معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته دوم مهرماه 1401 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

سرمایه گذاری خارجی همچنان در خط مقدم توسعه اقتصادی در جمهوری دومینیکن است

جمهوری دومینیکن نه تنها از نظر رشد اقتصادی در مقیاس منطقه ای کشوری پیشرو است، بلکه همچنان به تقویت علاقه سرمایه گذاری‌های خارجی جدید در بخش های بسیار پویا مانند جهانگردی، معدن، انرژی‌های متعارف و تجدید ناپذیر، زیرساخت های حمل و نقل، مناطق آزاد، بخش مالی، املاک و مستغلات و تجارت ادامه می دهد. در ده سال گذشته، میانگین سالانه جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در جمهوری دومینیکن به بیش از 2 میلیارد و 675 میلیون و 900 هزار دلار رسید. در سال 2021 سرمایه خارجی سرمایه گذاری شده در قلمرو ملی بیش از 3 میلیارد و 102 میلیون دلار بود. همچنین در سه ماهه اول سال جاری (ژانویه تا مارس) سرمایه گذاری مستقیم خارجی به 1 میلیارد و 28 میلیون دلار رسیده است. 

کمتر از یک درصد از زمین‌های کشور برای استخراج معادن اختصاص خواهد یافت

آقای میگل آنخل دیاز، معاون وزیر معدن اعلام کرد که از حدود 1٪ از کل زمین‌های کشور در جمهوری دومینیکن برای انجام فعالیت های معدنی استفاده می‌شود. کارشناس مذکور گفت که داده‌های فوق توسط وزارت محیط زیست در جریان بیست و ششمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی (COP26) تایید شده است. فعالیت های معدنی در کشور به دو بخش تقسیم می‌شود: استخراج معادن غیرفلزی (گچ، نمک، سنگ آهک، خاک رس، سنگ مرمر و تراورتن) و استخراج فلزات (طلا، نقره، نیکل و مس).

وزیر اقتصاد دومینیکن : کشور استفاده خوبی از رشد اقتصادی نکرده است

آقای پاول ایسا کنتراس، وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه اظهار داشت که کشور نتوانسته است از رشد اقتصادی برای بالا بردن کیفیت زندگی مردم استفاده کند. آقای کنتراس طی سخنرانی خود در افتتاحیه مناظره «گفتگوهای توسعه» که در آن آقای میگل سئارا هاتون، وزیر محیط زیست و منابع طبیعی و چندین وزیر سابق اقتصاد نیز شرکت داشتند، اظهار داشت که اگرچه نهادهای دموکراتیک با ثبات بودند ولی هنوز ضعیف هستند. وی در این راستا توضیح داد که شش عنصر وجود دارد که این نظر را تأیید می‌کند: فقر مداوم، سطوح قابل توجه نابرابری در کسب درآمد و ثروت، سطوح بالای نابرابری در قدرت خرید، شکاف‌های جنسی قابل توجه، پارامتر های تولید و مصرف ناپایدار و نهادهای دموکراتیک که هنوز ضعیف هستند.

بیش از 40 هزار  جهانگرد به دلیل طوفان فیونا وارد  جمهوری دومینیکن نشدند

آقای دیوید کوجادو وزیر جهانگردی جمهوری دومینیکن  گفت که پس از طوفان فیونا بیش از 40 هزار خارجی از ورود به کشور منصرف شدند. وی در مورد این موضوع گفت: "ما شرایط را ارزیابی کرده ایم تا ببینیم فیونا چقدر ما را در توسعه جهانگردی تحت تاثیر قرار داده است و به این نتیجه رسیدیم که بین 40 تا 45 هزار خارجی در نتیجه طوفان فیونا و تعلیق پرواز ها از سفر به جمهوری دومینیکن خودداری کرده اند”. با این حال وی گفت: «جهانگردی در جمهوری دومینیکن همچنان قوی و رو به رشد است و ماه سپتامبر به عنوان بهترین ماه سپتامبر در تاریخ جهانگردی در کشور با ورود بیش از 400 هزار خارجی به پایان خواهد رسید.

معاون رئیس جمهور  دومینیکن نمایشگاه سیبائو 2022 را افتتاح کرد

خانم راکل پنیا معاون رئیس جمهور ، سی و پنجمین دور نمایشگاه اکسپو سیبائو را که از 28 سپتامبر تا یکشنبه 2 اکتبر در پارک مرکزی سانتیاگو برگزار می‌شود را افتتاح نمود. 250 نماینده از بیش از 160 شرکت داخلی از زمینه‌های تجاری مختلف در این رویداد حضور دارند. خانم پنیا تاکید کرد که علیرغم تأثیرات بیماری همه‌گیری کووید-19، در سال 2021 کشور مسیر رشد اقتصادی در سطح ملی را ادامه داد و سال گذشته با افزایش  12.3 درصد در تولید ناخالص داخلی (GDP) به پایان رسید.

مقامات چشم انداز آتی اقتصاد جمهوری دومینیکن را ارزیابی می‌کنند

آقای والدز آلبیزو رئیس بانک مرکزی جمهوری دومینیکن (BCRD) و آقای پدرو براچه رئیس شورای ملی شرکت های خصوصی (Conep) برای ارزیابی چشم انداز فعلی و آتی اقتصاد جمهوری دومینیکن ملاقات کردند. در این دیدار آقای براچه تاکید کرد که "نرخ جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، شاخص های بخش جهانگردی،  ارزش متعادل و پایدار پول ما، درآمد حاصل از حواله‌های ارسالی اتباع دومینیکن از خارج از کشور و قدرت مناطق آزاد بخشی از عناصری است که به ظرفیت بازیابی اقتصادی جمهوری دومینیکن کمک می‌کند. از سوی دیگر آقای والدز آلبیزو، رئیس بانک مرکزی، بر نقش بخش خصوصی دومینیکن در اقتصاد کشور تاکید نمود زیرا در حال حاضر بیش از 85 درصد از رشد اقتصادی کشور را بر عهده دارد. وی همچنین گفت که کشور دومینیکن نقطه جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی است به ویژه بخش جهانگردی که در سال های اخیر حدود 30 درصد سرمایه گذاری خارجی را در خود جذب کرده است. وی گفت که بر اساس مدل‌های اقتصادی بانک مرکزی  دومینیکن ، اقتصاد در سال 2022 باید حدود 5 درصد رشد کند.

 جامائیکا

وزیر صنعت ، سرمایه گذاری و تجارت جامائیکا در راس هیاتی وارد جمهوری گویان شد

سناتور اوبین هیل، وزیر صنعت، سرمایه گذاری و تجارت جامائیکا در راس یک هیئت متشکل از نهادهای دولتی و خصوصی جهت طی کردن یک برنامه کاری از 2 الی 7 اکتبر به کشور گویان سفر کرد. بر اساس بیانیه منتشره از سوی سازمان توسعه تجارت جامائیکا «Jampro» "بازدید از گویان به تلاش وزیر هیل برای بهبود صادرات به منطقه بر می‌گردد. همچنین سفر مزبور به موقع صورت می‌پذیرد زیرا جامائیکا و گویان  بهبود اقتصادی را پس از پیامدهای بیماری همه گیر کووید – 19 تجربه می‌کنند. طی سفر وزیر صنعت و سرمایه گذاری بر روی زمینه‌های کلیدی برای همکاری مانند تجارت ، کشاورزی، خدمات مالی، زیرساخت ها، تولید کالا و خدمات مشاغل تمرکز خواهد کرد. 

کارگران بخش جهانگردی جامائیکا نیاز به افزایش حقوق دارند

در چارچوب رونق بخشی به صنعت گردشگری ، حداقل سه وزیر جهانگردی کشورهای حوزه کارائیب معتقدند که برای مقابله با کمبود کارگران در این بخش لازم است افرادی که در این صنعت کار می‌کنند دستمزد بهتری دریافت دارند . آقای ادموند بارتلت وزیر جهانگردی جامائیکا و همتایانش آقای دکتر ارنست هیلر از کشور سنت لوسیا و آقای کنت برایان از جزایر کیمن که همچنین رئیس سازمان جهانگردی کارائیب (CTO) است، در طول رویداد سالانه «Travel Marketplace» که از سوی انجمن هتلداری و جهانگردی کارائیب در پورتوریکو برگزار می‌شود نگرانی خود در مورد حقوق و دستمزد کارگران این بخش را ابراز کردند. آقای بارتلت اصرار داشت که باید تغییراتی در بازار کار ایجاد شود تا صنعت جهانگردی برای کارگران جذاب‌تر شود، زیرا «در منطقه کارگران گردشگری جزو کم‌درآمدترین‌ها محسوب می‌شوند». از سوی دیگر آقای بارتلت گفت که صنعت جهانگردی جامائیکا بیش از 5.7 میلیارد دلار (از زمان بازگشایی مرزها در ماه ژوئن 2020 پس از ماه‌های تعطیلی به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید – 19 ) درآمد کسب کرده است.

اداره بندری جامائیکا اقداماتی را برای رفع ازدحام کانتینر در بندر کینگستون اجرا می‌کند

اداره بندری جامائیکا (PAJ) اقداماتی را برای رفع ازدحام کانتینرها در بندر کینگستون (پایتخت کشور) بخصوص پس از ابراز نگرانی گروه‌های ذینفع در صنعت بندر و کشتیرانی، به ویژه اتاق بازرگانی و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا اجرا می‌کند. مقامات بندری تاکید نمودند که در نتیجه این اقدامات تاخیر شش هفته ای که بود به دو هفته کاهش یافته و تلاش می‌کنند تا در آینده نزدیک به یک هفته نیز کاهش یابد. بندر کینگستون علاوه بر جابجایی محموله‌های داخلی، به عنوان پایانه ترانزیت کالاها به سوی بنادر منطقه‌ای کوچک‌تر عمل می‌کند که قادر به مدیریت مؤثر افزایش تقاضا نبوده‌است .

توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در جامائیکا

شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر «سولکو لیمیتد» دو نیروگاه خورشیدی را با ظرفیت 11.25 مگاوات در پروژه‌های جداگانه برای مشتریان بزرگ صنعتی: گروه سی بی و پالایشگاه آلومینا جامالکو خواهد ساخت. بزرگترین نیروگاه با ظرفیت 9.2 مگاوات در جامالکو نصب خواهد شد. به همین ترتیب گروه سی بی در وب سایت خود گفت: "سولکو قرارداد ساخت و ساز را با «گروپوتک» برای احداث اولین مجموعه از پروژه‌های خورشیدی ما با ظرفیت کمی‌بیش از 2 مگاوات برای سی بی گروپ امضا کرد." سی بی گروپ یک شرکت مرغداری است که در زمینه گوشت های دیگر و خوراک دام نیز در جامائیکا فعالیت می‌کند.

هائیتی

سازمان جهانی بهداشت کمک هایی را برای تاسیس مرکز درمان وبا در هائیتی اهدا کرد

 سازمان جهانی بهداشت دو تن لوازم و مواد پزشکی را با هدف ایجاد یک مرکز درمان بیماری وبا در هائیتی به گروه «پزشکان بدون مرز» اهدا کرد. مرکز درمانی مزبور ظرفیت استقبال از 50 بیمار را خواهد داشت. مقامات بهداشت ملی شیوع جدید این بیماری در پایتخت کشور و درگذشت حداقل هشت نفر در نتیجه این بیماری را تایید کرده اند.

 کاریکوم ( جامعه کشورهای حوزه کارائیب)

کاریکوم  یک بازار آنلاین برای تجارت تولیدات منطقه ای برپا کرد

کارلا بارنت دبیرکل جامعه  کشورهای حوزه کارائیب موسوم به کاریکوم اعلام داشت در چارچوب منطقه کارائیب یک بازار آنلاین به منظور تسهیل تجارت درون منطقه ای و محصولات کشاورزی راه اندازی می‌شود . بازار تجاری کاریکوم موسوم به CIMSUPRO تأمین کنندگان و خریداران جامعه کارائیب در زمینه تولید کالاها را ثبت می‌کند. بارنت توضیح داد که فشار بر افزایش تجارت بین منطقه ای و تأمین کالاها به ویژه غذا به منظور جایگزینی وابستگی ناپایدار ما به واردات با توجه به ظرفیت های کاریکوم در تولید محصولات غذائی و سایر کالاهای ساخته شده وجود دارد که این امر بسیار حائز اهمیت می‌باشد. او توضیح داد که شوک های خارجی ناشی از فراگیری کووید 19، جنگ روسیه و اوکراین و تغییرات اقلیمی اهمیت ایجاد ثبات و مقاومت در اقتصادهای منطقه ای را برجسته تر ساخته است. نامبرده اشاره کرد که اخلال در چرخه تأمین جهانی همچنان ادامه خواهد یافت. قیمت بالای سوخت و نیز غذا خطر فقر را افزایش داده که نتیجه آن کمبود و افزایش قیمت کالاهای کشاورزی می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما