معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

آخرین آمار مرکز آمار اتحادیه اروپا در مورد نرخ تورم در کشورهای عضو

آژانس آمار اروپا یوروستات در تارنمای خود نوشت: شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده در اتحادیه اروپا در ماه جولای نسبت به ماه مشابه سال گذشته 9.8 درصد افزایش یافت. این شاخص برای مدت مشابه در منطقه یورو، 8.9 درصد افزایش داشت.

در ماه ژوئن، تورم سالانه در اتحادیه اروپا 9.6 درصد و در منطقه یورو  8.6 درصد بود و یک ماه بعد - در ژوئیه، به ترتیب 0.2 درصد و 0.3 درصد افزایش یافت. در جولای 2021، تورم در بلوک 27 عضوی تنها 2.5 درصد بود.

در بلغارستان، نرخ رشد قیمت در ماه جولای به 14.9 درصد به صورت سالانه رسید که نسبت به ژوئن شتاب جزئی 0.1 درصدی را نشان می دهد. در ژوئیه سال گذشته، تورم بومی 2.2 درصد بود و از آن زمان در هر ماه شتاب گرفته است.

در میان کشورهای اتحادیه اروپا، رشد قیمت خرده فروشی در ماه جولای به صورت سالانه در فرانسه و مالت (هر کدام + 6.8 درصد) و همچنین در فنلاند (+8 درصد) کمترین میزان را داشته است. در انتهای دیگر مقیاس با بالاترین تورم سالانه، استونی (+23.2 درصد)، لتونی (+21.3 درصد)، لیتوانی (+20.9 درصد)، جمهوری چک (+17.3 درصد) و بلغارستان (14.9 درصد) قرار دارند.

در مقایسه با ژوئن، در ماه جولای این شاخص در شش کشور کاهش یافت، در سه کشور ثابت ماند و در هجده کشور افزایش یافت.

منطقه یورو

در ماه گذشته، افزایش قیمت انرژی (با 4.02 درصد در تورم کلی)، مواد غذایی، الکل و دخانیات (با سهم 2.08 درصدی)، خدمات (با سهم 1.60 درصدی)، در کشورهای منطقه یورو بیشترین سهم را داشتند.

با نگاهی به تورم منطقه یورو به تفکیک بخش، قیمت انرژی در ماه جولای نسبت به ماه مشابه سال قبل 39.6 درصد افزایش یافت و پس از آن مواد غذایی فرآوری نشده که 11.1 درصد افزایش یافت.

 

 

منبع: https://www.bta.bg/bg/news/economy/313788-godishnata-inflatsiya-prez-yuli-e-9-8-na-sto-v-es-i-8-9-na-sto-v-evrozonata-v-b

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما