معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۴

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آمار تجارت خارجی کالاها و خدمات بلاروس در نه ماهه 2022

در ژانویه تا سپتامبر 2022، صادرات کالا و خدمات بلاروس، نسبت به مدت مشابه سال قبل، به میزان 4.3 درصد کاهش یافت و به رقم 33.5 میلیارد دلار رسید. در همین بازه زمانی، میزان واردات این کشور نیز با کاهش 8.3 درصدی بالغ بر 29.5 میلیارد دلار بوده است. تجارت خارجی (مجموع صادرات و واردات) این کشور نیز در این مدت، افت 6.3 درصدی را تجربه نموده و بالغ بر 63 میلیارد دلار بوده است. تراز تجاری بلاروس امسال نیز مانند سال گذشته مثبت (به نفع صادرات) بوده اما از 2.8 میلیارد دلار در نه ماهه 2021 به حدود 4 میلیارد دلار در نه ماهه 2022 افزایش داشته است.

صادرات کالا در این مدت، کاهش 2.6 درصدی را تجربه کرده و به رقم 26.8 میلیارد دلار رسیده است. واردات کالا نیز با کاهش 7.6 درصدی به رقم 25.9 میلیارد دلار بالغ شده است و تراز مثبت 840 میلیون دلاری را به ثبت رسانده است، در حالی که در ژانویه تا سپتامبر 2021، تراز تجاری کالایی نزدیک به منفی 600 میلیون دلار بود.

در زمینه تجارت خارجی خدمات، هم صادرات و هم واردات با کاهش روبرو شده است؛ صادرات خدمات با کاهش 10.7 درصدی به 6.7 میلیارد دلار رسید و واردات خدمات نیز با کاهش 12.6 درصدی به 3.6 میلیارد دلار بالغ گردیده است. تراز تجارت خارجی خدمات نیز مثبت 3.1 میلیارد دلار بوده است. البته در ژانویه تا سپتامبر 2021 نیز تراز تجارت خارجی خدمات، مثبت و برابر با 3.4 میلیارد دلار بوده است.

https://www.belta.by/economics/view/eksport-belorusskih-tovarov-i-uslug-v-janvare-sentjabre-snizilsja-na-43-do-335-mlrd-534114-2022/

صادرات محصولات کشاورزی بلاروس در ماه سپتامبر؛ بالغ بر 800 میلیون دلار

لئونید زایاتس معاون نخست وزیر، که مسئول امور کشاورزی است، گفت: بلاروس قصد دارد از صادرات محصولات کشاورزی در سال 2022، حدود 8.2 تا 8.3 میلیارد دلار کسب نماید.

وی گفت: «در ماه سپتامبر ارزش صادرات محصولات کشاورزی به 800 میلیون دلار رسید؛ به طور میانگین، روزانه 25 الی 26 میلیون دلار (از طریق صادرات محصولات کشاورزی) به خزانه دولت واریز می‌شود. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از 8 میلیارد دلار از این طریق درآمد داشته باشیم. اگر سال گذشته 6.7 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشتیم، امسال شاید 8.2 ال 8.3 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم».

معاون نخست‌وزیر بلاروس خاطرنشان کرد که بر اساس نتایج کار 9 ماهه امسال، حجم وجوه ارزی حاصل از صادرات در حال حاضر بالغ بر 6 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته، 26% افزایش یافته است.

https://news.zerkalo.io/economics/25577.html

ادامه صادرات محصولات کشاورزی بلاروس به اتحادیه اروپا، به رغم تحریم‌ها

وادیم شاگویکو، معاون وزیر کشاورزی بلاروس گفت که با وجود تحریم‌های غرب، بلاروس همچنان به عرضه محصولات کشاورزی به کشورهای اتحادیه اروپا ادامه می‌دهد. وی گفت: «آنها علی‌رغم اظهارات دولت‌های خارجی، واردات محصولات ما را متوقف نکردند. صادرات محصولات ما به کشورهای اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد».

معاون وزیر کشاورزی بلاروس، دلیل تقاضای بالا برای محصولات کشاورزی این کشور را، قیمت خوب این محصولات عنوان کرد و افزود: «صادرات امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 25 درصد افزایش یافته است و این وزارتخانه انتظار دارد تا پایان سال حداقل 8 میلیارد دلار را از صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی کسب کند».

https://sputnik.by/20221109/vopreki-sanktsiyam-belarus-prodolzhaet-postavki-selkhozproduktsii-v-evrosoyuz-1068881858.html

تمدید ممنوعیت واردات و فروش برخی از کالاها در بلاروس

دولت بلاروس ممنوعیت واردات و فروش برخی از کالاها در این کشور را به مدت شش ماه تمدید کرد. این سند، مصوبه آوریل 2021 شورای وزیران در مورد اتخاذ اقدامات ویژه را گسترش می‌دهد که در آن مصوبه، فهرستی از کالاهای ممنوعه برای واردات و فروش در قلمرو بلاروس تعیین شده بود. این تصمیم برای تضمین حفاظت از منافع ملی بلاروس، با توجه به برخی اقدامات غیردوستانه علیه مردم بلاروس اتخاذ شده است. وزارت امور خارجه، وزارت مقررات ضد انحصار و تجارت، کمیته دولتی گمرکی همراه با سایر ذینفعان موظف شدند اقدامات لازم را برای اجرای این مصوبه انجام دهند.

https://www.belta.by/economics/view/pravitelstvo-prodlilo-na-polgoda-zapret-na-vvoz-i-realizatsiju-rjada-tovarov-533618-2022/

صادرات محصولات جدید (پوده و کوارتز) از بلاروس به چین

یوری سنکو سفیر بلاروس در چین عنوان کرد که بلاروس قصد دارد پوده (ذغال سنگ نارس) و کوارتز را به چین صادر کند. وی گفت: شرکت‌های بلاروسی بسیار فعالانه وارد بازار چین شده‌اند. ما از هر فرصتی برای پر کردن جایگاه‌های مربوطه با محصولات بلاروسی استفاده می‌کنیم و کیفیت این محصولات را به خریداران چینی نشان می‌دهیم.

سفیر بلاروس در چین گفت: چین نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان نگران امنیت غذایی است. بلاروس به دوستان چینی خود فرصت‌های خوبی را برای توسعه مواد معدنی، به ویژه پوده، که برای کشاورزی امروز ضروری است، ارائه می‌دهد. این محصول جدیدی است که ما به بازار چین عرضه خواهیم کرد.

علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد که چین به واردات کوارتز نیز علاقه مند است و قبلا در این خصوص مذاکراتی از طرف شانگهای با یکی از بزرگترین شرکت‌های بلاروسی که در زمینه استخراج کوارتز کار می‌کند، صورت گرفته است.

https://rossaprimavera.ru/news/e1ef897e

رایزنی در خصوص صادرات تجهیزات ساخت بلاروس به سوریه

صادرات تجهیزات ساخت بلاروس به سوریه، در دیدار یوری اسلوکا سفیر فوق العاده و تام الاختیار بلاروس در سوریه با سهیل عبداللطیف وزیر کارهای عمومی و مسکن سوریه و بسام تما وزیر نفت و منابع معدنی این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در جریان این دیدار، طرفین راهکار‌های تقویت همکاری‌های بلاروس و سوریه در زمینه‌های مورد علاقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. به‌ویژه در این دیدار، موضوع رفع نیازهای وزارتخانه‌های سوریه از طریق صادرات تجهیزات ساخت بلاروس به سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

بلاروس در ماه ژوئن کمک‌های بشردوستانه‌ای به سوریه ارائه کرد و یک دسته از کامیون‌ها و تجهیزات ساختمانی «ماز» به طرف سوری تحویل داده شد. خودروهای ساخت بلاروس در بازسازی زیرساخت‌های صنعتی و غیرنظامی در مناطق آسیب‌دیده سوریه مشارکت دارند.

https://www.belta.by/politics/view/sirija-obsuzhdaet-postavki-tehniki-belorusskogo-proizvodstva-534010-2022/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما