معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۶

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته چهارم مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گفت‌وگوی رئیس‌جمهور تاتارستان با استاندار گیلان

رستم مینّیخانوف رئیس‌جمهور تاتارستان از طریق ویدیوکنفرانس با اسدالله عباسی استاندار گیلان دیدار و گفت‌وگو کرد. توسعه مسیرهای حمل‌ونقل، پیوستن مراکز لجیستیکی تاتارستانی به راهگذر بین‌المللی شمال-جنوب با توجه به دسترسی آن‌ها به رودخانه کاما و ولگا و امکان تحویل محموله به بنادر ایرانی در ساحل دریای خزر، افزایش همکاری‌ها در بخش کشاورزی، تقویت تعاملات اتاق‌های بازرگانی و مناطق صنعتی، پرورش ماهی در تاتارستان توسط کارآفرینان گیلانی، برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی‌های گیلان و تاتارستان در رشت و قازان و هماهنگی نهایی سفر هیئت مقدماتی تاتارستانی به ریاست وزیر صنایع و تجارت این منطقه به استان گیلان در تاریخ 23 اوت 2022 از جمله موضوعات مطرح‌شده در این دیدار بود.

افزایش ذخایر فلزات گران‌بها در بانک‌های روسیه

به گزارش یک رسانه محلی، در ماه ژوییه 2022 ذخایر فلزات گران‌بها به‌ویژه طلا در بانک‌های روسیه با 12 درصد افزایش به 38.6 تن رسید. سرمایه‌گذاران خصوصی روسی در چهار ماه گذشته بیش از 4 میلیارد روبل با خرید طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کاهش آهنگ رشد تورم در جمهوری تاتارستان

پایگاه خبری کامرسانت گزارش داد که طبق داده‌های بانک ملی جمهوری تاتارستان (شعبه بانک مرکزی روسیه) قیمت‌ها در این منطقه در سومین ماه متوالی در حال کاهش است. تورم سالانه در ماه ژوییه 2022 به‌میزان 15.2 درصد بود، در حالی که در ماه آوریل این رقم به 18.6 درصد رسیده بود.

اجاره 1 میلیون هکتار جنگل در روسیه در سال 2022

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، در 6 ماه آغازین سال 2022، ادارات مناطق روسیه 479 قطعه زمین جنگلی با مساحت کل 928 هزار هکتار را به‌مبلغ 354 میلیون روبل اجاره داده‌اند. بیشتر این قطعات زمین با برگزاری مزایده اجاره داده شده است. به‌طور میانگین، برای هر قطعه زمین 3 شرکت با همدیگر رقابت کرده‌اند که باعث افزایش قابل‌توجه بهای اجاره شده است. بیشترین افزایش اجاره‌بها به استان سوردلوفسک مربوط بود که در آن به ازای 15 قطعه زمین 160 میلیون روبل دریافت شد. نوع بهره‌برداری از قطعات زمین جنگلی به این شرح بود: 279 میلیون روبل برای حق برداشت چوب، 50 میلیون روبل برای آبادانی تفریحگاه‌ها و 22 میلیون روبل برای برداشت فندق و گیاهان.

افزایش ارزش تجارت خارجی باشقیرستان

یک رسانه محلی گزارش کرد در شش ماه نخست سال 2022 ارزش تجارت خارجی باشقیرستان 19 درصد و حجم صادرات آن 25 درصد افزایش پیدا کرد. در این دوره، صادرات محصولات غذایی و کشاورزی 59.3 درصد، محصولات صنایع شیمیایی و لاستیک 79.7 درصد، کفش و محصولات نساجی 48.2 درصد، محصولات سوخت و انرژی 15.5 درصد، محصولات معدنی 14.7 درصد و محصولات چرم و خز 4.7 درصد افزایش یافت. در همین حال، صادرات محصولات چوب و کاغذ 7 درصد، فلز 3 درصد و لاستیک و تجهیزات حمل‌ونقل 4.8 درصد کاهش یافت. چین، قزاقستان، لتونی، هلند، بلاروس، هند، ترکیه، فنلاند، لهستان و ازبکستان مهمترین مشتریان محصولات صادراتی باشقیرستان هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما