معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

راه آهن گرجستان روند اداری ترانزیت کالا را ساده می‌کند

به گزارش شرکت راه آهن گرجستان پردازش آزمایشی اسناد حمل و نقل بین المللی را به صورت الکترونیکی از 27 سپتامبر آغاز خواهد کرد. این اقدام رویه‌ها را برای متقاضیان خدمات حمل و نقل ساده می‌کند. در همین رابطه راه آهن گرجستان از متقاضیان خدمات می خواهد که دستورالعمل ها و آموزش های ویدئویی را دنبال کنند.

صاحبان بار می‌توانند بدون خروج از دفاتر خود، مدارک لازم برای حمل و نقل را از طریق صفحه اینترنتی cargo.railway.ge دریافت و تکمیل و سند حمل و نقل بین المللی بار ریلی را دریافت کنند. اجرای این سند کاملا بر اساس ضوابط تکمیل سند حمل و نقل ریلی بین المللی می‌باشد. علاوه بر این، کاربران راه آهن می‌توانند به صورت الکترونیکی یک سند تکمیل شده را به شرکت ارسال کنند، امضای الکترونیکی بگذارند و وضعیت سند خود را به صورت آنلاین پیگیری نمایند.

 این شرکت خاطرنشان می‌کند که کاربران راه آهن می‌توانند بارنامه‌های محلی و سفارشات حمل و نقل را به صورت آنلاین دریافت کنند.

درآمد راه آهن گرجستان از حمل کالا در نیمه اول سال 2022 یک رکورد در هفت سال گذشته است و از 191 میلیون لاری فراتر رفت. حجم حمل بار در دوره گزارش 6.8 میلیون تن بوده که 13.3 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2021 است.

شرکت دولتی راه آهن گرجستان در حال حاضر مالک خطوط راه آهن و کلیه قطارها است. این شرکت خدمات حمل کالا را با انتقال محموله‌های مختلف، عمدتاً از دریای خزر و آسیای مرکزی در شرق به دریای سیاه در غرب، ارائه می دهد. همچنین خدمات مسافری داخلی و خارجی را ارائه می دهد.

توسعه مسیرهای ترانزیتی از طریق گرجستان یکی از مهم ترین اولویت های دولت گرجستان است که سرمایه گذاری‌های زیادی در این راستا انجام می دهد. در این راستا، زیرساخت اصلی که در سطح کشور در حال ساخت است، جزء لاینفک جاده ابریشم جدید است. از جمله می‌توان به بزرگراه شرق به غرب، نوسازی راه آهن، خط راه آهن باکو- تفلیس- قارص و پروژه بندر آب عمیق آناکلیا اشاره نمود.

 

گرجستان از لحاظ دیجیتالی سازی در بین 113 کشور در رتبه 50 قرار دارد

به گزارش بانک توسعه آسیایی در مورد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در کسب و کار، گرجستان از بین 113 کشوری که در فهرست جهانی سامانه‌های کارآفرینی دیجیتال گنجانده شده اند، رتبه 50 را دارد. در حالی که بقیه کشورهای منطقه از جمله ارمنستان در رتبه 58 و آذربایجان در رتبه 60 قرار دارند.

در عین حال، سنگاپور از بهترین محیط دیجیتال و سامانه پشتیبانی برای کارآفرینان برخوردار است و پس از آن ایالات متحده و سوئد قرار دارند.

گفتنی است که طبق این شاخص جدید، کیفیت محیط کارآفرینی دیجیتال در هشت حوزه دیجیتال سازی اعم از فرهنگ، نهادها، شرایط بازار، سرمایه انسانی، دانش، مالی و ارتباطات ارزیابی می‌شود.

 

استفاده از حریم هوایی گرجستان بیشتر شده است

برای 8 ماه سال 2022، استفاده از حریم هوایی گرجستان در مقایسه با شاخص مشابه در سال گذشته، 49 درصد بیشتر شده است. علاوه بر این، 85814 پرواز در فضای هوایی گرجستان طی 8 سال جاری به ثبت رسیده است.

افزایش استفاده از حریم هوایی به افزایش سفرها از زمان همه گیری نسبت داده می‌شود.

به گزارش سازمان ناوبری هوایی گرجستان، جبران خسارات ناشی از همه گیری وارد شده به ترافیک هوایی از 2021 آغاز شد. با وجود محدودیت هایی که هنوز بین کشورها برقرار است، خطوط هوایی برای از سرگیری پروازها و بازگرداندن اعتماد مسافران نهایت تلاش کردند.

طبق نظارت سازمان اروپایی ایمنی ناوبری هوایی، ترافیک هوایی جهانی از بهار سال 2022 شروع به بهبود کرد. امسال مسافران در سفر احساس امنیت بیشتری می‌کنند. تابستان 2022 نشان داد که احیای کامل ترافیک هوایی در سراسر اروپا با شروع فصل توریستی همراه است.

بدلیل بروز جنگ بین روسیه و اوکراین، شرکت های هوایی آمریکایی و اروپایی مسیرهای خود را تغییر داده و سایر کشورهای مختلف را بعنوان مسیر پرواز انتخاب کردند. بنابراین بخشی از ترافیک هوایی مذکور از حریم هوایی گرجستان استفاده می‌کند.

دستمزدها در گرجستان چقدر است؟

بیشترین دستمزد میانگین ماهانه در سه ماهه دوم سال 2022 در تفلیس 1802 لاری و پایین ترین آن 849 لاری مربوط به استانهای راچا ـ لچخومی و کومو سوانتی است.

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، میانگین دستمزدها در کشور در سه ماهه دوم با 16.1 درصد (213 لاری) افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 1541 لاری رسیده است.

طبق همین گزارش دستمزد میانگین زنان 1241 لاری (15 درصد افزایش) و مردان 1828 لاری (17 درصد افزایش) بوده است.

 طبق پیش بینی موسسه مالی بین المللی Galt & Taggart ، روند کاهش نرخ تورم دو رقمی آغاز شده با دوره همه گیری در گرجستان همچنان ادامه دارد. بطوری که  نرخ تورم تا پایان سال جاری به 9.2 درصد کاهش خواهد یافت.

نرخ تورم سالانه در ماه ژوئن نزدیک به 12.8 درصد بوده است. بنابراین، میزان افزایش دستمزدها در پایان شش ماه اول سال 2022 نزدیک به 3.3 درصد بیشتر از نرخ تورم بوده است.

 

قیمت املاک در گرجستان همچنان به رشد خود ادامه می دهد

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان ، شاخص هزینه ساخت و ساز در گرجستان برای سه ماهه دوم سال 2022 نسبت به سه ماهه مشابه سال 2021نزدیک به 11.7 درصد رشد داشته است.

افزایش شاخص سالانه عمدتا ناشی از افزایش 11.8 درصدی قیمت مصالح ساختمانی و همچنین افزایش 8.5 درصدی دستمزد کارگران بوده است.

در عین حال، شاخص هزینه ساخت و ساز در گرجستان برای سه ماهه دوم سال 2022 نسبت به سه ماهه اول سال 2022بیش از 7.2 درصد رشد داشته است.

در نیمه اول سال جاری (میلادی) 1168 واحد ساختمانی با مساحت 1.25 میلیون متر مربع در گرجستان مورد بهره برداری قرار گرفت. در مقایسه با ژانویه تا ژوئن 2021، تعداد واحدهای راه اندازی شده 52.3 درصد و به لحاظ مساحت 3.5 درصد افزایش یافته است.

 

فرودگاه کوتایسی انتظار ورود یک میلیون مسافر در سال 2023 را دارد

به گزارشTrend  به نقل از رسانه‌های گرجستان، تامار آرچوآدزه رئیس انجمن فرودگاه‌های گرجستان خبر داد که انتظار می رود فرودگاه بین المللی کوتایسی در سال آینده پذیرای بیش از یک میلیون مسافر باشد.

به گفته آرچوآدزه، در حال حاضر توسعه بازار آسیا اولویت دار است. به همین دلیل است که از ماه اکتبر سال جاری شرکت هواپیمایی Thai Air Asia X پروازهایی را به مقصد بانکوک پایتخت تایلند از طریق فرودگاه تفلیس انجام خواهد داد. پروازها دو بار در هفته انجام خواهد شد.

آرچوآدزه طی ارائه مطالعات انجام شده توسط شرکت سرمایه گذاری Galt&Taggart اعلام کرد: ما در بازارهای اروپا و خاورمیانه کاملاً نمایندگی داریم و در حال حاضر به مسئله افزایش پروازها می‌پردازیم.

ارائه مطالعات این شرکت در تفلیس برگزار شد که به موضوع «گردشگری – چالش ها و چشم اندازها» اختصاص داشت. رئیس انجمن فرودگاه‌های گرجستان به همراه نمایندگان اصلی بخش گردشگری توسعه بازار هوانوردی و چشم انداز این صنعت را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گفته آرچوآدزه، کار برای بهبود زیرساخت های فرودگاه در حال انجام است.

آرچوآدزه تأکید کرد که از 10 اکتبر فرودگاه کوتایسی به دلیل بازسازی باند فرودگاه به مدت دو هفته تعطیل خواهد شد.

به گفته وی، سال گذشته ظرفیت ترمینال فرودگاه کوتایسی به دلیل افزایش تقاضا شش برابر افزایش یافت. در ماه آگوست امسال این فرودگاه به تعداد زیادی از مسافران خدمات رسانی کرد. امسال این فرودگاه منتظر بیش از 800 هزار نفر است.

به گفته آرچوآدزه، دسترسی به بازارهای جدید اولویت اصلی است. به عنوان مثال، برای منطقه ایمرتی، افزودن یک پرواز مستقیم جدید به مقصد ابوظبی نتایج خوبی به همراه داشته است. زیرا این هواپیماها تقریباً با ظرفیت کامل کار می‌کردند.

آرچوادزه متذکر شد: فرودگاه در نزدیکی تسخالتوبو قرار دارد. ما امیدواریم که این منطقه استراحتگاه‌های اسپا، رستوران‌ها، کازینوها و هتل ها را در پنج سال آینده در بر گیرد.

وی همچنین به سرعت بهبود گردشگری در بازارهای داخلی و بین المللی، نتایج فعالیت صنعت هتلداری و پروژه‌های آینده اشاره کرد.

 

گرجستان به یکی از مقاصد جذاب گردشگری جهانی تبدیل شده است

27 سپتامبر روز جهانی گردشگری است

در گزارش اداره ملی گردشگری کشور آمده است، گرجستان به لطف تلاش فراوان توانسته در سال های اخیر به یکی از مقاصد جذاب در نقشه گردشگری جهان تبدیل شود.

بیش از چهل سال است که این روز توسط سازمان جهانی گردشگری جشن گرفته می‌شود. اداره گردشگری گرجستان این روز را به همه نمایندگان این بخش تبریک می‌گوید و آرزوی موفقیت دارد.

بیانیه می افزاید، بخش گردشگری سخت‌ترین مسیر را در دوران همه‌گیری طی کرد. همراه با شما، با کمک همکاری فعال، بهبود دسترسی هوایی، بازاریابی بین‌المللی و استفاده از بسترهای رسانه‌ای پیشرو، موفق شدیم پویایی موثر بهبود گردشگری را حفظ کنیم.

 در نتیجه کارهای انجام شده در این زمینه، درآمد حاصل از گردشگری در آگوست 2022 از داده‌های مدت مشابه در سال 2019 بیشتر شد. در دوره پس از همه گیری، معرفی رویکردهای جدید و روش های نوآورانه به صنعت گردشگری و همچنین توسعه همکاریها در اولویت قرار گرفت.

گرجستان خود را در این مسیر قرار می دهد و این در آینده نیز ادامه خواهد داشت! ما یک بار دیگر به شما تبریک می‌گوییم و برای شما آرزوی فعالیتی موفق، صلح آمیز، ایمن و پربار داریم."

درآمد گرجستان از مسافران بین المللی برای هشت ماه سال 2022 بالغ بر 2.1 میلیارد دلار بوده است. همه‌گیری ویروس کرونا آسیب‌های هنگفتی به صنعت گردشگری کشور وارد کرد. گردشگری در سال 2021 شروع به احیاء کرد - مرزهای هوایی کشور در 1 فوریه و مرزهای زمینی در 1 ژوئن باز شدند.

بر اساس آمار بانک مرکزی، درآمدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 198.3 درصد افزایش داشته است. علاوه بر این، درآمدها به 92.8 درصد به سطح سال 2019 اوج بازدید مسافران بین المللی بازگردانده شده است. در آگوست 2022، درآمد حاصل از گردشگری به 522.9 میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته 163 درصد و نسبت به آگوست  2019  نزدیک به 27 درصد بیشتر است.

 

اختصاص 42 میلیون دلار برای زیرساختهای استان کاختی

ایلیا بگاشویلی معاون وزارت زیرساخت و توسعه مناطق گفت که در حال حاضر صدها پروژه زیربنایی به ارزش 120 میلیون لاری (42.4 میلیون دلار) در منطقه کاختی در حال اجراست که از محل اعتبارات مختلف تامین می‌شود.

معاون وزیر ابراز اطمینان کرد که پروژه‌ها در زمان مقرر تکمیل شده و به نفع ساکنان محلی و جوانان استفاده خواهد شد.

بگاشویلی به خبرنگاران گفت: از این مقدار 55 میلیون لاری برای حدود 35 پروژه جاری در چارچوب برنامه اتحادیه اروپا است. این روزها از این پروژه‌ها بازدید کردیم که بسیار جالب و به طور فعال در حال اجرا  هستند. برخی از آنها قبلاً تکمیل شده است.

تا کنون در چارچوب برنامه توسعه یکپارچه منطقه ای در کاختی، 35 پروژه به مبلغ 54.3 میلیون لاری تأمین مالی شد. از جمله، ساماندهی فضاهای تفریحی چند منظوره در شهر تلاوی، احداث مهدکودک جدید، احداث پارک فرهنگ و تفریح در شهر تسنوری، ایجاد منطقه صنعتی در روستای چوملاکی، تعمیر جاده ارتباطی با جاده کنارگذر باکورتسیخه، ترمیم جاده منتهی به منطقه حفاظت شده مریم‌جواری در شهرداری ساگارجو و  زیرساخت‌های مربوط.

 

آینده تولید پسته در گرجستان چگونه است؟

پسته یک محصول نسبتاً جدید برای گرجستان است. کارشناسان مدعی هستند که پسته کشت شده در گرجستان ظرفیت بسیار زیادی دارد و به هیچ وجه از پسته وارداتی کمتر نیست.

به گفته باکورا کیکادزه بنیانگذار شرکت Taribana-2016، پسته گرجستان به دلیل شکل، اندازه، رنگ و طعم خاص خود می‌تواند جایگاه کوچک اما شایسته ای در بازار بین المللی به خود اختصاص داد.

وی اظهار داشت: امیدواریم که باغداران بیشتری به احداث باغات پسته علاقه مند شوند. تعداد اراضی افزایش می یابد و بر این اساس، تولید و فروش پسته گرجستان چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای بین المللی افزایش خواهد یافت.

اخیراً تقاضا در اروپا و آسیا به ویژه در چین و هند رو به رشد بوده است و آنچه که به قیمت مربوط می‌شود، قیمت یک کیلوگرم پسته خشک در بازارهای بین المللی از 10 تا 12 دلار متغیر است.

به گفته وی، «Taribana 2016» بذر انواع مختلف را از ایران و ترکیه وارد می‌کند. اما هنوز کارخانه فرآوری پسته در گرجستان وجود ندارد. از این رو، این شرکت پس از اینکه موسسه به حداکثر ظرفیت خود رسید، قصد دارد چنین کارخانه ای را احداث کند.

 

بانک اروپایی بازسازی و توسعه پیش بینی رشد اقتصادی گرجستان برای سال 2022 را به 8 درصد افزایش داد

بانک بازسازی و توسعه اروپا پیش بینی رشد اقتصادی گرجستان در سال 2022 را افزایش داده است.

به گزارش این بانک، رشد اقتصادی در سال جاری به 8 درصد خواهد رسید که 5 واحد درصد بیشتر پیش بینی قبلی است. برای سال 2023 نیز رشد اقتصادی 5 درصد پیش بینی می‌شود.

بانک اروپایی بازسازی و توسعه اعلام کرد: در 7 ماه اول سال 2022، گرجستان رشد اقتصادی نسبتاً قوی در سطح 10.3 درصد داشته است. بهبود بخش گردشگری ادامه یافته است و درآمدهای بخش به 80 درصد از سطوح قبل از همه گیری در سال 2019 بهبود یافته است.

رشد دو رقمی در تعدادی دیگر از بخش ها از جمله انرژی، حمل و نقل و تولید نیز ثبت شد.

ورود بسیار شرکتها و متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات از خارج به گرجستان و همچین حواله‌های ارزی آنها به توسعه بخش گردشگری و خدمات کمک کرده است.

در عین حال، کسری تجاری با افزایش 30 درصدی واردات و صادرات افزایش یافته است. با توجه به ورود رو به رشد ارز برای پوشش این کسری کافی بود که در نهایت به افزایش ارزش لاری در نیمه اول سال کمک کرد. این روند تأثیر مثبتی بر ذخایر ارزی گرجستان داشت.

افزایش ارزش لاری تأثیر رشد قیمت کالاهای وارداتی را کاهش داد که منجر به کاهش تورم از 12.5 درصد به 10.9 درصد شد. در نتیجه، بانک ملی موفق شد نرخ سود را بدون تغییر در 11 درصد نگه دارد.

به رغم ناپایداری ژئوپلیتیکی منطقه ای، دولت توانست یک برنامه 280 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول را امضاء کند. انتظار می رود تولید ناخالص داخلی گرجستان در سال 2022 به میزان 8 درصد رشد کند.

به گزارش بانک اروپایی بازسازی و توسعه، برای سال 2023 رشد اقتصادی نسبتاً با ثبات 5 درصدی پیش بینی می‌شود. خطرات همچنان بالاست و خطر شوک های خارجی منفی وجود دارد.

 

برای 7 ماه سال جاری 8.4 میلیارد کیلووات ساعت برق در گرجستان تولید شد

برق تولید شده در گرجستان طی هفت ماه اول سال جاری بیش از 8.4 میلیارد کیلووات ساعت بوده است. در مدت مشابه سال 2021، این رقم به 6.8 میلیارد کیلووات ساعت بوده است. فلذا تولید برق در این دوره 23.6 درصد رشد داشته است.

در طول دوره گزارش، نیروگاه‌های حرارتی 1.5 میلیارد کیلووات ساعت تولید کردند در حالی که در سال 2021 حجم تولید به 921 میلیون کیلووات ساعت رسیده است.

سهم اصلی تولید را نیروگاه‌های برق آبی با حجم 7 میلیارد کیلووات ساعت تشکیل می دهند، در حالی که این رقم در سال گذشته 5.7 میلیارد کیلووات ساعت بود.

در عین حال، مصرف برق در گرجستان 8.4 میلیارد کیلووات ساعت بوده است، در حالی که در سال گذشته  8 میلیارد کیلووات ساعت بود که 8 درصد افزایش داشت.

با این حال، واردات برق به 2.2 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است و در مدت مشابه سال گذشته به 1.8 میلیارد کیلووات ساعت بوده است. در همین مدت صادرات برق تقریباً 1.8 میلیارد کیلووات ساعت و در سال گذشته 485 میلیون کیلووات ساعت بوده است.

آنچه که به نیروگاه بادی گرجستان مربوط می‌شود، نیروگاه بادی گوری در 7 ماه سال جاری 47.6 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرد که 4.4 درصد کمتر از رقم مدت مشابه سال 2021 است.

 

رشد 44 درصدی بازار املاک در گرجستان

در ماه آگوست، تعداد معاملات در بازار املاک در تفلیس به 3689 واحد رسید که 26 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2021 است. در عین حال ارزش معاملات با 44 درصد افزایش به 190 میلیون دلار رسیده است.

طبق گزارش Recov.ge، رشد در معاملات ساختمان‌های جدید 35 درصد بوده که عمدتاً به دلیل افزایش تقاضا در بخش‌های ساختمانهای متوسط و ممتاز است. در بازار املاک مستعمل، رشد 10 درصد بود.

تقاضا برای ساختمان‌های جدید در بخش متوسط در تفلیس دو برابر شده است. ساختمانهای ممتاز به لحاظ ارزش 153٪. و به لحاظ تعداد معاملات 11 درصد افزایش یافته است.

متوسط قیمت آپارتمان در ساختمان‌های نوساز در مرکز شهر و در حومه شهرها 9 و 16 درصد افزایش یافته است. قیمت آپارتمان‌های قدیمی در حومه شهر 12 درصد و در مرکز شهر 14٪ افزایش داشته اند.

 

دارایی‌های بخش بانکی گرجستان در ماه اوت افزایش یافت

بر اساس گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، در آگوست 2022 در مقایسه با ماه قبل، کل دارایی‌های بانک های تجاری (به قیمت جاری) 43 میلیارد لاری معادل 6.7 درصد افزایش یافته است. در پایان آگوست 2022 حجم دارایی‌های بخش بانکی 68 میلیارد لاری (24 میلیارد دلار به نرخ ارز فعلی) و سرمایه اساسنامه ای 8.5 میلیارد لاری بوده است.

تا پایان ماه اوت، 14 بانک تجاری در گرجستان فعالیت می‌کردند که 13 مورد از آنها با مشارکت سرمایه خارجی در سرمایه پایه بود.

حجم سپرده‌های مدت دار در بانک ها افزایش یافت بر اساس داده‌های بانک ملی گرجستان، حجم سپرده‌ها در بخش بانکی تا اول سپتامبر 2022 به 41.76 میلیارد لاری رسیده است که سه میلیارد لاری یا 7.74 درصد بیشتر از ابتدای ماه اوت است.

بر اساس این گزارش، در مردادماه نسبت به ماه قبل، سپرده‌های مدت‌دار 777.43 میلیون لاری معادل 4.99 درصد افزایش و تقاضای سپرده‌ها 2.2 میلیارد لاری معادل 9.58 درصد افزایش داشته است.

بر اساس اطلاعات بانک ملی، میزان سپرده گزاری به لاری واحد پول گرجستان تا اول سپتامبر سال جاری به 41.91 درصد رسیده که نسبت به اول ماه آگوست 1.18 واحد درصد بیشتر است. میانگین نرخ سود سپرده‌های مدت دار در آگوست 8.13 درصد بوده که شامل 11.28 درصد برای سپرده‌های لاری و 1.05 درصد سود برای سپرده‌های ارزی است.

حجم وام های صادر شده توسط بانک های تجاری در آگوست 2022 نسبت به ماه قبل 1.13 میلیارد لاری معادل 2.68 درصد کاهش یافته و تا اول سپتامبر سال جاری به 43.21 میلیارد لاری رسیده است. در دوره گزارش، حجم وام به پول ملی 422.71 میلیون لاری معادل 1.86 درصد افزایش داشته است. در حالی که حجم وام های ارزی 706.9 میلیون لاری معادل 3.64 درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش بانک ملی، در پایان ماه آگوست 2022، حجم وام های اعطایی به پول ملی به اشخاص حقوقی مقیم بالغ بر 6.87 میلیارد لاری بوده که نسبت به ماه قبل 0.68 درصد افزایش داشته و وام های ارزی نیز معادل 12.5 میلیارد لاری که 3.54 درصد بیشتر از ماه قبل است.

در آگوست 2022، حجم وام ارائه شده به اشخاص حقیقی 2.9 درصد معادل 646.86 میلیون لاری افزایش یافت و تا اول سپتامبر سال جاری به 22.99 میلیارد لاری رسید.

تا اول سپتامبر سال جاری، وامهای پرداختی به واحد پول ملی نسبت به کل وام ها به 53.44 درصد رسید که 0.43 واحد درصد کمتر از 1 آگوست 2022 است.

درآمد راه آهن گرجستان 11.95 درصد افزایش یافت

درآمد راه آهن گرجستان نسبت به رقم سال گذشته 11.95 درصد افزایش یافت.

پویایی مثبت از نیمه اول سال 2022 آغاز شد، زمانی که درآمد نسبت به رقم مدت مشابه سال قبل 12.06 درصد به لاری افزایش یافته است.

برای اولین بار از سال 2016 راه آهن گرجستان در سال 2021 و همچین در نیمه اول سال 2022 به دلیل رشد درآمد و بهبود شدید هزینه‌های مالی ارز خارجی سود کسب کرد.

آژانس رتبه بندی S&P Global Ratings رتبه اعتباری راه آهن گرجستان را در سطح B+ تثبیت کرد و در مارس 2022 چشم انداز توسعه را از پایدار به مثبت تغییر داد.

در سال 2021، حمل کالا بار طبق معمول بیشترین سهم از درآمد راه آهن گرجستان را به خود اختصاص داد که رشد سالانه درآمد به میزان 0.8 درصد به ثبت رسید.

با این حال، علیرغم رشد قابل توجه، درآمد حاصل از انتقال مسافران در مقایسه با رقم قبل از دوره همه گیری تنها 58.4 درصد است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما