معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۲

نشست وزرای توسعه کشورهای عضو گروه 20 در اندونزی

در روزهای گذشته اولین نشست دو روزه وزرای توسعه کشورهای عضو گروه 20 در اندونزی در شهر بانکابلیتونگ این کشور برگزار شد تا نتایج این نشست ها به اجلاس سران این گروه در 15 و 16 نوامبر در شهر بالی ارائه گردد.

این روزها دیپلماسی اندونزی شدیدا درگیر هماهنگی نشست های وزرای کشورهای عضو گروه 20 می‌باشد تا نتایج این نشست ها به اجلاس سران این گروه در 15 و 16 نوامبر در شهر بالی ارائه گردد. در این خصوص چند روز قبل جزیره و مردم شهربانکا بلیتونگ میزبان اولین رویداد بین المللی وزیران - نشست وزیران توسعه گروه 20 بود. وزیران توسعه G20 نشست دو روزه خود را با دو مورد به پایان رساند :اول-  نقشه راه G20 برای بهبودی قوی تر وانعطاف پذیری در کشورهای در حال توسعه، از جمله کشورهای کمتر توسعه یافته (LDC) [1] و کشورهای در حال توسعه جزیره کوچک ( SIDS) [2] . دوم -  اصول G20 برای افزایش مالی ترکیبی در کشورهای در حال توسعه، از جمله کشورهای LDC و SIDS.

رئیس آژانس برنامه ریزی توسعه ملی اندونزی و وزیر برنامه ریزی توسعه ملی سوهارسو مونوآرفا درکه ریاست این نشست را برعهده داشت گفت: "جلسه ما منعکس کننده تعهدات همه اعضا برای تحقق اهداف مشترک است، یعنی کاهش شکاف توسعه و کاهش فقر. این نشست  در مورد پیشبرد دستیابی به هدف توسعه پایدار (SDG) از طریق تقویت انعطاف پذیری در برابر بحران‌های آینده، ترویج مکانیسم های مالی نوآورانه و تقویت مجدد تعهدات جهانی به چندجانبه گرایی برای تحویل به موقع دستاوردهای SDG بحث و گفتگو کرد. این نشست با موفقیت کار گروه کاری توسعه G20 را در سال گذشته به پایان رساند.

بر اساس نقشه راه توافق شده، ابتدا اقدامات جمعی را برای تسریع بهبود اقتصادی کشورهای در حال توسعه، از طریق بهبود بهره وری و رقابت پذیری شرکت های خرد، کوچک و متوسط، بهینه سازی حمایت اجتماعی سازگار اجرای اقتصاد سبز، اقتصاد آبی ازطریق توسعه کم کربن و توسعه مقاوم در برابر اقلیم تعیین می‌کند. در همین حال، اصول مالی ترکیبی افزایش مقیاس G20 اصولی را تعیین می‌کند که کشورهای در حال توسعه را قادر می‌سازد تا به طور موثر منابع مالی ترکیبی را جذب، استقرار و افزایش دهند. به منظور اجرای این اصول و اقدام جمعی، وزیران با کشورهای در حال توسعه، سازمان‌های بین المللی، بانک های توسعه چندجانبه و سایر ذینفعان از طریق همکاری‌های توسعه بین المللی همکاری خواهند کرد.

در طول ریاست اندونزی برگروه 20 در سال 2022، کارگروه توسعه( G20 DWG )[3] ، چهار موضوع اولویت دار را در دستور کار مذاکرات قرار داد که عبارتند از :

1) تقویت بهبودی پس از همه‌گیری کووید-19 و تضمین تاب‌آوری در کشورهای در حال توسعه، کشورهای توسعه نیافته و کشورهای مجمع‌الجزایر از طریق سه رکن کلیدی ، حفاظت اجتماعی تطبیقی، اقتصادهای سبز و آبی کم کربن

2) افزایش تامین مالی خصوصی و ترکیبی در تامین مالی توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه، کشورهای توسعه نیافته و کشورهای مجمع الجزایر

3) تجدید تعهد جهانی به چندجانبه گرایی برای توسعه پایدار

4) هماهنگی پیشرفت دستیابی به اهداف توسعه پایدار در G20 و به روز رسانی تعهدات توسعه G20.

1- کار گروه توسعه در مورد راهبردهایG20 برای کاهش همه‌گیری کووید-19، بهبود رفاه کسب ‌و کارهای کوچک تا متوسط، تحقق اهداف توسعه پایدار، بهبود زیرساخت‌های بهداشت جهانی، تسریع تحول دیجیتال و کمک به انتقال به سمت انرژی پایدار در توسعه و مذاکره نمودند. رئیس این گروه آقای   Scenaider C. H. Siahaan در این خصوص اظهار داشت:  DWG همچنین افزایش تلاش‌ها برای اجرای طرح‌های مالی ترکیبی را هدف قرار داده است و این همان چیزی است که اندونزی آن را پیشنهاد کرد. بنابراین، هدف این است که  چگونه می‌توان منابع مالی از جمله از صندوق های توسعه، خیریه و همچنین از بخش خصوصی برای تکمیل بودجه کشورهای در حال توسعه استفاده کرد.

2- کارگروه توسعه گروه 20 برای اولین بار در سال 2010 در اجلاس G20 در تورنتو، کانادا با وظیفه اصلی بحث در مورد دستور کارهای اولویت G20 در زمینه توسعه تشکیل شد. این گروه چالش های توسعه را شناسایی و سپس بهترین راه حل ها را برای ارتقای رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و کم درآمد به عنوان تلاشی برای کاهش بحران مالی جهانی تدوین می‌کند.

3- جلسات کارگروه، گروه 20 در طول ریاست اندونزی بر این گروه سه بار در سال 2022 در تاریخ های 24-25 فوریه در شهر جاکارتا، در  24-25 می در شهر جوکجاکارتا و در10-12 اگوست در شهر بالی برگزار شده است.

[1] -  Least Developed Countries (LDC).

[2] - Small Island Developing States

[3] - Development Working Group. ( DWG )

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما