معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم مرداد 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

پرورش دهندگان دام لباب در سال جاری میلادی 69 هزار و 221 راس بره پرورش دادند

خبرگزاری جیحون نیوز: موفقیت امسال نشان می دهد که چوپانان و دستیاران آنها در فصل بره زایی عملکرد خوبی داشته اند.

طبق قراردادی که با دامداری منعقد شده است، دقیقاً نیمی از بره‌های پرورشی به عنوان دستمزد در اختیار چوپان قرار می‌گیرد. و حق دارد آنها را در گله خود نگهداری کند.

چوپانان این روزها منابع غذایی را دوباره پر می‌کنند. 19000 تن انواع علوفه ذخیره شده در سراسر استان با یونجه برداشت شده توسط چوپانان با استفاده از ماشین آلات خود تکمیل می‌شود. کاه گندم و برنج، علوفه شیرین بیان برداشت شده و برای دام به مناطق زمستان گذران منتقل می‌شود. این کار تا زمستان ادامه دارد.

شرکت خصوصی "ایناملی ال لر" تولید رنگ های مصنوعی و رنگ برای خط کشی جاده‌ها را تاسیس کرده است

خبرگزاری جیحون نیوز: شرکت خصوصی "ایناملی ال لر" که پنج سال است رنگ های باکیفیت تولید می‌کند، تولید رنگ های مصنوعی برای فلزات و خطوط جاده‌ها را راه اندازی کرده است.

این شرکت که در شهرستان ترکمن آباد فعالیت می‌کند، رنگ های مختلف آب پایه را با نام تجاری فصل تولید می‌کند. در بازار داخلی، رنگ های اکریلیک سقف، دیوار و نما با پایه آب، رنگ های سیلیکونی، پرایمرها تقاضای بالایی دارند. محصولات این شرکت در ظروف 3، 5، 10، 20 و 25 لیتری بسته بندی می‌شوند. رنگ های نمای سیلیکونی در برابر باران و برف مقاوم هستند.

کارآفرینان استان لباب گوشت و فرآورده‌های گوشتی را به بازار داخلی عرضه می‌کنند

خبرگزاری جیحون نیوز: برای هفت ماه سال جاری میلادی، کارآفرینان استان لباب که به دامپروری اشتغال داشتند، بیش از 114.6 تن گوشت تولید کردند.

در حال حاضر 64 کارآفرین در استان به دامپروری برای تولید گوشت اشتغال دارند و با توجه به نیاز بازار داخلی، خرده فروشی این محصول را عرضه می‌کنند.

همچنین تعداد کارخانه‌های فرآوری گوشت‌ خصوصی و تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی که تقاضای بالایی در بین مردم دارند به ده نفر رسیده است. سوسیس و کالباس درست می‌کنند. آنها تاکنون تقریباً 124.8 تن از این محصولات را تولید و به خرده فروشی‌ها ارسال کرده اند.

در شرکت خصوصی "میزمز قدم" حجم تولید در حال رشد است

خبرگزاری جیحون نیوز: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون یک میلیون و 850 هزار متر مربع ایزوگاما در شرکت خصوصی "میزمز قدم" تولید شده است. 787 هزار متر مربع از آنها برای مصرف کنندگان خارجی ارسال شد. همچنین تقریباً 1877 تن ماستیک قیری از 4000 تن تولید شده در هفت ماهه به کشورهای دیگر صادر شد. بخش عمده محصولات این شرکت توسط بازرگانانی از ازبکستان و ترکیه خریداری شده است.

واقعیت ها گواه این است که در سال جاری میلادی حجم تولید در این شرکت افزایش یافته است. به عنوان مثال 740 هزار متر مربع ایزوگاما بیش از مدت مشابه پارسال میلادی تولید شد. و ماستیک قیر مایع 1027 تن بیشتر از مدت مشابه در سال 2021 میلادی تولید شده است.

همچنین مخلوط های نصب صفحات سرامیکی نیز 145 تن بیشتر تولید شد. به طور دقیق تر، برای هفت ماهه سال جاری میلادی این رقم 480 تن است. 2 میلیون و 323 هزار آجر تولید و به دست مصرف کنندگان ارسال شد.

کارآفرینان ترکمن موقعیت خود را در اقتصاد استان لباب تقویت می‌کنند

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: رسانه‌های رسمی ترکمنستان گزارش می دهند که بخش خصوصی استان لباب در شرق ترکمنستان در شش ماهه نخست سال جاری میلادی جایگاه خود را در اقتصاد تقویت کرده است.

در ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی، سهم تجار خصوصی در تولیدات صنعتی استان افزایش یافت. آنها تقریباً دو سوم تولید صنعتی استان را تشکیل می دهند.

در منطقه شرقی، تقریبا 50 شرکت خصوصی مصالح ساختمانی - آجر، دیوار های بتن مسلح، بلوک های کف، شیشه، آهک تولید می‌کنند.

شرکت های صنعتی استان در نیمه اول سال جاری میلادی بیش از 9.85 میلیارد منات محصولات تولید کرده اند. از این تعداد، بیش از 6.42 میلیارد منات به سهم تولیدکنندگان خصوصی اختصاص دارد و مابقی - بیش از 3.42 میلیارد منات - توسط شرکت های دولتی تولید می‌شود.

 در شش ماهه اول سال جاری میلادی، کل گردش مالی خرده فروشی در استان لباب به بیش از 6.62 میلیارد منات رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2021 میلادی 10.5 درصد افزایش داشت.

بخش غیردولتی در استان لباب بیش از 90 درصد کل یا بیش از 5.97 میلیارد منات را تشکیل می دهد. گردش مالی خرده فروشی شرکت های منطقه نسبت به مدت مشابه در سال 2021 میلادی 11.5 درصد افزایش یافته است. گردش مالی خرده فروشی شرکت های تجاری دولتی 13 درصد افزایش یافت و ارزش کل آنها به 134.1 میلیون منات رسید.

شهرستان ترکمن آباد تولید کامپیوتر را آغاز می‌کند

خبرگزاری جیحون نیوز: در آینده نزدیک، شعبه شرکت مشترک وزارت بازرگانی در روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان "اگزیبیرلیک تیلسیماتی" تولید رایانه را در شهرستان ترکمن آباد راه اندازی خواهد کرد.

به منظور ایجاد تولید فناوری کامپیوتری در ترکمنستان با شرکت های چینی “Hengsheng Lianhua Investment Management Co. Ltd." و Tongfang Hongkong Limited، یک شرکت مشترک، اگزیبیرلیک تیلسیماتی"، تاسیس شد. از آن زمان تاکنون بیش از 200 هزار رایانه شخصی در اینجا تولید شده است. قیمت تمام شده محصولات این شرکت 20 درصد کمتر از وارداتی است. شعبه ای که این شرکت در شهر ترکمن آباد افتتاح می‌کند، تولید محموله‌های جدید رایانه را آغاز خواهد کرد. همچنین قرار است تبلت، تجهیزات سرور و مونو بلوک در اینجا تولید شود.

کارآفرینان لباب تولید مصالح ساختمانی را افزایش می دهند

خبرگزاری جیحون نیوز: کارآفرینان لباب در تولید مصالح ساختمانی به نتایج خوبی دست می یابند. در برخی از بنگاه‌های خصوصی، میزان تولید به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به عنوان مثال از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 5000 مترمکعب فرآورده بتن آرمه در شرکت خصوصی "کمال کسب" تولید شده است. این سه برابر بیشتر از هفت ماه سال گذشته میلادی است. تولید تکیه گاه‌های بتن مسلح 3.4 برابر افزایش یافت و حدود 4.1 هزار مترمکعب محصول برای مصرف کنندگان ارسال شد.

و در شرکت خصوصی "جام جمشید"   2.6 برابر بیشتر از دوره مشابه سال گذشته میلادی محصولات تولید شد و 7524 متر مکعب تکیه گاه بتن مسلح به سایت های ساخت و ساز ارسال شد. شرکت خصوصی "اصیل یورت"  3100 متر مکعب محصولات بتن آرمه، 1248 متر مکعب بتن آماده تولید کرد. حدود 4955 متر مکعب محصولات بتن مسلح در شرکت "تاکیک بها" تولید شد. همه این ارقام بسیار بیشتر از سال گذشته میلادی است.

کارخانه شیمیایی ترکمن آباد بیش از 135 هزار تن کود معدنی فسفاته تولید کرد

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: طی هفت ماه گذشته،کارخانه شیمیایی ترکمن آباد متعلق به شرکت دولتی "ترکمن شیمی" بیش از 150 هزار تن کود فسفاته تولید کرده است که یک منبع مهم کشاورزی است.

به گزارش رسانه رسمی ترکمنستان که روز پنجشنبه منتشر شد، این کارخانه در شش ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از 58 هزار تن اسید سولفوریک تولید کرد.

این شرکت همچنین مواد ضد عفونی کننده شیمیایی را با افزودن گوگرد، اکسیژن پزشکی و فنی تولید می‌کند که برای محافظت از محصولات در برابر آفات طراحی شده است.

علاوه بر این، این شرکت به طور فعال در حال توسعه همکاری با نمایندگان بخش خصوصی است که هدف آن ایجاد تولید مشترک است. یکی از نمونه‌های این همکاری‌ها، شرکت اقتصادی "کوکچی" است که به طور مشترک باتری‌های خودرو را در کارخانه تولید می‌کند. سال گذشته میلادی این شرکت باتری‌هایی به ارزش حدود 28 میلیون منات تولید کرد.

کارخانه شیمیایی ترکمن آباد در سال 1960 میلادی ساخته شد و یکی از بزرگترین تاسیسات شیمیایی ترکمنستان است. این کارخانه 26 کارگاه تولیدی را متحد می‌کند.

شرکت ترکمنستان 6 تن قارچ در ماه برداشت می‌کند

خبرگزاری ترکمن پورتال: شرکت ترکمن آباد "تیز خدمت" که در زمینه پرورش قارچ تخصص دارد روزانه 200 کیلوگرم قارچ جمع آوری می‌کند. برداشت ماهانه به 6 تن می رسد.

 کارمندان شرکت "تیز خدمت" اولین برداشت قارچ را در نوامبر ماه سال گذشته میلادی برداشت کردند و اگر در آن زمان هر ماه 3 تن محصول برداشت می‌کردند، امروز این رقم تقریباً دو برابر شده است.

بذر قارچ از فرانسه به شرکت تحویل داده می‌شود. ذغال سنگ نارس برای بذر از روسیه و ایران وارد می‌شود، اما جایگزین آن در حال توسعه است.

محصول برداشت شده در یخچال های مخصوص نگهداری می‌شود که این امکان را فراهم می‌کند تا محصولات را به صورت منظم و بدون معطلی به تمامی مراکز فروش کشور تحویل داده می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما