معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته اول شهریور ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

مشکل کمبود سیمان در بازار اتیوپی

اخیراً مقامات تجاری 5 دولت منطقه‌ای اتیوپی به علت کمبود و بالا رفتن قیمت خرده فروشی سیمان در بازار، نزد دولت فدرال شکایت کردند. کمبود عرضه سیمان که در چند سال گذشته تبدیل به مساله رایجی شده، در ماه گذشته بدتر شده است. ذخایر خرده‌فروشان و عمده‌فروشان در سراسر کشور به دنبال ارائه دستورالعملی از سوی وزارت تجارت در یک ماه پیش، که به دنبال پایان دادن به توزیع سیمان از طریق نمایندگان بودند، رو به اتمام است. وزارت تجارت اتیوپی ماه گذشته با هدف تثبیت قیمت‌ها در بازار، طی دستورالعملی با تعیین سقف قیمتی 770 تا 780 بیر به ازای هر کیسه 100 کیلویی سیمان، به کارخانه‌ها دستور داد آنرا به توزیع کنندگان مشخصی بفروشند. پس از این اقدام قیمت خرده فروشی هر کیسه سیمان در بازار حدود سه برابر افزایش و به قیمت 2000 بیر رسید.

مقامات تجاری دولت‌های منطقه‌ای علت کمبود سیمان را عدم تامین سهیمه تعیین شده برای توزیع کنندگان مشخص از سوی کارخانه‌ها می‌دادند. در حال حاضر 13 کارخانه سیمان با ظرفیت تولید سالیانه مجموع 4 میلیون تن در اتیوپی وجود دارند که از تمام ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند و تولید مجموع سالیانه آنها به 1.7 میلیون تن رسیده است. مدیران کارخانه‌های سیمان کاهش تولید را ناشی از کمبود زغال سنگ می‌دانند.

تایید ذخایر 7 تریلیون فوت مکعبی گاز در منطقه اوگادن

شرکت آمریکایی Netherland, Sewell & Associates که به ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه انرژی می‌پردازد، پس از پایان مطالعاتش با صدور گواهینامه‌ای تایید کرد که در منطقه اوگادن در ایالت سومالی اتیوپی، 7 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی وجود دارد. در مراسم اعطای این گواهینامه آقای تلکه اومو وزیر معادن اتیوپی بیان داشت: این گواهینامه تضمینی برای در دسترس بودن و تجاری بودن نفت و گاز طبیعی در اتیوپی است. وی افزود: این به عنوان اهرمی است که با آن می‌توانیم شرکت‌های معتبر بین‌المللی را برای همکاری در زمینه نفت و گاز طبیعی اتیوپی جدب نماییم.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت آب و انرژی اتیوپی و شرکت کره‌ای K Water

وزارت آب و انرژی اتیوپی و شرکت منابع آب کره (K Water) در تاریخ 29 اوت 2022 یادداشت تفاهمی را در خصوص توسعه بخش آب در سئول به امضاء رساندند.در خلال مراسم امضاء رئیس شرکت کره‌ای، پارک جی، بیان داشت: روابط بین اتیوپی و کره تنها به همکاری‌های توسعه محدود نمی‌شود، پارک جی، بر تعهد شرکت کی واتر به همکاری با وزارت آب و انرژی اتیوپی در بخش توسعه منابع آب تاکید کرد. وزیر آب و انرژی اتیوپی که به نمایندگی از کشورش این تفاهم نامه را امضا کرد، به نوبه خود بر اهمیت همکاری در تقویت روابط بین دو کشور در این بخش تاکید کرد. انتظار می رود پارک جی در اکتبر آینده از اتیوپی دیدن کند.

کسب درآمد 5 میلیارد دلاری توسط اتیوپین ایرلاینز

طبق اعلام هلدینگ سرمایه‌گذاری اتیوپی، اتیوپین ایرلاینز در سال مالی گذشته 5 میلیارد دلار درآمد داشته که در مقایسه با سال ماقبل 79 درصد رشد داشته است. سود این خطوط هوایی علیرغم بدتر شدن چشم انداز اقتصاد جهانی، افزایش هزینه سوخت و همه گیری کرونا، 90 درصد رشد کرد و به 937 میلیون دلار رسید. اتیوپین ایرلاینز با تمرکز بر روی بهبود استفاده از ظرفیت‌ها، حفظ فرهنگ و قابلیت‌های مشتری مداری خود، کسب درآمد از بازدهی مطلوب بازار فعلی و تبدیل شدن به یک رهبر در خدمات باربری و پایداری در مرکز عملیات خود، توانست چنین دستاوردی را کسب نماید.

 

آغاز ارائه خدمات آزمایشی شرکت مخابراتی Safaricom

شرکت مخابراتی Safaricom کنیا که اخیراً در قالب کنسرسیومی متشکل از چند شرکت خارجی توانسته وارد بازار مخابرات اتیوپی شود، در راستای اجرای مرحله‌ای ارائه خدمات شهر به شهر، خدماتش را بطور آزمایشی از شهر دیرداوا آغاز کرد. در شبکه آزمایشی این شرکت مشتریان می‌توانند از خدمات اینترنت 2G  ,3G,  4G و همچنین مکالمه تلفنی و ارسال پیامک بهره‌مند شوند

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما