معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

عملکرد 8 ماهه تجارت خارجی مالزی

گزارش عملکرد 8 ماهه تجارت خارجی مالزی به شرح زیر ارائه می گردد.

اتخاذ سیاست های باز اقتصادی در کشور مالزی علیرغم ایجاد بحران‌های اقتصادی در سه دهه اخیر،  موجب ادغام بیشتر اقتصاد این کشور با اقتصاد جهانی شده و در یک نگاه بلند مدت منجر به رشد اقتصادی و افزایش حجم تجارت بین المللی گردیده است به نحوی که این دو شاخص از آغاز هزاره جدید 4 برابر شده است. [1]

بر اساس آخرین آمار رسمی منتشره، میزان روابط تجاری این کشور در هشت ماهه اول سال 2022 به رقم1872 میلیون رینگیت رسید که این میزان در هشت ماه اول سال قبل 1402 میلیون رینگیت بود که حاکی از رشد 33 درصدی است که البته بخش قابل توجهی از این رشد ناشی از افزایش قیمت جهانی حامل های انرژی است. در بازه زمانی مورد بررسی تراز تجاری به مثبت 155 بیلیون رینگیت رسید و حد نصاب جدیدی را ثبت کرد.

دو نمودار زیر حجم روابط تجاری کشور مالزی به صورت تجمیعی و ماه به ماه را نشان میدهد.

صادرات مالزی

بر اساس آمار رسمی، حجم صادرات مالزی در هشت ماه اول سال جاری به 1014 میلیون رینگیت رسید. بخش صنعت 84 درصد، کشاورزی 8.1 و معدن 7.4 درصد کل صادرات مالزی را تشکیل داده است.

صنایع برق و الکترونیک با 380 میلیارد رینگیت 37.5 درصد صادرات این کشور را شکل داده است. فراورده‌های نفتی 10 درصد، روغن نخل و فراورده‌های آن 6 درصد، مواد و محصولات شیمیایی 5 درصد و تولیدات فلزی با 4درصد پنج زیر بخش برتر صادراتی اقتصاد این کشور میباشد.

افزایش قیمت حامل های انرژی یکی از دلایل رشد قابل ملاحظه حجم تجارت مالزی بوده است. به نحویکه ارزش صادرات این محصول در هشت ماه اول سال 2022 نسبت به سال قبل از 60 میلیارد رینگیت به 103 میلیارد رسید. از طرف دیگر صادرات محصولات چوبی مالزی در بازه مورد بررسی کاهش قابل توجهی یافت و از 50.5 میلیارد رینگیت سال 2021 به 21 میلیارد رینگیت در سال جاری رسید.

همچنین پنج کشور سنگاپور، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن 5 مقصد کالاهای صادراتی مالزی در این بازه زمانی است

 

واردات مالزی

 بر اساس آخرین آمار رسمی منتشره، میزان واردات مالزی در هشت ماه اول سال جاری به 858 میلیون رینگیت رسید. بخش صنعت 83 درصد، معدن 8.9 و بخش کشاورزی 5.7 درصد کل واردات را تشکیل داده است.

صنایع برق و الکترونیک 30 درصد، محصولات نفتی 12 درصد، مواد و محصولات شیمیایی 9 درصد، ماشین آلات، تجهیزات وقطعات آن 7 درصد و تولیدات فلزی با 5 درصد پنج زیر بخش عمده وارداتی این کشور میباشد.

 در بخش واردات نیز همانند بخش صادرات افزایش قیمت نفت موجب افزایش حجم واردات شده و میزان واردات این محصول از 55 میلیارد رینگیت در هشت ماه سال 2021 به 102 میلیارد رینگیت در هشت ماهه سال جاری رسیده است.

همچنین پنج کشور چین، سنگاپور، تایوان، آمریکا و اتحادیه اروپا 5 کشور برتر مبدا کالاهای وارداتی مالزی هشت ماه اول سال جاری را تشکیل میدهند.

 

 

[1] تولید ناخالص داخلی از 93.7 میلیارد دلار در سال 2000 به بالای 375 میلیارد دلار در سال 2022 و پیش بینی میشود حجم روابط تجاری در همین بازه زمانی از 684 میلیون رینگت به 2700 میلیون رینگت خواهد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما