معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۶

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در هفته سوم مهر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امیدواری استرالیا برای فرار از خطر رکود جهانی

جیم چالمرز، خزانه‌دار کل استرالیا در تاریخ 12 اکتبر 2022،  دو هفته پیش از تقدیم لایحه بودجه دولت این کشور گفت: اقتصاد جهانی به سمت رکود شدید در حرکت است و استرالیا از آن "مصون" نخواهد بود. با این وجود به احتمال زیاد اقتصاد استرالیا می‌تواند از رکود اقتصادی بگریزد و انتظار دولت این نیست که اقتصاد استرالیا به عقب برگردد. او گفت: "بودجه  2023 استرالیا، با چشم انداز سقوط اقتصاد استرالیا به رکود تدوین نشده است."

افزایش شدید نرخ بهره برای مهار تورم سرسام آور، ادامه قیمت های بالای مواد غذایی و انرژی و خطرات ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، نگرانی‌ها را برای رکود جهانی در ماه‌های آینده افزایش داده است. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول با اشاره به نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد اقتصادهای پیشرفته و کاهش ارزش پول در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، درباره خطر فزاینده رکود جهانی هشدار دادند.

در حال حاضر فشارهای اقتصادی در اقتصاد داخلی استرالیا خانوارها را تحت فشار گذاشته و کسب و کارها با افزایش هزینه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، در مقابله با این وضعیت، بانک مرکزی استرالیا به طور غیرمنتظره ای نرخ بهره را افزایش داد. این بانک همچنین نسبت به افزایش خطرات ثبات مالی هشدار داد که "با انقباض قابل توجه بیشتر در شرایط مالی جهانی تشدید خواهد شد."

خزانه دار کل استرالیا معتقد است: تورم، بحران اقتصاد جهانی و فشارهای معیشتی، سه عامل مهمی هستند که در بودجه 2022 نقش آفرینی کرده اند. این  اولین بودجه دولت کارگر پس از پیروزی در انتخابات ماه مه خواهد بود.

کاهش قیمت برابری دلار استرالیا در قبال دلار آمریکا

بعد از یک دوره روند افزایشی، دلار استرالیا به پایین ترین حد خود طی شش ماه گذشته رسید. این کاهش تا زیادی ناشی از تحولات داخلی آمریکا و  گزارش خوش‌بینانه فدرال رزرو آمریکا است که باعث تقویت دلار آمریکا گردید. بخش راهبردی بانک ملی استرالیا NAB معتقد است :"فدرال رزرو محاسبه مناسبی در بازار دارایی‌های خود و مدیریت ریسک نداشته است، و با توجه به خطرات رکود جهانی، دلار استرالیا در معرض نوسان و خطر بیشتری قرار می‌گیرد." در مقابل  برخی از صاحبنظران نظیر کارول کنگ، محقق راهبردی ارز در بانک مرکزی استرالیا پیش بینی می‌کنند که دلار استرالیا به روند کاهشی خود ادامه دهد.

کاهش قیمت فروش مسکن در سیدنی و ملبورن

به علت افزایش ناگهانی و مکرر نرخ بهره در استرالیا ، بانکهای این کشور شاهد نکول پرداخت از سوی مشتریان بوده اند. نباید فراموش کرد که وام مسکن در استرالیا به مدت 9 سال با بهره صفر یا نزدیک به صفر به مشتریان ارائه می‌شد و این پدیده د ردوره شیوع کرونا و رکود ساخت و ساز، باعث میلونر شدن یک شبه تعداد زیادی از ثروتمندان که مالکیت املاک متعددی را داشتند، گردید.  هشدار بانکهای استرالیا به خصوص بانک مرکزی، باعث شد که قیمت خانه به طور متوسط در سیدنی 300 هزار دلار و در ملبورن 200 هزار دلار کاهش یابد.  بانک ملی استرالیا  NAB پیش بینی می‌کند تا پایان سال آینده قیمت مسکن در سیدنی 22.3 درصد کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود ملبورن نیز در سال آینده میلادی با 23.2 درصد کاهش قیمت روبرو شود.

مقایسه کاهش قیمت فروش مسکن در ایالات مختلف

بر اساس گزارش ماهانه کورلاجیک در سپتامبر2022، در حالی که قیمت فروش مسکن کاهش یافته است، نرخ اجاره، که نظیر قیمت مسکن به شکل سرسام آوری افزایش یافته بود، هنوز تغییر قابل توجهی نداشته است. ارقام زیر کاهش هزینه مسکن در مراکز ایالات مختلف را برای یک خانوار 4 نفره (نرخ میانگین) به شکل زیر محاسبه کرده است:

سیدنی : کاهش 7 درصدی در سه ماه منتهی به سپتامبر (بهای میانگین ملک  1,283,502 دلار)

ملبورن : کاهش 4.2 درصدی در سه ماه منتهی به سپتامبر (بهای میانگین ملک  937,131 دلار)

بریزبن : کاهش 5.1 درصدی در سه ماه منتهی به سپتامبر (بهای میانگین ملک  841,923 دلار)

هابارت : کاهش 4.3 درصدی در سه ماه منتهی به سپتامبر (بهای میانگین ملک  به 761,368 دلار)

کانبرا : کاهش 5.2 درصدی در سه ماه منتهی به سپتامبر (بهای میانگین ملک  1,009,575 دلار)

خطای رایانه ای فاحش در پرونده‌های مالیاتی شهروندان استرالیا

پرونده صدها هزار قربانی یک نرم افزار معیوب دولتی موسوم به  " روبودت[1]" که در آن محاسبه بدهی‌های مالیاتی شهروندان به شکل رایانه ای صورت می‌گیرد، پاک شده است. این موضوع تعداد زیادی از استرالیایی‌ها بدهکار به سازمان سنترلینک (سامانه خدمات شهروندی)، را شامل می‌شود.

حدود ۲۰۰ هزار نفر استرالیایی که بدهکار نبوده اند از سازمان مذکور به خطا نامه‌هایی دریافت کردند و اعتراض آنها به نتیجه نشست و مقرر گردید پرونده بدهی آنها از سازمان سنترلینک پاک شود.

در این رابطه  کمیسیون سلطنتی برای بازرسی پرونده روبودت[2]، در نوامبر 2022 تشکیل می‌شود و در مورد بازپس‌گیری اشتباهی ۷۵۰میلیون دلار توسط دولت به شهروندان، خطای نهاد دولتی سنترلینک را مورد بازرسی قرار می دهد. تا زمان روشن شدن نتیجه تحقیقات، دولت فدرال استرالیا پرونده ‌های قربانیان این نرم افزار معیوب را که هنوز در دست بررسی است، لغو می ‌کند، بدون اینکه بدهی احتمالی، دیگر مورد پیگیری قرار گیرد.

هزینه‌های تاسیسات کرونایی استرالیا

ساخت تسهیلات ویژه قرنطینه کووید-۱۹ در ایالت های کوئینزلند، ویکتوریا و وسترن استرالیا بیش از یک میلیارد دلار هزینه در پی داشته است.  بنا بر گزارش ها، ساخت تسهیلات میکلهام Mickleham در حومه ملبورن واقع در ایالت ویکتوریا ۵۸۰ میلیون دلار هزینه داشته است. در حالی که مرکز قرنطینه بولزبروک واقع در ایالت وسترن استرالیا، که در حدود ۴۰ کیلومتری شمال شرق پرت قرار دارد ۴۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است. در حالی که تسهیلات ویژه قرنطینه بولزبروک (Bullsbrook) در ایالت وسترن استرالیا اصلاً مورد استفاده قرار نگرفته است.هزینه‌های  تسهیلات ولکمپ (Wellcamp) کوئینزلند در ۱۳۰ کیلومتری غرب بریزبن ، بیش از ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

برخی از این تاسیسات، نظیر تسهیلات میکلهام احتمالا برای اسکان اضطراری در نظر گرفته خواهند شد و برخی دیگر نظیر برای وضعیت های مشابه همه گیری تحت حفاظت قرار می‌گیرند.  این تسهیلات مهم، در حال حاضر به عنوان یک بیمه نامه در صورت بروز یک بیماری همه گیر در آینده یا برای ارائه مسکن در مواقع اضطراری مانند بلایای طبیعی  مورد نگهداری قرار می‌گیرند.

1. Robodebt

[2] Robodebt royal commission to investigate debt collection scheme

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما