معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳

تغییرات آب و هوایی و وابستگی جدید به فلزات استراتژیک

پس از یک قرن تنش‌های ژئوپلیتیکی حول دسترسی به نفت، کارشناسان نگرانند که انتقال انرژی، به ویژه در اروپا، وابستگی‌های جدیدی به کشورهای تولیدکننده فلزات حیاتی برای فناوری‌های کم کربن، انرژی و برق‌رسانی سیاره ایجاد کند.

طبق گزارش مک کینزی که در اوایل سال 2022 منتشر شد، فلزات در مرکز تلاش‌ها برای کربن‌زدایی و برق‌رسانی اقتصاد با دور شدن از سوخت‌های فسیلی قرار خواهند گرفت. آن‌ها به اندازه زغال سنگ برای موتورهای بخار در قرن نوزدهم یا نفت در قرن بیستم اهمیت خواهند داشت.این فلزات انتقال عبارتند از کبالت، نیکل، منگنز، لیتیوم رسانای الکتریسیته در باتری خودرو، خاک های کمیاب(نئودیمیم، پراسئودیمیم، دیسپروزیم و غیره) در هارد دیسک ها یا آهنرباهای دائمی‌ برای توربین‌های بادی، مس و آلومینیوم عموماً رسانای الکتریسیته هستند. این فلزات به صنعت، الکترونیک، حمل‌ونقل یا سیستم‌های انرژی اجازه می‌دهند بدون هیدروکربن کار کنند و دیگر گازهای گلخانه‌ای که سیاره را گرم می‌کنند منتشر نکنند.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، در صورتی که جهان به تعهدات توافقنامه آب و هوایی پاریس عمل کند، تقاضای جهانی برای فلزات حیاتی تا سال 2040 چهار برابر می‌شود. برخی کارشناسان تخمین می‌زند که برای این انتقال، تا سال 2050 به تولید فلزات بیشتری از آن چه بشر در طول تاریخ خود تولید کرده است، نیاز خواهد بود.

 برخی کمبود را پیش‌بینی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تأیید می‌کنند که توسعه فناوری و بازیافت، حمایت از افزایش تولید را ممکن می‌سازد. بر اساس مطالعه‌ای توسط دانشگاه لوون، اروپا در15 سال آینده در معرض کمبودهای بحرانی قرار خواهد گرفت، به ویژه در لیتیوم، کبالت، نیکل، مس و خاک های کمیاب.

قاره اروپا که تقریباً تمام مواد حیاتی خود را وارد می‌کند، تنها بین 5 تا 55 درصد از نیازهای خود را در سال 2030 پوشش می دهد، اما دارای منابع دست نخورده ای مانند کبالت، گالیوم، ژرمانیوم یا لیتیوم است. به شرطی که "مجوزهای استخراج" اعطا شود. پروژه‌های جدید استخراج لیتیوم به تازگی در فرانسه توسط گروه Imerys راه اندازی شد.ایالات متحده به تازگی اولین معدن کبالت خود را پس از چند دهه در آیداهو افتتاح کرده است. خودروسازان مانند تسلا می خواهند مستقیماً وارد سرمایه اپراتورهای معدن شوند.

جمهوری دموکراتیک کنگو 70 درصد از تولید جهانی کبالت را به خود اختصاص می دهد و چین بیش از 50 درصد از پالایش را پوشش می دهد.  آفریقای جنوبی 37 درصد از تولید منگنز جهان و گینه 22 درصد از بوکسیت (که برای ساخت آلومینیوم استفاده می‌شود) را تشکیل می دهد. برای لیتیوم، کشورهای تولید کننده اصلی استرالیا، شیلی و آرژانتین هستند. بولیوی بزرگترین ذخایر دست نخورده را دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما