفت و در نتیجه کاهش وابستگی کشور هند به نفت وارداتی است.

استفاده از اتانول بدست آمده از عصاره نیشکر، برنج و سایر محصولات کشاورزی در تولید بنزین به کاهش واردات نفت خام هند که رتبه سوم در بیشترین میزان مصرف نفت را دارد کمک خواهد کرد.

وزیر نفت همچنین اشاره داشت طرح ترکیب اتانول از 1 آوریل 2019 در سراسر هند اجرا شده است و جزایر آندامان، نیکوبار و لاکشوادیپ را نیز در بر گرفته است. همچنین دولت گستره منابع مجاز برای تولید اتانول را افزایش داده و استفاده از سبوس برنج، ذرت، برنج و گندم نیم دانه را نیز شامل مواد اولیه مجاز برای ساخت اتانول کرده است. از طرفی دولت هند برای تشویق ساخت تاسیسات ذخیره اتانول توسط شرکت های خصوصی، توافقنامه‌های پیش خرید بلند مدت را ارائه کرده و همچنین طرح هایی برای حمل و نقل چندوجهی از طریق خط لوله کشی و خطوط راه آهن را نیز در دست بررسی دارد.

بر اساس مصوبه جلسه اخیر کمیته اقتصادی کابینه دولت هند که به ریاست نخست وزیر این کشور برگزار گردید، از ماه دسامبر سال جاری قیمت خرید اتانول از63.45 به65.60 روپیه به ازای هر لیتر افزایش خواهد یافت. نرخ خرید اتانول سنگین نوع B از 59.08 روپیه به 60.73 و اتانول سنگین نوع C که در حال حاضر 46.66 روپیه است به 49.4 روپیه در هر لیتر افزایش خواهد یافت.

طبق آمار بدست آمده تا 30 نوامبر 2022، هند قریب به 4 میلیارد و 520 میلیون لیتر اتانول برای آمیختن با بنزین استفاده کرده است و دولت هند می خواهد این رقم را در سال آینده به 5 میلیارد لیتر افزایش دهد. لازم به ذکر است کشور هند در حال حاضر 85 درصد از نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تامین می‌کند.

  1. https://economictimes.indiatimes.com/industry/renewables/govt-hikes-ethanol-price-to-rs-65-60-per-litre/printarticle/95252832.cms

https://www.bqprime.com/business/government-hikes-ethanol-prices-to-help-mills-pay-sugarcane-farmers

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما