معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۲

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته سوم شهریورماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش ورود محموله‌های ارسالی به کوبا پس از انعطاف پذیری در واردات کالا

در 15 آگوست تصمیم وزارت دارائی و قیمت گذاری جمهوری کوبا اجرایی شد که بر اساس آن واردات کالاهای غیرتجاری آسان تر شده است. در مورد محموله‌ها، مشوق ها حاکی از افزایش تعداد بسته‌های دریافتی از طریق هوایی و دریایی در مبادی ورودی کشور است. لازارو مانوئل آلونسو از گمرک کوبا پس از بازید از تأسیسات پست بین المللی و شرکت مبادله ای کورئوس دِکوبا (Correos de Cuba) اعلام کرد که واردات چندین روز است که از خارج متوقف نشده است.

دلار در بازار غیر رسمی ارز کوبا به رقم 150 پزو رسید

دلار آمریکا در این هفته در بازار غیررسمی‌برای اولین بار از دهه 1990 زمانی که کشور بحران موسوم به "دوره ویژه" را تجربه کرد به 150 پزوی کوبا رسید. رسانه مستقل El Toque که روزانه نرخ ارزهای خارجی را مشخص می‌کند، گزارش داد: «برای اولین بار از دهه 1990، دلار بر اساس ارزش مرجع نرخ پایه در بازار غیر رسمی‌به 150 پزوی کوبا رسید». این نرخ از میانگین اعداد نوشته شده در آگهی‌های خرید و فروش ارز در گروه شبکه‌های اجتماعی و سایت های طبقه بندی شده محاسبه می‌گردد. هم اکنون  واحد پول آمریکا همان ارزش خود را حفظ کرد و با یورو برابر شد. در حالی که ارز مجازی موسوم به MLC که با پشتوانه ارزهای خارجی و در زمان مجاز از طریق کارت های الکترونیکی با آن خرید می‌شد به 149 پزو رسیده است .

گمرک کوبا واردات موتورهای تولید برق را مجاز دانست

روزنامه رسمی‌شماره 53، در شماره ویژه خود مقررات شماره 22/218 وزارت دارایی و قیمت ها را درج کرد که این اقدام پس از تجزیه و تحلیل اثرات ناشی از کمبود انرژی در بخش مسکونی ناشی از خرابی در شبکه برق سراسری اتخاذ شده است. بر این اساس، واردات غیرتجاری موتورهای تولید برق با توان بالای 900 وات که ارزش مرجع آن‌ها در گمرک بیش از سقف 200 دلار باشد از طریق حمل و نقل دریایی، هوایی، پستی و پیک به طور موقت مجاز می‌باشد. همچنین نرخ تعرفه 30 درصدی برای پرداخت مالیات گمرکی برای بار مازاد مشمول مالیات می‌باشد. این قانون مشمول عملیات های انجام شده از 1 آگوست 2022 تا 31 دسامبر 2022 خواهد شد .

تولید قهوه تحت تأثیر خاموشی و عدم بسته بندی

کارگران شاغل دربخش برشته‌کردن قهوه می‌گویند که تولید پوشش برشته و نیز آسیاب کردن این محصول نیاز به شیفت کاری 8 ساعته دارد که به دلیل قطع برق انجام شدنی نیست. شروع تولید 229 تن قهوه Hola مورد تقاضای سبد استاندارد در هاوانا به نحو قابل توجهی در واحد تجاری خوزه ماریا پرز معروف به روستر 8 Vias تحت تأثیر خاموشی‌های گسترده برق قرار گرفته است. از جمله دلایل اصلی بیان شده از سوی مدیر این واحد تولیدی می‌توان به بروز خاموشی مداوم و عدم وجود پلی پروپیلن لیتوگرافی برای بسته بندی محصولات اشاره کرد. آلوارز ویرا گفت با توجه به تأخیر قابل توجه به وجود آمده به دلیل قطع برق، شیفت های 24 ساعته و یا سه شیفت متوالی برای ادامه کار درنظر گرفته‌شده است.

جشن‌های 55 سالگی برند سیگار برگ کوهیبا

پنجاه و پنجمین سالگرد تولید سیگار برگ کوهیبا، نمادین ترین و معتبرترین برند شرکت هابانوس از با چند رویداد به منظور شناخت و تجاری سازی برند سیگار صادراتی قدیمی‌کوبا جشن گرفته شد. طبق این بیانیه مطبوعاتی، پس از یک سال انتظار به دلیل بیماری همه گیر کرونا، این شرکت جشن‌های تاریخی با برنامه ای متنوع برای علاقه مندان به آنچه که بهترین سیگار در جهان محسوب می‌شود، برگزار خواهد کرد. این مراسم در نزدیکی کارخانه معروف، زادگاه سیگار برگ کوهیبا واقع شده است. بر اساس این برنامه، جوایز هابانوس 2020 و 2021 در دسته بندی‌های مختلف به گیرندگان اعطا خواهد شد.

کار بازیابی در پایگاه سوپرتانکر ماتانزاس ادامه دارد

شرکت های بازیابی مواد خام در استان‌های‌هاوانا و آرتمیسا به نام های OBE CUPET و Hydraulic Resources  در میان سایر شرکت ها در تلاش مربوط به بازیابی مواد صنعتی و نفتی موجود در سایت آسیب دیده سوپر تانکرهای آتش گرفته در ماتانزاس نقش داشتند. یک ماه بعد از بروز آتش سوزی در بندر صنعتی ماتانزاس به دلیل کارهای انجام شده توسط شرکت های مذکور شاهد ایجاد تغییراتی در منظره این پایگاه بوده ایم. ریگل رودریگز (Rígel Rodríguez) مدیر بخش بازاریابی سوخت استان ماتانزاس اعلام کرد که از دور خارج کردن تانکرهای آتش گرفته در ماتانزاس به دلیل انباشت گاز و مواد مشتعل کار بسیار دشوار و پرخطری بود . وی همچنین اشاره کرد که هزاران تن مواد خام از محل حادثه خارج شده است.

کوهیبا با کمک به سلامت عمومی‌کوبا اعتبار کسب می‌کند

حراج دو مرطوب‌کننده منحصر به فرد به مناسبت 55 سالگی سیگار برگ کوهیبا 12800 یورو جمع آوری کرد. این درآمدها برای سیستم بهداشت عمومی‌کوبا هزینه خواهد شد. حدود 650 دوستدار سیگار برگ، متخصصان سیگار برگ و رسانه‌های ملی و بین المللی از 43 کشور جهان در این حراج حضور داشتند. محتویات هر دو مرطوب کننده که منحصراً برای این مناسبت طراحی شده بودند با ویتولاهایی که کاملاً با دست و توسط بهترین غلطک سیگار در کشور ساخته شده بودند، پرشده بود. اینوسنت نونیز و لوئیس سانچز هارگیندی، روسای مشترک شرکت هابانوس.اس.آ ، سلامتی و نیز اعتبار برند کوهیبا را که بهترین سیگار برگ در کوبا و جهان است را تضمین کردند. رؤسای دو شرکت از ترتیب‌دهندگان این حراجی قدردانی نمودند .

مکزیک 9 میلیون دوز واکسن عبدالا را به منظور ایمن سازی کودکان در برابر کووید 19 خریداری می‌کند

دولت مکزیک از خرید 9 میلیون دوز واکسن کوبایی عبدالا برای ایمن سازی کودکان بین 5 تا 11 سال در برابر کووید 19 خبر داد. هوگو لوپز گاتل معاون وزیر پیشگیری و ارتقای سلامت مکزیک اعلام کرد: «ما از قبل با دولت کوبا و نیز شرکت بیوتکنولوژی آن برای 9 میلیون دوز واکسن عبدالا قرار داد بسته ایم و با توجه به اینکه یک برنامه واکسیناسیون سه مرحله داریم این مقدار واکسن برای 3 میلیون دختر و پسر کافی خواهد بود». در دسامبر گذشته، مکزیک یکی از اولین کشورهای جهان بود که مجوز استفاده اضطراری از عبدالا را صادر کرد که هنوز مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته است.  آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک ماه مه گذشته در سفر خود به کوبا دو توافقنامه با میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا برای تقویت روابط در زمینه مسائل بهداشتی و مقابله با کووید 19 امضا کرد.

نخست وزیر کوبا خواستار تقویت سیستم بهداشت کشور شد

مانوئل ماررو نخست وزیر کوبا خواستار تقویت تلاش های بهداشت محیطی با توجه به افزایش موارد تب دنگی در این کشور شد. ماررو در جلسه هفتگی کارگروه دولت که وضعیت اپیدمولوژیک این جزیره را بررسی می‌کند خاطر نشان کرد که اگرچه کشور در شرایط پیچیده ای از نظر در دسترس بودن سوخت و سایر منابع قرار دارد اما باید تلاش های لازم به عمل آید و هرگز اقدامات اولیه مانند جمع آوری زباله، ضدعفونی کردن و پیروی از قوانین تصویب شده نادیده گرفته نشود. در این نشست که به ریاست میگل دیاز کانل رئیس جمهور، خوزه آنخل پورتال وزیر بهداشت برگزار شد در مورد اقدامات انجام شده برای مقابله با بیماری دنگی گفتگو و گزارش شد که این بیماری در تمام استان‌های کشور مشاهده و منتشر شده است.

پیشرفت کاندیداهای واکسن علیه تب دنگی در کوبا بررسی شد

محققان مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا ، پیشرفت نامزدهای واکسن ملی علیه بیماری دنگی را ارزیابی کردند. بیماری که مقامات بهداشتی کوبا را در وضعیت هشدار قرار داده است. تلاش ها در کوبا بر ارائه راهبردی متمرکز است که بر پایه ایمن سازی سلولی در برابر 4 سویه این ویروس قرار دارد. پشه آئدس آخپتی عامل اصلی انتقال بیماری دنگی است و توانایی خود برای مطابقت به منظور زنده ماندن را به اثبات رسانیده است. معاون اول وزیر بهداشت کوبا توضیح داد که تخم این پشه می‌تواند تا 13 ماه در دیواره‌های مرطوب یک ظرف باقی بماند. وقتی آب بعد از جابجا شدن ظرف به تخم ها برسد، لاروها بیرون می آیند. به همین دلیل شستشوی ظروف برای از بین بردن تخم ها ضروری است.

هیأت تجاری هندوستان به کوبا سفر می‌کند

هیأتی از کارآفرینان به ریاست آصف اقبال رئیس سازمان تجاری و اقتصادی هند در هفته جاری عازم کوبا شدند تا فرصت های تبادل و همکاری در زمینه‌های مختلف را بررسی کنند. اقبال گفت که این دومین هیأت از کشور هندوستان پس از بازدید دلگرم کننده چند ماه پیش گروه اول تجار هندی از این جزیره حوزه کارائیب به حساب می آید. هیأت 11 نفره هندی دعوت شده از سوی اتاق بازرگانی کوبا به دنبال تقویت روابط با کوبا از طریق فرصت های صادراتی جدید و سرمایه گذاری در بخش های گردشگری و سلامت خواهند بود. نمایندگان هند از بخش های گردشگری، زیرساخت ها، داروسازی، تجهیزات بیمارستانی، مشاوره بانکی، صادرات ادویه جات و ترشیجات، برنج، واکسن سازی، کشاورزی، فرآورده‌های غذایی و غیره می‌باشند.

 مکزیک به استخدام پزشکان کوبایی ادامه خواهد داد

رئیس جمهور مکزیک آندرس مانوئل لوپز اوبرادور اعلام کرد که دولتش به استخدام پزشکان متخصص از کوبا ادامه خواهد داد و از مقامات این جزیره برای کمک به تلاش های بهداشتی مکزیک تشکر کرد. لوپز اوبرادور در کنفرانس مطبوعاتی خود از ایالت زاکاتکاس توضیح داد که تصمیم وی در مورد پزشکان کوبایی ناشی از این واقعیت است که دولت او متعهد به پرکردن شکاف کمبود پزشک و دارو در کشور است. او گفت حتی اگر مخالفان این کار را انجام ندهند ما به هر حال آن را به سرانجام خواهیم رساند. او تکرار کرد که این میراث کمبود پزشک را دولت های نئولیبرال برای ما به یادگار گذاشته اند. این میوه‌های پوسیده یک سیستم پلید است. به همین دلیل است که ما متخصصان کافی برای تضمین مراقبت های پزشکی عمومی نداریم و اجازه می دهیم که شنیده شود این مسئله ناشی از سیاست اشتباه خصوصی سازی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما