معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

راه‌اندازی شرکت تولید مصالح ساختمانی در شهرستان استروشن

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد رئیس‌جمهور تاجیکستان در سفر به شهرستان استروشن در ولایت سغد، یک شرکت صنعتی چندمنظوره را افتتاح کرد و با روند تولید محصولات داخلی جایگزین واردات آشنا شد. زمینه اصلی فعالیت این شرکت، تولید محصولات ساختمانی جایگزین واردات است.

این متشکل از کارخانه­‌های تولید سقف­ پلاستیکی، لوله، رنگ روغن، جعبه رنگ، جعبه پلاستیکی، فوم ساختمانی و درزگیر است. این نخستین کارخانه در تاجیکستان است که سقف پلاستیکی تولید می‌کند. ظرفیت تولید این شرکت 6500 متر مربع سقف پلاستیکی، 6 تن رنگ روغن، 4500 جعبه عطر، 18000 جعبه پلاستیکی میوه و سبزیجات و 2500 جعبه فوم ساختمانی در ماه است.

ارزیابی رئیس‌جمهور تاجیکستان از اوضاع اقتصادی ولایت سغد

به گزارش خبرگزاری دولتی خاور، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان در پایان سفر چهارروزه به ولایت سغد، درباره اوضاع اقتصادی این منطقه گفت برای تأمین نیاز مردم به مواد غذایی در وضعیت کنونی اقتصاد جهانی باید برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: «رشد اقتصادی ولایت سغد در شش ماه نخست سال 2022 به‌اندازه 7.4 درصد بوده است.» به گفته رحمان، در این دوره شش‌ماهه، در ولایت سغد 83 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شده که 95 درصد آن به شهر گلستان اختصاص یافته است.

امامعلی رحمان بر ضرورت راه‌اندازی کارخانه‌های جدید صنعتی تأکید کرد و گفت در هفت ماه نخست سال 2022 در ولایت سغد 90 مرکز تولیدی و کارگاه افتتاح شده که برای 2 هزار و 100 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

کاهش 41 درصدی صادرات فلزات گران‌بها از تاجیکستان

به گزارش یک رسانه محلی، صادرات فلزات گران‌بها از تاجیکستان در نیمه نخست سال 2022 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 41 درصد کاهش داشته است. در این دوره، درآمد تاجیکستان از فروش فلزات گرانبها 40.6 میلیون دلار بوده که معادل 58.8 درصد رقم مربوط به دوره مشابه سال گذشته است. در ماه‌های ژانویه تا ژوئن 2021 صادرات فلزات گران‌بها از تاجیکستان 69 میلیون دلار برآورد شده بود.

بر اساس گزارش وزارت صنایع و فناوری‌های نوین تاجیکستان، در این کشور 18 شرکت در  بخش استخراج طلا فعالیت می‌کنند. در سال 2021 فروش فلزات گران‌بها 41.7 درصد از کل صادرات تاجیکستان را به خود اختصاص داده بود.

تاجیکستان به یکی از کشورهای ترانزیتی در آسیای میانه تبدیل می‌شود

خبرگزاری اوستا به نقل از عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان، اعلام کرد این کشور در آینده به یکی از کشورهای ترانزیتی در آسیای میانه تبدیل خواهد شد. به گفته ابراهیم، هم‌اکنون در بخش حمل‌ونقل تاجیکستان 11 طرح سرمایه­‌گذاری به ارزش 10.4 میلیارد سامانی (حدود 828.2 میلیون دلار) در حال اجراست. در این میان، 5 طرح به ارزش 4.9 میلیارد سامانی به طور کامل اجرا شده و 6 طرح دیگر به ارزش 5.5 میلیارد سامانی در دست اجراست. ساخت جاده‌های دنغره - آقمزار (28.6 کیلومتر)، دوشنبه-کولمه و قلعه‌خومب - ونج - روشان (93 کیلومتر) با دو تونل در 23 ژوئن 2022 آغاز شد.

واردات 130 دستگاه خودرو برقی به تاجیکستان

به گزارش خبرگزاری اوستا، 130 دستگاه خودرو برقی در نیمه نخست سال 2022 به تاجیکستان وارد شده است. به گفته اداره گمرک تاجیکستان، ارزش این خودروهای وارداتی 3.4 میلیون دلار است. در این بازه زمانی بیش از 21.3 هزار دستگاه انواع وسائل نقلیه به ارزش بیش از 189.2 میلیون دلار وارد این کشور شده است. ارزش واردات وسائل نقلیه در شش ماه آغازین 2022 حدود 14.7 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. باطری این خودروها در مدت 30 دقیقه شارژ می‌شود و توان پیمایش 300 کیلومتر را دارد.

در برنامه دولت تاجیکستان، استفاده از خودروهای برقی در سال‌های 2023 تا 2027 گنجانده شده و برای تصویب به مجلس نمایندگان این کشور ارایه خواهد شد. طبق این برنامه، واردکنندگان خودروهای برقی از پرداخت عوارض گمرکی معاف خواهند بود.

تأثیر تحریم‌های غرب علیه اقتصاد روسیه بر صادرات تاجیکستان

به گزارش پایگاه خبری تاج‌ویک، تحریم‌های غرب علیه اقتصاد روسیه به افزایش صادرات تاجیکستان به این کشور انجامیده است. بر اساس این گزارش، صادرات آب معدنی، خشکبار و میوه و سبزیجات تاجیکستان به روسیه به‌اندازه چشمگیری افزایش یافته است.

به گفته مدیر یک شرکت تولید آب معدنی در تاجیکستان، در شش ماه نخست سال 2022 صادرات این محصول از این کشور به روسیه در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 25 درصد بیشتر شده است. همچنین صادرات خشکبار تاجیکستان به روسیه در این دوره 37 درصد افزایش یافته است. به گفته مقامات تاجیکستانی، صادرات گیلاس و انگور به روسیه در این دوره شش‌ماهه در مقایسه با دوره مشابه سال 2021 افزایش 20 درصدی نشان می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما