معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۰

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در نیمه دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ارزیابی ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی استرالیا

بانک مرکزی استرالیا در پروژه مرکز تحقیقات مالی دیجیتال، بیش از 140 نوع ارز دیجیتال برای استفاده احتمالی از این فناوری در استرالیا را دریافت کرده است. مهلت ارسال و معرفی اولیه ارزهای دیجیتال به بانک مرکزی در ماه  اکتبر 2022 به پایان رسید، با این وجود به علت تنوع و کثرت ارزهای معرفی شده، این مهلت تا مارس 2023 تمدید شد.

بانک مرکزی استرالیا RBA و مرکز تحقیقات مالی دیجیتال DFCRC در تابستان سال جاری ، برای تکمیل  یک برنامه تحقیقاتی یک ساله در مورد مزایای بالقوه ناشی از ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و چشم انداز استفاده از آن با هم همکاری می‌کنند.

قرار است استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی استرالیا در ژانویه 2023 آغاز شود و در آوریل2023 خاتمه یابد و انتظار می رود که یافته‌های برنامه آزمایشی تا اواسط سال 2023 منتشر شود.

ارزیابی خزانه داری استرالیا از چشم انداز رکود اقتصادی این کشور

طبق ارزیابی خزانه داری استرالیا،  با وجود بدتر شدن چشم‌انداز اقتصاد جهانی، استرالیا به سمت رکود اقتصادی پیش نمی‌رود. بر اساس این ارزیابی، زمانی که اقتصاد جهانی به طور قابل توجهی مانند 15 سال پیش رو به رکود می رود، مانند چند سال پیش، استرالیا نمی‌تواند به طور کامل از عواقب آن فرار کند، اما ... انتظار نمی رود که استرالیا وارد رکود شود.  اگر استرالیا تورم را تحت کنترل نگیرد، احتمال رکود اقتصادی بیشتر می‌شود. پیش بینی می‌شود اقتصاد استرالیا در سال آینده به دلیل رکود جهانی، تأثیر نرخ‌های بهره بالاتر و برخی مسائل دیگر به طور قابل توجهی کند  شود. طی یک دوره 18 ماهه استرالیا خود را متاثر از فضای اقتصادی منفی جهانی احساس می‌کند.

افزایش نرخ بهره بانکی و حامل های انرژی

بانک مرکزی استرالیا برای سومین بار در شش ماه گذشته، نرخ‌های بهره را افزایش داد. این نرخ 0.25 درصد دیگر افزایش یافته است. خزانه داری استرالیا هشدار داده که تورم تا پایان سال به 8 درصد خواهد رسید، و احتمالا در سال 2024 تعدیل خواهد شد.

در حالی که نرخ بهره به سرعت در حال افزایش است، هزینه انرژی نیز افزایش یافته است. در سه ماه گذشته متوسط قبض برق در استرالیا برای یک خانوار، 1600 دلار برای سه ماه بوده است. (حدود 1120 دلار آمریکا) . خزانه داری استرالیا احتمال بیشتر شدن این هزینه‌ها را برای ماه‌های آینده داده است. برای مقابله با این وضعیت خزانه داری امیدوار است تا ابتدای سال  2023 برنامه ای را تدوین کند.

حزب کارگر در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که  275 دلاری کاهش در قبوض برق خانوارهای استرالیایی اعمال کند. اما اکنون خزانه داری این کشور ، جنگ در اوکراین را عامل گران‌تر شدن همه چیزها ذکر می‌کند.  این حزب اعلام کرده که چشم انداز اقتصادی این کشور بر اساس احتمال کوتاه مدت بودن این جنگ طراحی شده بود.

افزایش جرائم سایبری در استرالیا

جرایم سایبری در استرالیا همچنان در حال افزایش است زیرا تبهکاران سایبری از تکنیک های پیچیده تری برای کلاهبرداری و باج گیری از خانواده‌ها، سازمان‌های دولتی و کسب و کارها در سراسر کشور استفاده می‌کنند.

به گزارش ABC، مرکز امنیت سایبری استرالیا (ACSC) سومین گزارش سالانه تهدیدات خود را منتشر کرده است که نشان می دهد بیش از ۷۶ هزار گزارش جرایم سایبری در سال مالی گذشته دریافت کرده است که ۱۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

این گزارش پس از آن صادر شده است که یک سری حملات سایبری به شرکت های بزرگ از جمله Optus و Medibank باعث فاش شدن اطلاعات شخصی میلیون‌ها نفر در استرالیا شده است.

میانگین هزینه این حملات سایبری گزارش شده نیز افزایش یافته است و به حدود ۴۰ هزار دلار برای مشاغل کوچک، حدود ۸۸ هزار دلار برای مشاغل متوسط و بیش از ۶۲ هزار دلار برای مشاغل بزرگ رسیده است.

این گزارش ACSC همچنین نشان می‌دهد که چگونه مجرمان آنلاین با ایمیل‌های جعلی از کسب‌وکارها کلاهبرداری می‌کنند، از جمله فریب دادن صاحبان یا کارمندان کسب و کارها برای افشای اطلاعات تجاری محرمانه. کسب‌وکارها مجموعاً ۱۰۰ میلیون دلار ضرر و زیان ناشی از این جرایم را در سال مالی گذشته گزارش کرده‌اند و برخی از شرکت‌ها در ایالت استرالیای غربی متحمل زیان «بیش از یک میلیون دلاری» شده‌اند.

صنعت گاز استرالیا

80 درصد LNG  استرالیا از طریق قراردادهای سودآور صادر می‌شود. صنعت  گاز حداقل 70 میلیارد دلار در سال به اقتصاد استرالیا وارد می‌کند .این صنعت تقریباً یک چهارم میلیون شغل را پشتیبانی می‌کند، 3.4 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و پیش بینی می‌شود در سال آینده رشد کند. بیشترین سهم در اقتصادهای اایالتی به قلمرو شمالی (15.53 درصد) و پس از آن استرالیای غربی (8.76 درصد) و کوئینزلند (5.94 درصد) تعلق دارد.

سهم گاز از تولید انرژی اولیه در دهه گذشته تقریباً دو برابر شده و به بیش از 30 درصد در سال 2020/21 رسیده است. در این گزارش تخمین زده شده که ارزش گاز قبل از استحصال و صادرات (اصطلاحا گاز سر چاه گفته می‌شود) در سال 2020/21 بیش از 12 میلیارد دلار بوده و کل مالیات بر تولید پرداخت شده حدود 1.1 میلیارد دلار بوده است.

طی دهه گذشته، تقاضای گاز در استرالیا با نرخ رشد متوسط سالانه 2 درصد افزایش یافته است و بخش مصرف کننده اصلی در ایالات قلمرو شمالی، استرالیای غربی و  کوئینزلند  قرار دارند.

مصارف اصلی گاز مایع در استرالیا عبارتند از: سیستم گرمایشی خانه‌ها، مصارف پخت و پز در  آشپزخانه‌های رستوران‌ها، نیاز به حرارت برای کوره‌های صنعتی و پالایشگاه‌ها، و سوخت ژنراتورها در مکان‌های دورافتاده و نیز در سراسر شبکه برق سراسری.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما