معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته اول مهرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 افزایش فروش و صادرات شرکتهای کوچک و متوسط اکوادور به آمریکا

طی سال ۲۰۲۲ مجموع صادرات اکوادور به ایالات متحده آمریکا به میزان ۱۶٪ رشد داشته است. این در حالی است که میزان رشد صادرات شرکتهای کوچک و متوسط اکوادور به این بازار در همین بازه زمانی ۹۰٪ بوده است. طبق گزارش اتاق مشترک بازرگانی اکوادور-آمریکا، ‌۲۹۰۰ شرکت اکوادوری به این بازار صادرات انجام می‌دهند که ۸۱٪ آنها شرکتهای کوچک و متوسط می‌باشند. هرچند که از نظر سهم شرکتهای بزرگ از این صادرات ۸۵٪ بوده‌است که محصولاتی نظیر میگو، موز، گل، کاکائو صادر میکنند و صادرات شرکتهای کوچک و متوسط را محصولاتی نظیر میوه تازه، کره کاکائو، فیله ماهی، کلاه‌های سنتی دست باف تشکیل می‌دهند. برغم اینکه صادرات شرکتهای کوچک و متوسط همچنان ناچیز است، ‌ولیکن بیانگر پتانسیل بالای این بخش برای تجارت اکوادور می‌باشد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲

ریسک کشوری اکوادور  به بالاترین حد خود طی دو سال گذشته رسید

طبق گزارش بانک مرکزی اکوادور،‌ ریسک کشوری در مورخ ۲۷ سپتامبر به ۱۷۲۶ افزایش یافت که بالاترین حد این شاخص طی دوسال گذشته است. شاخص ریسک کشوری در واقع میزان ریسک عدم بازپرداخت بدهی خارجی کشورها به دلیل فضای اقتصادی و سیاسی را ارزیابی می‌کند که بر میزان نرخ بهره بانکی اعتبارات بانکی و اوراق بهادار کشورها تاثیر مستقیم دارد. هر چه میزان ریسک کشوری بالاتر باشد،‌ هزینه‌های تامین منابع مالی برای پوشش کسری بودجه کشورها بالاتر می‌رود.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲

شرکت پترواکوادور به دنبال واگذاری قرارداد سرمایه گذاری بهره‌برداری از گاز فلر چاه‌های نفت

شرکت پترواکوادور در راستای جمع‌آوری و بهره‌برداری از گاز فلر چاه‌های نفت در مناطق آمازونی، ۸ پیشنهاد فنی از دو کنسرسیوم و یک شرکت دریافت نمود. این طرح نیازمند ۱۰۰ میلیون سرمایه‌گذاری از سوی شرکتهای علاقمند می‌باشد. گاز جمع‌آوری شده از سوی شرکت پترواکوادور جهت تصفیه در پالایشگاه خریداری خواهد شد.

این طرح در راستای اجرای حکم دادگاه مبنی بر حل آلودگی گازهای آلاینده چاه‌های نفت در مناطق آمازونی از سوی شرکت پترواکوادور در دست اقدام می‌باشد. یکی از مشکلات پیش رو در اجرای این طرح، شرط جدید اکوادور مبنی بر ارایه یک تضمین معادل ۵٪ از سرمایه‌گذاری مورد تعهد از سوی شرکتهای علاقمند عنوان شده است.

در صورت اجرای این طرح، میزان تولید گاز برای مصرف خانگی در پالایشگاه شوشوفندی اکوادور از ۱۲.۵ میلیون فوت مکعب به ۳۷.۴ میلیون فوت مکعب در روز افزایش خواهد یافت. 

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما