معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹۱

ظرفیت تولید، درآمد زایی و اشتغال نیجریه از طریق کشت کاساوا

نیجریه بزرگترین تولید کننده کاساوا در جهان است. سال گذشته این کشور توانست 59 میلیون تن معادل 21درصد از کل کاساوا کشت شده در جهان را تولید کرد.کاساوا نوعی سبزی ریشه‌ای است که می‌توان از آن در کنار سیب‌زمینی، هویج و تربچه استفاده کرد. نشاسته‌ی کاساوا هم در آشپزی کاربرد دارد.

نیجریه دارای پتانسیل اقتصادی قابل توجه ای برای تولید صادرات این محصول در سال است. نشاسته، آرد، و همچنین سوربیتول، شیرین کننده طبیعی از مشتقات این گیاه است. کاساوا نوعی سبزی ریشه‌ای است که می‌توان از آن در کنار سیب‌زمینی، هویج و تربچه استفاده کرد. نشاسته‌ی کاساوا هم در آشپزی کاربرد دارد. پیدا کردن ریشه‌ی تازه‌ی گیاه کاساوا تقریبا غیرممکن است، اما خاک نیجریه برای کشت این محصول بسیار مناسب است.برخی از نیجریه‌ای‌ها از صنعت کشاورزی درآمد کسب می‌کنند،وقتی در مورد کشاورزی صحبت می‌کنیم، نیجریه به طرز شگفت انگیزی بزرگترین تولید کننده کاساوا در جهان است و برخی از کشاورزان این محصول را به عنوان محصول غذایی به کار می‌برند.

یکی از این افراد Yemisi Iranloye، معروف به ملکه نیجریه کاساوا است که گفته می‌شود بر همه شرکت‌های چندملیتی غلبه کرده و تجارت خود را حفظ کرده است. با تولید 10000 تن کاساوا در سال، ایرانلویه گردش مالی شگفت انگیز سالانه 12 میلیون دلاری (N5,136,120,000.00) انجام می دهد. او نمونه خوبی از یک کشاورز جدی است که برای تولید بیشتر نیاز به تشویق دولت فدرال دارد. ایرانلویه در مورد تجارت خود در اقتصاد و محیط زیست نیجریه گفت: "انشالله نیجریه موفق شود و از مخالفانش جان سالم به در ببرد. ما به طور مثبت، پیشرو و با موفقیت در کشاورزی پیش می رویم." ایرانلوی برای رویایش، Psaltry International Limited را در سال 2015 راه اندازی کرد

Psaltry International Limited پس از 9 سال فعالیت به درآمد سالانه 12 میلیون دلار رسید. این شرکت شبکه ای متشکل از بیش از 5000 کشاورز را اداره می‌کند و مشتریان آن شامل نام های بزرگی مانند Nestle و Unilever Psaltry International Limited است که در تولید و فرآوری کاساوا در نیجریه تخصص دارد.

 محصولات مشتق شده آن، نشاسته، آرد، و همچنین سوربیتول، شیرین کننده طبیعی است. از این غده، سالانه بیش از 10000 تن نشاسته تولید می‌شود. پیش از این، کشاورزان در سراسر 36 ایالت، از جمله قلمرو پایتخت فدرال (FCT)، آمادگی خود را برای استفاده از فرصت های زنجیره ارزش کاساوا و ذرت ابراز کرده بودند.

تقاضا برای کاساوا و ترکیبات آن در اقتصاد داخلی زیاد است. با این حال، عرضه قادر به پاسخگویی به تقاضای عظیم نبوده است. به عنوان مثال، شکاف عرضه و تقاضا برای آرد کاساوا با کیفیت بالا در حدود 485,000 تن (MT) در سال است در حالی که شکاف برای نشاسته کاساوا حدود 290,000 تن است.Benue منطقه برتر از نظر تولید کاساوا در نیجریه است. در سال 2005، تولید کاساوا در منطقه بنو  11.08٪ از تولید کاساوا نیجریه را تشکیل می داد. 5 منطقه برتر (دیگر تارابا، کوگی، ایمو و کراس ریور) 44.05 درصد از آن را تشکیل می دهند.

https://www.legit.ng/business-economy/industry/1491994-yemisi-iranloye-meet-nigerias-queen-casava-12m-sales/

https://www.legit. ng/nigeria/1492006-tinubus-cassava-maize-economy-farmers-nigerias-what-it/

https://www.vanguardngr.com/2021/11/nigeria-has-potential-to-generate-188bn-from-cassava-annually-%E2%80%95-expert/

https://www.pwc.com/ng/en/publications/economic-potential-of-cassava-production-in-nigeria.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما