معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

"همایش ملی شهرسازی" برای اولین بار در آذربایجان برگزار می‌شود(خبرگزاری آپا )

 "همایش ملی شهرسازی" برای اولین بار در آذربایجان به منظور ایجاد یک بستر بین المللی برگزار می‌شود. این مجمع 2 روزه در روزهای 5 تا 6 اکتبر در شهرهای آغدام و باکو برگزار می‌شود. مجمع ملی توسعه شهری آذربایجان فرصتی منحصر به فرد برای همکاری‌های بین المللی و چندجانبه در زمینه بازآفرینی شهری ایجاد خواهد کرد و به عنوان بستری برای تبادل دانش و تجربه در شناسایی چالش ها و بحث در مورد راه حل های غلبه بر بحران‌ها در مناطق شهری عمل خواهد کرد.

 

تعداد خودروهای حمل شده به کشورهای آسیایی از طریق بندر باکو افزایش یافته است(خبرگزاری آپا)

تعداد خودروهای حمل شده از آذربایجان به کشورهای آسیای میانه 3.4 برابر افزایش یافت. 2416 دستگاه خودرو در ژانویه تا اوت سال گذشته از اروپا به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر باکو تردد کرده اند که این تعداد در مدت مشابه سال جاری 8295 دستگاه بوده است. این خودروها، عمدتاً خودروهای لوکس هستند.

 

بانک جهانی پیش بینی تورم آذربایجان را اعلام کرد(خبرگزاری آپا)

بانک جهانی پیش بینی تورم آذربایجان را به روز کرد.  بر اساس گزارش بانک جهانی  تورم آذربایجان در سال جاری 12.5 درصد است.

 

بانک جهانی: متوسط رشد سالانه بخش غیر انرژی آذربایجان 4.6 درصد خواهد بود.(خبرگزاری ریپورت)

بانک جهانی  پیش بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی واقعی در آذربایجان در سال جاری 4.2 درصد و در سال 2024-2023 به طور متوسط 2.7 درصد رشد خواهد کرد.

 

آذربایجان از تصمیم "اوپک پلاس" برای کاهش تولید روزانه نفت حمایت کرد(خبرگزاری آپا)

در سی و سومین نشست وزرای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای غیرعضو که در وین برگزار شد، از نوامبر 2022، تولید روزانه نفت خام به 2 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. آذربایجان نیز با این تصمیم موافقت کرد. بر اساس تصمیم جدید، تعهد آذربایجان به کاهش 33 هزار بشکه در روز است.

 

مجمع سرمایه گذاری آذربایجان و کارآفرینان جوان در باکو برگزار می‌شود(خبرگزاری ریپورت)

همایش سرمایه گذاری و کارآفرینان جوان آذربایجان در تاریخ 17 تا 18 نوامبر در باکو با همکاری سازمان مجمع جوانان همکاری اسلامی  و آژانس توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط KOBIA  زیر نظر وزارت اقتصاد برگزار می‌شود. بر اساس اطلاعات، یکی از اهداف اصلی این مجمع، توسعه چشم انداز جدید در زمینه حمایت از کارآفرینان جوان و تقویت اکوسیستم استارتاپی در آذربایجان، اوراسیا و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی  است.

نفت آذربایجان بیش از 3 دلار گران شده است(خبرگزاری ترند)

 4 اکتبر، قیمت نفت سبک آذربایجان در هر بشکه 3.38 دلار  بیشتر از شاخص قبلی است. قیمت نفت سبک آذربایجان در بندر جیهان ترکیه بر مبنای فوب 94.9 دلار در هر بشکه بوده که نسبت به شاخص قبلی 3.34 دلار در هر بشکه بیشتر است.

افزایش 17 درصدی صادرات غیرنفتی آذربایجان(خبرگزاری آپا)

مجموع صادرات آذربایجان در ژانویه تا سپتامبر 2022 بالغ بر 29.5 میلیارد دلار و صادرات در بخش غیرنفتی 2.1 میلیارد دلار بوده است.  بر اساس اطلاعات، صادرات در بخش غیرنفتی نسبت به 9 ماهه سال 2021، 17 درصد افزایش داشته است. طی ژانویه تا سپتامبر 2022، صادرات محصولات صنایع شیمیایی 2.4 برابر، صادرات آلومینیوم و محصولات ساخته شده از آن 38 درصد و صادرات فلزات آهنی و محصولات ساخته شده از آنها 20.7 درصد افزایش یافت.

بریتیش پترولیوم: پروژه آذری-مرکزی-شرق 300 میلیون بشکه نفت از دریای خزر استخراج خواهد کرد(خبرگزاری آپا)

بر اساس پروژه آذری-مرکزی-شرق، شرایط برای استخراج 300 میلیون بشکه نفت تا سال 2050 فراهم خواهد شد.  نیل فیلیپس، رئیس ارتباطات خارجی بریتیش پترولیوم در مراسمی این خبر را اعلام کرد. وی خاطر نشان کرد  حفاری چاه و شروع تولید روی سکو برای پایان سال 2023 و اوایل سال 2024 برنامه ریزی شده است.

بورس باکو در اجلاس سالانه بورس های جهان حضور یافت(خبرگزاری آپا)

در 27 تا 29 سپتامبر 2022، رئیس بورس اوراق بهادار باکو، در نشست سالانه و همچنین مجمع عمومی‌که توسط فدراسیون جهانی بورس ها برگزار شد، شرکت کرد. در چارچوب این رویداد، بحث‌های گسترده‌ای درباره توسعه بورس‌های کشورهای عضو انجام شد.

 

در فصل گرما، صادرات گاز آذربایجان به اتحادیه اروپا افزایش خواهد یافت(خبرگزاری ترند)

در فصل گرمایش 2023، عرضه گاز آذربایجان به اروپا از طریق این خط لوله نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش خواهد یافت. حمل گاز روزانه 33 میلیون مترمکعب خواهد بود. "طی هشت ماهه سال 2022، انتقال گاز از آذربایجان به اتحادیه اروپا 50 درصد افزایش یافته است. در ماه ژوئیه، کمیسیون اروپا یادداشت تفاهمی‌با آذربایجان در زمینه مشارکت استراتژیک در زمینه انرژی امضا کرد. در این سند آمده است که تامین گاز آذربایجان گاز ممکن است تا پایان سال 2022 به 12 میلیارد متر مکعب برسد.

 

خرم بهتین: برای ورود استارت آپ های آذربایجانی به بازارهای دبی و پاکستان تلاش خواهیم کرد (خبرگزاری ریپورت)

اتاق همکاری اقتصادی پاکستان و آذربایجان در تلاش است تا شرایطی را برای ورود استارت آپ های آذربایجانی به بازارهای دوبی و پاکستان ایجاد کند. خرم باتین، رئیس اتاق همکاری اقتصادی پاکستان و آذربایجان اعلام کرد، آذربایجان قصد دارد، استارت آپ ها را در آذربایجان رشد دهد،  علاوه بر این، بناست  استارتاپ هایی از دبی و پاکستان به آذربایجان آورده شوند.

 

AZAL پروازهای خود را به سمرقند ازبکستان آغاز کرد(خبرگزاری آذرتاج)

شرکت هواپیمایی آذربایجان آزال  پروازهای خود را به شهر سمرقند ازبکستان آغاز کرد.  به این ترتیب، شرکت هواپیمایی ملی آذربایجان از 4 اکتبر پروازهای خود را به یکی دیگر از شهرهای ازبکستان - سمرقند آغاز کرد.

تفاهم نامه ای در زمینه زیرساخت های کیفیت حلال امضا شد(خبرگزاری آپا)

نمایندگان  «موسسه استانداردسازی آذربایجان»  در نشست سالانه سازمان بین المللی استاندارد  که در امارات متحده عربی برگزار شد، شرکت کردند. در چارچوب این نشست، تفاهم نامه همکاری بین آذربایجان و موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی قزاقستان در زمینه زیرساخت‌های کیفیت حلال به امضا رسید.

 

وزیر اقتصاد در دومین مجمع اقتصادی خزر شرکت کرد(خبرگزاری آذرتاج)

میکائیل جباروف وزیر اقتصاد در دومین مجمع اقتصادی خزر که در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد، شرکت کرد. در دومین مجمع اقتصادی خزر که در مسکو برگزار شد، در مورد  اهمیت تقویت همکاری‌های اقتصادی کشورهای حاشیه خزر و ارائه مفاهیم مذاکره شد.

 

اتحادیه اروپا از تجارت در آذربایجان حمایت می‌کند(خبرگزاری ترند)

پیتر میخالکو، سفیر اتحادیه اروپا در آذربایجان،  در یک کنفرانس مطبوعاتی که به مناسبت روز جوانان اروپایی برگزار شد، گفت، تنها در سال 2020، 43 پروژه به ارزش مجموع 65 میلیون یورو اجرا کردیم و در سال 2020 از 17000 واحد تجاری در آذربایجان حمایت کردیم. ما به حمایت از کارآفرینان جوان آذربایجان ادامه خواهیم داد.

پرویز شهبازوف: سرمایه گذاری آذربایجان در ترکیه به 21 میلیارد دلار رسیده است(خبرگزاری آپا)

حجم سرمایه گذاری آذربایجان در ترکیه به 21 میلیارد دلار رسیده است.  پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در سخنرانی خود در افتتاحیه مجمع انرژی آذربایجان-ترکیه که در استانبول برگزار شد، گفت،  این مجمع نشانگر تعمیق بیشتر همکاری‌ها در زمینه انرژی ائتلاف آذربایجان و ترکیه است. وزیر امور خارجه گفت: نقش ژئواستراتژیک آذربایجان و ترکیه نیز در حال افزایش است.آذربایجان می‌تواند از طریق کریدور زنگزور برق ترکیه و از آنجا به اروپا تامین کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما