معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۶

رونق سریع صنعت گردشگری یونان پس از کنترل کرونا

یونان در سال 2019 و پیش از شیوع کرونا توانست 33 میلیون گردشگر خارجی جذب کند. این میزان گردشگر باعث کسب درآمد بی سابقه 18 میلیارد یورویی برای یونان شد. این درآمد به دلیل کرونا طی سال های 2020 و 2021 به شدت کاهش یافت. اما وزارت گردشگری یونان پیش بینی کرد که درآمد گردشگری این کشور تا پایان سال 2022 رکورد سال 2019 را خواهد شکست و به 20 میلیارد یورو خواهد رسید.

گردشگری یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد یونان و یکی از ستون‌های اصلی رشد اقتصادی این کشور محسوب می‌شود. یونان در سال 2019 و پیش از شیوع کرونا توانست 33 میلیون گردشگر خارجی جذب کند. این میزان گردشگر که سه برابر جمعیت یونان است باعث کسب درآمد بی سابقه 18 میلیارد یورویی برای یونان شد. کارشناسان پیش بینی می‌کنند درآمد بخش گردشگری یونان در تابستان امسال رکورد 18 میلیاردیورویی سال 2019 را خواهد زد.

صنعت گردشگری در یونان حدود بیست درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور و حدود 10 درصد از کل اشتغال مستقیم در یونان را به خود اختصاص داده است. حدود 43 درصد از صادرات خدمات در یونان نیز به بخش گردشگری اختصاص یافته است. در سال 2018 گردشگر ورودی به یونان با حدود 30 میلیون گردشگر بین‌المللی، افزایش 9.7 درصدی نسبت به سال 2017 نشان داد و در بالاترین حد خود در 10 سال ماقبل از آن قرار گرفت. پیش بینی می‌شود این میزان تا پایان 2030 به 50 میلیون نفر برسد. یونان پس از قبرس دومین کشور در اتحادیه اروپاست که اقتصادش بر درآمد گردشگری وابسته است.

جدول زیر آمار مربوط به ورود و خروج گردشگران در یونان در سال 2021 و شش ماهه اول 2022 را نشان می دهد:

 

 

آمار گردشگری یونان

2019

2021

شش ماهه اول 2022

(تا پایان خرداد 1401)

1

تعداد گردشگران ورودی به یونان

33 میلیون

25 میلیون

13 میلیون

2

تعداد گردشگران یونانی (به خارج از یونان)

هشت میلیون

دو میلیون

یک میلیون

3

مهمترین مقاصد گردشگری یونانی‌ها (در سفر به خارج از یونان)

کشورهای اروپای غربی (ایتالیا، فرانسه، انگلیس، آلمان)، ترکیه، مصر و مراکش

کشورهای اروپای غربی (ایتالیا، فرانسه، انگلیس، آلمان)، ترکیه، مصر و مراکش

کشورهای اروپای غربی (ایتالیا، فرانسه، انگلیس، آلمان)، ترکیه، مصر و مراکش

 

گردشگران از سایر کشورهای اتحادیه اروپا تقریباً دو سوم از کل گردشگرانی که به یونان وارد می‌شوند را تشکیل می دهند. این رقم در سال 2021 نسبت به سال قبل از به طور متوسط آن حدود 15 درصد رشد نشان داد. این افزایش برای آلمانی‌ها حدود 18 درصد و فرانسوی‌ها حدود هفت درصد بود به طوریکه در آن سال حدود چهار و نیم میلیون آلمانی و یک و نیم میلیون فرانسوی از یونان بازدید کردند.

همچنین در 2021 بیش از یک میلیون آمریکایی از یونان بازدید کردند که این میزان نیز حدود 27 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت به طوریکه پروازهای متعدد روزانه از یونان به آمریکا راه اندازی شد. برای نخستین بار در تابستان 2022 سه شرکت امریکایی 9 پرواز روزانه معادل 63 پرواز در هفته به آتن انجام دادن و 500 هزار گردشگر آمریکایی را مستقیم از آتلانتا، شیکاگو، نیویورک، بوستون، واشنگتن و فیلادلفیا به آتن رساندند. در ماه ژوئن 2022 نیز حدود 100هزار اسراییلی از یونان بازدید کردند.

در سال 2021 همچنین گردشگران داخلی در یونان حدود شش میلیون سفر گردشگری انجام دادند که حدود 95 درصد از این سفرها منحصرا برای مقاصد گردشگری و بقیه برای مقاصد تجاری انجام پذیرفت. از این میزان گردشگر داخلی، حدود 35 درصد در هتل ها و بقیه در منازل آشنایان و دوستان اقامت کردند.

وزارت گردشگری در یونان مسئول سیاستگذاری در صنعت گردشگری است و سازمان ملی گردشگری یونان بازوی اجرایی این وزارتخانه محسوب می‌شود و وظیفه بازاریابی و جذب گردشگر را برعهده دارد. این سازمان 16 دفتر در خارج از یونان برای جذب گردشگر تاسیس کرده است. وزارت گردشگری یونان نیز 14 دفتر منطقه ای گردشگری در سراسر دنیا دارد که به اجرای برنامه‌های گردشگری یونان کمک می‌کنند. کل بودجه وزارت گردشگری یونان در سال 2018 حدود 64 میلیون یورو بود. این میزان هرساله اضافه می‌شود. از این میزان، حدود 20 میلیون یورو صرف حمایت از فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی سازمان ملی گردشگری یونانی می‌شود.

هدف از راهبرد گردشگری یونان این است که این کشور را به عنوان یک مقصد بین المللی برای جذب گردشگران خارجی معرفی کند. گردشگری در مرکز برنامه‌های دولت یونان برای توسعه جای دارد به طوریکه دولت یونان توجه ویژه ای به بهبود رقابت پذیری در صنعت گردشگری و ایجاد توسعه پایدار در این صنعت مبذول داشته است و به همین دلیل پذیرای طرح های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است. برنامه ملی راهبرد گردشگری یونان دارای پنج محور اساسی به شرح ذیل می‌باشد:

 

  • توسعه زیرساخت های با کیفیت و جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش های مربوط به گردشگری
  • ایجاد شرایطی که درآمد گردشگری در یونان پایدار باشد
  • گسترش مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی در یونان به منظور جابجایی سریع مسافران و توسعه شبکه‌های ارتباطی و اتصالاتی سراسر این کشور بویژه در دریا برای اتصال جزایر به سرزمین اصلی
  • مدیریت پایدار مقاصد گردشگری و آموزش گردشگری به منظور ارتقای کیفیت خدمات ارایه شده به گردشگران
  • برندسازی در صنعت گردشگری و تنوع سازی محصولات گردشگری

بنابراین تمامی اقدامات و فعالیت های دولت یونان در حوزه گردشگری در قالب پنج محور بالا قرار دارد و هدف از آن افزایش درآمدزایی و اشتغالزایی پایدار در این حوزه است.

پس از شیوع کرونا در یونان در مارس 2020، صنعت گردشگری یونان که اصلی ترین موتور محرک اقتصادی این کشور محسوب می‌شود بیشترین زیان اقتصادی را دید و پس از یک وقفه کوتاه دو ماهه وارد رکود شد به طوریکه درآمد یونان از گردشگری در سال 2020  نسبت به سال پیش از آن به چهار میلیارد یورو کاهش یافت. اما با اجرای طرح واکسیناسیون سراسری در یونان، تعداد گردشگران در شش ماهه اول سال 2022 به حدود 13 میلیون نفر رسیده است. وزارت گردشگری یونان پیش بینی کرده که درآمد گردشگری این کشور در سال 2022 رکورد سال 2019 را خواهد شکست و به 20 میلیارد یورو خواهد رسید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما