معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳

وزیر ساخت و ساز، حمل و نقل و زیرساخت جمهوری صربستان: ابتکار «بالکان باز»، هم فرصت و هم وظیفه ما است.

تومیسلاو مومیروویچ، وزیر ساخت و ساز، حمل و نقل و زیرساخت جمهوری صربستان در مصاحبه با ماهنامه «کرد دیپلماتیک» صربستان ضمن برشمردن عملکرد و برنامه‌های این کشور در حوزه زیرساخت و حمل و نقل، ابتکار «بالکان باز» و فرصت‌های حاصل از آن برای کشورهای منطقه در حوزه زیرساخت و حمل و نقل را به شرح زیر تشریح نمود.

وی گفت: اجرایی کردن ابتکار «بالکان باز» هم فرصت و هم وظیفه ما است؛ تصور کنید که در مرزهای بالکان، بدون مانع، بدون توقف، بدون ازدحام، بدون نگرانی و بدون هیچ کار اداری اضافی، سفر یا تجارت کنید؛ این تنها بخشی از معنای ابتکار بالکان باز برای منطقه است. ایده‌هایی که پایه‌های ابتکار بالکان باز را تشکیل می‌دهند عبارتند از: آزادی، همکاری منطقه‌ای و تقسیم متقابل مسئولیت‌ها؛ بحران‌های کنونی نشان داده است که همکاری منطقه‌ای تا چه اندازه مهم است و چقدر این گفته عامیانه دقیق است که مردم می‌گویند: «هیچ کس به اندازه همسایه‌­ها به هم نزدیک نیستند». ثبات منطقه و افزایش آمادگی ما برای مقابله با بحران‌های کنونی و آینده، به تمایل، تمرکز و سازماندهی ما در اجرای ایده‌های ابتکار بالکان باز بستگی دارد. یک کارگروه برای پیشگیری از بحران در آخرین جلسه تشکیل شد که در آستانه زمستان آینده بسیار مهم است؛ همان‌طور که رئیس‌جمهور الکساندر ووچیچ نیز در مورد آن هشدار داده است.

وی افزود: مسئله پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی با ابتکار بالکان باز، می‌تواند در بزرگراه‌های کشورهای عضو این ابتکار صورت بگیرد تا شهروندان بتوانند از یک TAG بین صربستان، مقدونیه شمالی و آلبانی استفاده کنند. تمام کاربران سیستم‌های پرداخت عوارض الکترونیکی در هر یک از کشورهایی که در طرح ابتکار بالکان باز هستند، می‌توانند عوارض جاده‌ای را در همه کشورهای دیگر عضو این طرح، تنها با یک برچسب پرداخت کنند؛ بدون اینکه مجبور به توقف یا خرید هیچ دستگاه یا کارت اضافی در سایر کشورها شوند. البته هر یک از طرح‌های مشترک ما با موانع متعددی مواجه است، اما وظیفه ما این است که از این لحظه تاریخی برای تغییر شرایط موجود و تسهیل زندگی روزمره و کسب وکار شهروندان استفاده کنیم. هر ارتباطی که بین کشورها بوجود آید در درجه اول به زیرساخت‌ها، یعنی حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی مربوط می‌شود و به همین دلیل است که این پروژه‌ها برای آینده این منطقه، حیاتی هستند.

وزیر ساخت و ساز، حمل و نقل و زیرساخت جمهوری صربستان گفت: به رغم بحران اقتصادی جهانی، تورم و کمبود مواد اولیه، برنامه‌های ما برای پروژه‌های بزرگ مقیاس در حوزه زیرساخت و حمل و نقل در سال آینده نیز دنبال خواهند شد، زیرا آن‌ها براساس اهداف واقع بینانه، ضرب‌الاجل‌ها و منابع تامین مالی هستند. در درجه اول، اراده سیاسی قاطعی برای استفاده حداکثری از شرایط فعلی و بهره‌گیری از موج حمایت ایجاد شده از سوی رای دهندگان در انتخابات، برای آغاز بزرگ‌ترین موج ساخت زیرساخت‌ها در تاریخ صربستان وجود دارد. البته ما به نظارت هوشیارانه بر تحولات بازار سرمایه جهانی و همچنین زنجیره تامین جهانی و اروپایی ادامه خواهیم داد، زیرا روند کار ما مستقیما به آن وابسته است. ما در حال حاضر با تاخیر جدی در زمان‌بندی‌های تعیین شده برای برنامه‌ها و پروژه‌ها مواجه نیستیم و مانند دوران همه‌گیری (کووید19)، تلاش خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که برنامه‌ها به آرامی‌پیش می‌روند و ما می‌توانیم در نهایت، برخی از پروژه‌های فوری را که برای آینده صربستان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند، به سرانجام برسانیم.

وی در ادامه مصاحبه با کرد دیپلماتیک گفت:‌ هر یک از پروژه‌های ما، همان‌طور که همیشه تاکید می‌کنم، برای کل منطقه حیاتی است؛ زیرا صربستان یک جزیره نیست، بلکه یک کشور غیر قابل اجتناب در جنوب شرقی اروپا است. اگر هدف ما حفظ پاکیزگی حوضه دانوب و ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در تمام شهرهای واقع در آن باشد، آنگاه برای تمام کشورهایی که این رودخانه زیبا از آن عبور می‌کند، اهمیت دارد. ما مسئولیت‌­ها و تعهدات زیادی داریم، اما در کنار آن، تمایل زیادی برای کمک به بقیه نیز داریم؛ زمانی که تصمیم گرفتیم از همسایه خود، بلغارستان، در پاک‌سازی و تعمیق بستر رودخانه دانوب حمایت کنیم، سطح آب این رودخانه به صورت کم‌سابقه‌ای پایین بود، اما ما با این کار، جریان‌های ترافیک بین‌المللی و محلی بدون مشکل را ممکن کردیم.

تومیسلاو مومیروویچ افزود: در کنار سرمایه‌گذاری در ساخت بزرگراه‌ها، ما بر روی پروژه‌های ریلی نیز تمرکز داریم؛ بخش‌های داخلی راه‌آهن بلگراد - بوداپست در مراحل پایانی است و این پیروزی بزرگی برای سیاست‌های الکساندر ووچیچ و تایید عزم و اراده صربستان برای پیوستن به اروپا خواهد بود. علی‌رغم تمام مشکلات، بلگراد و بوداپست را به شیوه ریلی و با بالاترین کیفیت به هم متصل می‌کنیم و به همان روشی که بلگراد و نووی ساد را به هم وصل کردیم، شهرهای بزرگ صربستان و مجارستان را نیز به هم متصل خواهیم کرد و در نتیجه به همه کسانی که باور نداشتند، ثابت می‌کنیم که راه‌آهن صربستان برای آینده و دشوارترین کارها آماده است. راه‌آهن پرسرعت بلگراد - نووی ساد تاکنون بیش از دو میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است و دلایل چنین استفاده بالایی واضح است. سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت باعث سفر نیم ساعته‌ای راحت و سریع شده است که دلیل اصلی بازگشت شهروندان به حمل و نقل ریلی است. پس از راه‌اندازی فاز اول، کار بر روی فاز دوم، از نووی ساد تا سوبوتیسا ادامه یافت و همان‌طور که رئیس جمهور ووچیچ اعلام کردند، ما دقیقا تا سه سال دیگر یک راه‌آهن ساخته شده خواهیم داشت؛ در حالی که مجارستانی‌ها نیز بخش خود را در سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهند کرد.

وی گفت: با وجود اینکه برخی اجزای بحران اقتصادی در سطح جهانی در حال بروز و ظهور است، اما وضعیت در کشور ما نسبت به بقیه کشورها بسیار مطلوب‌تر است؛ ما با خروج سرمایه‌گذاران مواجه نیستیم، تمایل به مشارکت در پروژه‌های جدید بسیار بالا است و قیمت‌ها به رغم وجود عواملی که می‌تواند باعث کاهش آنها شود، ثابت و حتی افزایشی هستند. این امر نشان می‌دهد که بازار همچنان بسیار فعال است، منابع واقعی تامین مالی وجود دارد و کلیت بخش زیرساخت در فاز کاری شتابانی قرار دارد. البته پیش‌بینی وضعیت توسعه آتی بخش زیرساخت در صورت وقوع جنگی که عملا در همسایگی ما اتفاق می‌افتد و یا مواجهه اروپا با زمستانی بسیار سخت که طی آن کل کشورهای اروپایی با چالش تامین انرژی مورد نیاز برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی مواجه شوند، بسیار دشوار است.

وزیر ساخت و ساز، حمل و نقل و زیرساخت جمهوری صربستان خاطرنشان کرد: موانع مختلفی در بخش ساخت و ساز به ویژه در چند سال اخیر برداشته شده است که روند اخذ مجوزهای ساخت و ساز را به طور چشم‌گیری تسریع کرده و کار ثبت در اداره املاک نیز بهبود یافته است. البته پویایی این بخش منحصرا به سرمایه‌گذاران خصوصی وابسته است. ما از هر طرح مشارکت عمومی و خصوصی استقبال می‌کنیم و آماده مشارکت سازنده هستیم. وقتی نوبت به دولت صربستان می‌رسد، هیچ محدودیتی در اجرای پروژه‌های زیربنایی وجود ندارد؛ چرا که این پروژه‌ها پایه و اساس قدرت اقتصادی ما را تشکیل می‌دهند و فرصت‌هایی را برای ورود سرمایه گذاران خارجی ایجاد می‌کنند. وطن پرستی از روی تعداد کیلومتر راه‌های جدید یا مدرن شده، تعداد کیلومتر راه‌آهن جدید، طول شبکه جدید فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب سنجیده می‌شود. لازم نیست همه چیزهایی که در حال حاضر اجرا می‌شوند، از جمله ساخت جاده‌ها، بزرگراه‌های جدید، نوسازی فرودگاه‌ها، پروژه‌های جدید راه‌آهن، شروع ساخت متروی بلگراد، افزایش سریع ظرفیت حمل و نقل رودخانه‌ای و غیره را فهرست کنیم؛ این‌ها هر کدام، بخشی از پازلی است که در صورت پایان آن، تصویری از صربستان مدرن و اروپایی را به‌عنوان یک مرکز حمل‌ونقل و ترافیک در جنوب شرقی اروپا و ستون ثبات منطقه نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: حوزه کاری ما شامل پروژه‌های زیرساختی است که به شدت با محیط‌زیست مرتبط هستند و پروژه صربستان پاک را داریم که این پروژه بیش‌ترین اهمیت را برای آینده صربستان و فرزندان ما دارد. در حال حاضر بسیاری از افراد، شعارهای توخالی زیست‌محیطی سر می‌دهند، اما ما پروژه‌هایی را راه‌اندازی کرده‌ایم که واقعا چشم‌انداز زیست‌محیطی صربستان را تغییر خواهد داد. من آمار کسل‌کننده در مورد اینکه چه تعداد از روستاها و شهرهای صربستان فاقد سایت‌های دفن زباله مدرن، تاسیسات تصفیه فاضلاب، سیستم‌های فاضلاب عادی یا حتی سیستم‌های تامین آب عادی هستند را تکرار نمی‌کنم. در سال جاری حدود ۳۰۰ کیلومتر شبکه جدید فاضلاب و چهار تصفیه خانه فاضلاب در چارچوب پروژه صربستان پاک احداث خواهد شد. اینها گام‌های بزرگی هستند که باعث شده است این دولت در مورد پروژه‌های زیست‌محیطی، تغییر بزرگی را ایجاد کند. ما مدرن‌ترین مرکز درمانی در کشور را مطابق با بالاترین استانداردهای اروپایی در کروشواتس ساخته‌ایم. وضعیت در ورانیه نیز به همین منوال است، جایی که به زودی ۱۴۰ کیلومتر از زیرساخت‌های جدید فاضلاب تکمیل خواهد شد. ما در حال تسریع کار با شرکای چینی و آلمانی خود در تمام پروژه‌های زیست‌محیطی هستیم و این بزرگ‌ترین میراث ما برای آینده فرزندانمان خواهد بود.

 منبع: پایگاه اینترنتی مجله کرد مورخ 2022/09/30

https://cordmagazine.com/interview/tomislav-momirovic-open-balkan-is-both-our-chance-and-obligation/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما