معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۹

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته دوم شهریورماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رونق صنعت قطر همراه با رشد تولید داخلی

آمارهای رسمی حاکی از رونق صنعت قطر همراه با رشد تولید داخلی در بسیاری از بخش های مهم بود و سه ماهه دوم سالجاری 98 محصول جدید توسط کارخانه‌های داخلی عرضه شد.بر اساس گزارش های اقتصادی، رونق تولید منجر به افزایش صادرات قطر شد که در سه ماهه دوم سالجاری 124 میلیارد ریال به ثبت رسید.

بر اساس آمارهای اخیر، تعداد کارخانه‌های فعال در قطر به بیش از 800 کارخانه رسیده است. این در حالی است که 635 مجوز برای طرح های صنعتی صادر شده است. مجموع سرمایه گذاری کارخانه‌ها در سال 2021 بالغ بر 2.1 میلیارد ریال بود که به ایجاد 2581 شغل جدید در تأسیسات صنعتی کمک کرده است. همچنین بیش از 60 پروژه در سال 2021 به مرحله تولید رسیده و در فهرست صنایع ثبت شدند. بر اساس اطلاعات وزارت بازرگانی و صنعت، تعداد پروژه‌های صنعتی در حال تکمیل در منطقه صنایع کوچک به 362 مورد رسیده است.

رشد تراز تجاری قطر

تراز تجاری قطر در هفت ماهه امسال 210.6 میلیارد ریال مازاد بر ارزش افزوده داشت که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 98 درصد افزایش داشت. مازاد تراز تجاری از ثبت صادرات قطر در بازه زمانی ابتدای ژانویه گذشته تا پایان ژوئیه گذشته به 276.7 میلیارد ریال رسید که این رقم در مدت مشابه سال قبل 162.5 میلیارد ریال بود. در حالی که واردات نیز در این مدت با رشد 17 درصدی به 66.1 میلیارد ریال رسید که این رقم در مدت مشابه 56.4 میلیارد ریال بود.

صنعت شیلات قطر و ممنوعیت صید میگو با تور

عبدالعزیز الدهیمی مدیر بخش شیلات در وزارت شهرداری قطر در گفتگو با روزنامه الرایه تأکید کرد که ممنوعیت صید میگو با تور تا زمانی که دلایل ممنوعیت آن وجود داشته باشد به قوت خود باقی خواهد ماند، وی افزود: اداره شیلات برای تشویق سرمایه گذاری، خودکفایی در تولید، کاهش فشار ماهیگیری بر ذخایر ماهی و غنی سازی ذخایر ماهی، تحقیقات پیشرفته ای در زمینه پرورش ماهی انجام داده است. الدهیمی تأکید کرد ممنوعیت صید میگو در دو برابر شدن حجم تولید ماهی در قطر از حدود 4000 تن در سال 1991 به بیش از 16000 تن در حال حاضر کمک کرد. وی گفت: این اداره روی ادامه ارزیابی سالانه وضعیت بهره برداری از ذخایر 38 گونه ماهی و ادامه ارزیابی سالانه و پیگیری وضعیت موجودی گونه‌های سرمایه گذاری شده، به ویژه آنهایی که درگیر اقدامات نظارتی برای تعیین میزان آنها هستند، کار خواهد کرد.

ششمین دوره نمایشگاه بین المللی شکار و شاهین

فعالیت های ششمین دوره نمایشگاه بین المللی شکار و شاهین کتارا تحت عنوان « سهیل 2022» در شهرک فرهنگی کتارا آغاز شد، این فعالیت توسط شهرک فرهنگی کتارا با مشارکت گسترده محلی، منطقه ای و بین المللی 180 شرکت متخصص در سلاح های شکار، لوازم شکار، شاهین‌ها و سفرهای شکار با نمایندگی 20 کشور از قاره‌های مختلف جهان برگزار شد.

امضای قرارداد همکاری بین بخش های عمومی و خصوصی برای پروژه ایستگاه تصفیه فاضلاب

شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی نخست وزیر و وزیر کشور در هتل شرایتون دوحه شاهد امضای قرارداد همکاری بین بخش های عمومی و خصوصی برای پروژه ایستگاه تصفیه فاضلاب در منطقه وکره و وکر شد. این قرارداد همکاری بین سازمان امور زیر بنایی (اشغال) و شرکت خودرو و تجارت العطیه و شرکت متیتو یوتیلی لیمیتد و مجموعه سرمایه گذاری مستقیم شرکت سرمایه گذاری الخلیج (جی ای اس) امضا شد. نخست وزیر در توییتر خود نوشت: ما شاهد امضای اولین مشارکت بین بخش دولتی و خصوصی در زمینه پروژه‌های زیربنایی فاضلاب در قطر بودیم که گام مهمی است و افق های جدیدی را می‌گشاید و فرصت های سرمایه گذاری مختلفی را فراهم می‌کند که به شکوفایی اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

راه اندازی 5 پروژه در حوزه تغییرات آب و هوایی

به گفته شیخ فالح بن ناصر آل ثانی وزیر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، این وزارتخانه 5 پروژه در حوزه تغییرات آب و هوایی، بخش ذخایر، بخش محیط زیست، کیفیت آب و هوایی را راه اندازی کرده که طی سه سال آینده اجرا خواهند شد.

رونمایی از هتل « اورکس گاردن » در فرودگاه بین المللی حمد به عنوان دومین هتل فرودگاهی

هتل « اورکس گاردن » در فرودگاه بین المللی حمد که دومین هتل فرودگاهی می‌باشد، همزمان با آغاز جام جهانی فوتبال 2022 قطر آماده و رونمایی خواهد شد. هتل اورکس گاردن شامل 100 اتاق اعم از اتاق های دو نفره و یک نفره و همچنین مجموعه ای از سوئیت ها و دیگر خدمات لوکس می‌باشد.

افتتاح توسعه فرودگاه بین المللی حمد در اکتبر آینده

اکبر باکر مدیر عامل شرکت هواپیمایی قطر ایرویز، از افتتاح توسعه فرودگاه بین المللی حمد در اکتبر آینده بر اساس جدول زمان بندی شده، خبر داد. وی در جریان مجمع جهانی گردشگری در بروکسل تأکید کرد که قطر برای میزبانی از بزرگترین رویداد ورزشی بین المللی؛ جام جهانی 2022 ، آمادگی کامل دارد. پروژه‌های توسعه فرودگاه بین المللی حمد در دو فاز ( الف) و (ب) در حال اجرا است .

فاز (الف) شامل اتصال منطقه شمال و منطقه مرکزی جدید در ترمینال مسافربری است که انتظار می رود این فاز ظرفیت پذیرش سالانه فرودگاه را به بیش از 53 میلیون افزایش دهد.

با اجرای فاز (ب)، ظرفیت فرودگاه برای پذیرش بیش از 60 میلیون مسافر در سال افزایش می یابد و تقاضای فزاینده برای سفرهای فردی و حمل و نقل هوایی محموله‌ها را برآورده می‌کند. مساحت کل محوطه ترمینال مسافربری که تحت پوشش فرآیند توسعه قرار می‌گیرد 240 هزار متر مربع است.

انتشار گزارش مالی اسلامی در قطر

براساس گزارش مالی اسلامی در قطر که توسط شرکت مشاوره مالی بیت المشوره منتشر شد، شرکت های بیمه تکافل در قطر همچنان به مازاد بیمه ای دست یافته اند که در سال 2021 به 113 میلیون ریال رسیده است، تمامی‌شرکت های بیمه تکافل در طول سال به مازاد بیمه دست یافتند به طوری که شرکت بیمه اسلامی الضمان با 49.5 میلیون ریال بیشترین مازاد بیمه را در سال 2021 به ثبت رساند. در حالی که شرکت بیمه اسلامی‌با 44.7 میلیون ریال مازاد بیمه در رتبه دوم قرار گرفت . .

افزایش ذخایر بین المللی و نقدینگی ارزی بانک مرکزی قطر

ذخایر بین المللی و نقدینگی ارزی بانک مرکزی قطر با افزایش 2.010 درصدی به 213.532 میلیارد ریال در ماه آگوست رسید که در مقایسه با 209.323 میلیارد ریال در ماه مشابه سال2021، افزایش داشته است. ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی قطر، حاکی از آن است که ذخایر رسمی‌بانک مرکزی قطر تا پایان آگوست سال جاری نسبت به پایان آگوست 2021، حدود 3.179 میلیارد ریال افزایش یافته و به 155.93 میلیارد ریال رسید.

فعال شدن ناوبری هوایی اداره کل هواپیمایی کشوری

قطر؛  پس از ورود تمامی اطلاعات مربوط به حریم هوایی به دستگاه‌های رادار مورد تأیید ناوبری هوایی قطر، شروع به فعال کردن حریم هوایی توسعه یافته جدید خود کرد. منطقه اطلاعات هوانوردی دوحه نیز توسط اداره ناوبری هوایی اداره کل هواپیمایی کشوری فعال شد.

صدور قوانین فروش قوانین وام دهی و استقراض اوراق بهادار 

در چارچوب نقش نظارتی بانک مرکزی قطر، شیخ بندر بن محمد بن سعود آل ثانی رئیس بانک مرکزی و رئیس هیئت مدیره سازمان بازارهای مالی قطر، قوانین فروش قوانین وام دهی و استقراض اوراق بهادار را صادر کرد. صدور این قوانین جدید با توجه به توسعه و نوسازی مستمر مقررات و قوانین بازار سرمایه، در راستای تحولات جهانی این بخش حیاتی و نیازهای آن در سطح محلی است. اهمیت قوانین جدید در این واقعیت نهفته است که آنها فعالیت های خدمات مالی جدیدی را با هدف افزایش حجم فعالیت ها و کسب و کار شرکت های خدمات مالی و توانایی شرکت ها را برای ارائه گزینه‌های متنوع سرمایه گذاری به سرمایه گذاران در بازار و تجارت اوراق بهادار غیر قابل معامله به افزایش حجم معاملات و نرخ نقدینگی در بازار کمک می‌کند.

همکاری آژانس ترویج سرمایه گذاری قطر با بانک کریدیت سویس سوئیسی

آژانس ترویج سرمایه گذاری قطر از همکاری با بانک کریدیت سویس سوئیسی خبر داد که فعالیت های خود را در قطر گسترش می دهد و همچنین مرکز فناوری مهندسی قطر را ایجاد می‌کند. این آژانس گفت: این مشارکت به تقویت موقعیت پیشرو کریدیت سویس در مدیریت ثروت، حمایت از حضور محلی آن و همچنین سرعت بخشیدن به دیجیتالی شدن در قطر و کل منطقه کمک خواهد کرد، جایگاه قطر به عنوان یک مرکز مالی پیشرو، نزدیک به 100 شغل طی سال های آینده در تمام زمینه‌های کاری این بانک و در تمام زمینه‌های کاری بانکی ایجاد کرد و همچنین در مرکز فناوری مهندسی قطر که نقش منبع حمایتی استراتژیک در منطقه را در بخش های مختلف کریدیت سویس نیز ایفا خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما