معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم شهریور 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ایستگاه «شیمال-2» 9 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد(خبرگزاری آپا)

از تاریخ راه اندازی نیروگاه «شیمال-2» تا اوت 2022 مجموعاً 8.92 میلیارد. کیلووات ساعت برق تولید شد. در تاریخ 5 سپتامبر 2019، با مشارکت الهام علی اف، رئیس جمهور، نیروگاه "شمال-2" با ظرفیت پروژه 409 مگاوات به بهره برداری رسید و اکنون در مجموع 8.92 میلیارد  کیلووات ساعت برق تولید شده است.

درآمد سوفار از «شاه دنیز» افزایش یافته است(خبرگزاری آپا)

درآمدهای صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOFAR) از میدان میعانات گازی «شاه دنیز»  (از محل فروش گاز و میعانات گازی) در ژانویه تا اوت سال جاری بالغ بر 1148 میلیون دلار بوده استکه 8.8 برابر بیشتر از سال گذشته است.

قیمت نفت "آذری لایت" در بازار جهانی افزایش یافت(خبرگزاری آپا)

 قیمت هر بشکه نفت آذربایجان با 1.53 دلار یا 1.57 درصد افزایش به 99.06 دلار رسید.

صادرات آذربایجان در بخش غیرنفتی 19 درصد افزایش یافت(خبرگزاری آپا)

مجموع صادرات آذربایجان در ژانویه تا آگوست 2022 بالغ بر 26.2 میلیارد دلار و صادرات در بخش غیر نفتی 1.9 میلیارد دلار بوده است. صادرات در بخش غیرنفتی نسبت به هشت ماهه اول سال 2021 19 درصد افزایش داشته است.

 

در آذربایجان، دریافتی‌های بودجه از گمرکات 34 درصد افزایش یافته است(خبرگزاری ریپورت)

در ماه ژانویه تا اوت سال جاری، درآمدهای بودجه کمیته دولتی گمرک  بالغ بر 3 میلیارد و 767،061 میلیون منات بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 34.1 درصد بیشتر است.

افزایش 1.7 درصدی تعداد کارگران حقوق بگیر در آذربایجان(خبرگزاری ریپورت)

از اول مرداد ماه سال جاری تعداد کارگران حقوق بگیر در اقتصاد کشور با ۲۹.۴ هزار نفر معادل ۱.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۷۱۹.۱ هزار نفر رسید.

شاهین مصطفی اف: حمل و نقل بار ترانزیت از خاک آذربایجان 47 درصد افزایش یافته است(خبرگزاری ریپورت)

شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر آذربایجان در دیدار با مقامات روسیه و ایران در باکو گفت؛ در ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری، حمل و نقل محموله ترانزیتی از خاک آذربایجان نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد افزایش داشته است. آذربایجان با قرار گرفتن در مرکز کریدورهای حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب و شرق-غرب، اکنون به مرکز حمل و نقل و لجستیک مهم منطقه تبدیل شده است.

افزایش 68 درصدی درآمد مالیاتی آذربایجان(خبرگزاری ریپورت)

در ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری، 9 میلیارد و 787.4 میلیون منات از طریق مالیات آذربایجان به بودجه دولتی واریز شده است.که  این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 67.8 درصد افزایش داشته است.

امسال تعداد گردشگران آذربایجان بیش از دو برابر شده است(خبرگزاری ترند)

تعداد گردشگران آذربایجان در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است. جیحون آشیروف، کارشناس مسائل گردشگری گفت این افزایش به خصوص در مورد بازدیدکنندگان از کشورهای عربی، پاکستان، هند و رژیم صهیونیستی بوده است. البته با توجه به اینکه فصل به پایان رسیده، تعداد گردشگرانی نیز کاهش خواهد یافت.

 

آژانس توسعه مشاغل کوچک و متوسط علاقه مند به همکاری فعال با سازمان‌های ژاپنی فعال در زمینه کسب و کارهای کوچک و متوسط است(خبرگزاری ترند)

یازدهمین نشست کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ژاپن در باکو برگزار شد. در این نشست که با حضور نمایندگان نهادهای دولتی دو کشور برگزار شد، ارخان ممدوف، رئیس هیئت مدیره آژانس توسعه تجارت کوچک و متوسط نیز شرکت کرد. ممدوف  خاطرنشان کرد که آژانس توسعه مشاغل کوچک و متوسط آماده است تا به طور فعال  با نهادهای مربوطه ژاپن که در زمینه  کسب و کارهای کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند کار کند. آژانس توسعه مشاغل کوچک و متوسط در گذشته از سرمایه گذاران ژاپنی حمایت کرده و آماده است تا به شرکت های بیشتری از ژاپن برای ایجاد کسب و کار خود در آذربایجان کمک کند.

نشست آژانس توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط با کارشناسان بانک توسعه آسیایی (خبرگزاری ترند)

اورخان ممدوف، رئیس هیئت مدیره آژانس توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط، با استیو آلن، کارشناس ارشد بین المللی پروژه " زنجیره ارزش کشاورزی و غذایی منطقه ای" بانک توسعه آسیایی دیدار کرد. در این نشست بر بخش های کشاورزی و غذایی  و اهمیت آن در زنجیره ارزش اقتصاد کشور تاکید شد  و فرصت های همکاری بیشتر بررسی شد.

بانک جهانی به ایجاد محیطی جذاب برای تجارت گردشگری در آذربایجان کمک خواهد کرد(خبرگزاری ریپورت)

فرصت های همکاری بالقوه در پروژه‌هایی که به توسعه گردشگری در آذربایجان کمک می‌کند، بین آژانس دولتی گردشگری آذربایجان  و بانک جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  در دیدار فواد نقیف رئیس آژانس بر توجه دولت به توسعه گردشگری آذربایجان در سال های اخیر تاکید کرد و اطلاعاتی در مورد پروژه‌های جاری اجرا شده در این زمینه ارائه کرد.

سارا مایکل، مدیر کشوری بانک جهانی آذربایجان با اشاره به اهمیت همکاری در پروژه‌هایی که به توسعه گردشگری در آذربایجان کمک می‌کند، از پروژه‌های اجرا شده با حمایت بانک جهانی در شهرهای باکو و شکی خبر داد.  وی گفت: بانک جهانی آمادگی دارد تجربیات خود را در زمینه آموزش گردشگری، توسعه گردشگری منطقه ای، مدیریت مقاصد، جذب سرمایه گذاری در این حوزه و حوزه‌های مشابه به اشتراک بگذارد.

 

ماه گذشته بیشترین گردشگران از روسیه و ترکیه به آذربایجان وارد شدند(خبرگزاری آپا)

طی ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری، 1004146 توریست آذربایجان سفر کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 127 درصد افزایش داشته است. بیشترین گردشگر از روسیه (43010)، ترکیه (24159)، عربستان سعودی (22774)، ایران (14399) و گرجستان (7585) بوده است.

میکائیل جباروف: پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به یک کشور فناوری اطلاعات در منطقه را داریم (خبرگزاری اوخو)

میکائیل جباروف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان طی مصابه ای اعلام کرد، در آوریل 2021 توافقنامه ای بین دولت آذربایجان و مجمع جهانی اقتصاد به امضا رسید و در فوریه سال جاری شعبه ای از شبکه مراکز چهارم انقلاب صنعتی برای اولین بار در منطقه قفقاز در باکو افتتاح شد. یکی از اهداف افتتاح این شعبه، تقویت جایگاه آذربایجان در انقلاب صنعتی چهارم است.

حمل و نقل محموله غلات به آذربایجان و بنادر آزوف-دریای سیاه به شدت افزایش یافته است(خبرگزاری آپا)

2.7 میلیون تن غلات به بنادر آزوف-دریای سیاه و بنادر آذربایجان از طریق ایستگاه سامور در راه آهن شمال قفقاز در ژانویه تا اوت 2022 حمل شده است که 84.5 درصد از شاخص مشابه سال گذشته فراتر رفته است.

 بانک اروپایی بازسازی و توسعه در حال بررسی فرصت های توسعه زیرساخت بندر آذربایجان است(خبرگزاری آپا)

بانک اروپایی بازسازی و توسعه  در حال بررسی امکانات توسعه زیرساخت بندر آذربایجان است.  رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه این کشور پیش از سفر به آذربایجان در مصاحبه ای اعلام کرد ؛ "ما می‌بینیم که شرکت های حمل و نقل بین المللی به طور فزاینده ای تلاش می‌کنند تا مسیرهای ترانزیتی خود را متنوع کنند، تقاضا برای حمل و نقل از طریق کریدور میانه به طور قابل توجهی در حال افزایش است. بانک اروپایی بازسازی و توسعه فعالانه از مشتریان  خود در آسیای مرکزی با قفقاز حمایت می‌کند".  وی همچنین گفت که بانک اروپایی بازسازی و توسعه یک انبار 5000 تنی در آذربایجان را برای افزایش ظرفیت ترانزیتی این کشور تامین مالی کرده است. در سراسر دریای خزر، بانک اخیراً متعهد شده است تا 100 میلیون دلار در راه آهن قزاقستان سرمایه گذاری کند  بانک اروپایی بازسازی و توسعه افزود: در حال حاضر، ما در حال بررسی امکان توسعه زیرساخت های بندری آذربایجان در چارچوب طرح های شاخص اتحادیه اروپا هستیم.

بیانیه باکو در مورد کریدور حمل و نقل "شمال-جنوب" امضا شد(خبرگزاری ریپورت)

امروز رویداد مشترکی در باکو درباره چشم انداز توسعه کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» با حضور مقامات جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران برگزار شد. بیانیه باکو در مورد نتایج اولین نشست سه جانبه آذربایجان، ایران و روسیه در مورد توسعه کریدور حمل و نقل در این رویداد به امضا رسید.  این بیانیه به امضای شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر آذربایجان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران و الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه رسید. طرفین همچنین اعلام کردند که قصد دارند ظرف یک ماه آینده پیش نویس توافقنامه پروژه راه آهن «رشت – آستارا» را تهیه و تا پایان سال 2022 مذاکرات را آغاز کنند.

نواک: کریدور «شمال-جنوب» در همکاری روسیه، آذربایجان و ایران مهم است» (خبرگزاری ریپورت)

ایجاد کریدور حمل و نقل بین المللی یکی از زمینه‌های بسیار مهم همکاری‌های سه جانبه روسیه، ایران و آذربایجان است.  الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه  همکاری بین گمرکات فدراسیون روسیه، گمرکات ایران و آذربایجان در پروژه "کریدور ساده گمرکی" را مهم دانست و گفت روسیه قبلاً فهرستی از اقدامات برای ایجاد زیرساخت برای اجرای پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی تهیه کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما