معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۱

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه دوم مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

احیاء درآمدهای گردشگری گرجستان به دوره قبل از همه گیری

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان در جلسه دولت گفت: در ماه ژوئیه برای اولین بار از زمان همه گیری، درآمدهای گردشگری از داده‌های سال 2019 فراتر رفت: ما سطح درآمدی بی سابقه در این حوزه داریم. درآمد گردشگری گرجستان در ماه ژوئیه به 476 میلیون دلار رسید که 20 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2019 افزایش یافته است. در مقایسه با سال 2021، این حدود 130 درصد بیشتر است. مجموع درآمد گردشگری برای ژانویه ـ ژوئیه به 1.6 میلیارد دلار می رسد. می‌بینید که گردشگران زیادی وارد کشور شده‌اند. به گفته وی، روند مشاهده شده در صادرات و گردشگری به ما این امکان را می دهد که از حفظ نرخ های بالای رشد اقتصادی صحبت کنیم.

طبق گزارش اداره ملی گردشگری، تعداد بازدید مسافران بین المللی از گرجستان در ژانویه تا جولای 2022 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 214.4 درصد افزایش یافته است. این کشور در هفت ماه پس از آغاز سال، پذیرای 2.3 میلیون بازدیدکننده بین‌المللی بوده که 52.8 درصد نسبت به سطح قبل از همه‌گیری در سال 2019 کاهش داشته است.

 

ادامه رشد ذخایر ارزی گرجستان

طبق گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، تا 31 جولای 2022 ارزش ذخایر ارزی این بانک معادل 4.157 میلیارد دلار بوده است. به گفته تحلیلگران، افزایش حجم ذخایر با ارزیابی مجدد دارایی‌ها به دلیل نوسانات نرخ ارز همراه است.

ذخایر در پایان سال 2021 به 4.27 میلیارد دلار بالاترین حد خود رسید. بخش اصلی ذخایر ارزی بصورت وجه و بالغ بر 3.7 میلیارد دلار است. ساختار آنها شامل وجوه موجود در اوراق بهادار ـ 2.6 میلیارد دلار ـ و ارز نگهداری شده در بانک های خارجی و صندوق بین المللی پول – 1.1 میلیارد دلار است. علاوه بر این، ذخایر بانک ملی شامل وجوهی است که در صندوق های استقراض ویژه  (SDR) نگهداری و به مبلغ 461.3 میلیون دلار و سپرده گرجستان در صندوق بین المللی پول 28.8 میلیون دلار می‌باشد.بانک ملی گرجستان وجوه را در طلا ذخیره نمی‌کند. ارزش سایر دارایی‌ها در ساختار ذخایر ارزی برابر با 8.2 میلیون دلار است

 

افزایش حجم سرمایه گذاری خارجی در گرجستان در 2021

بر اساس گزارش سازمان ملی آمار، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان در سال 2021 نسبت به سال 2020 دو برابر شد و به یک میلیارد و 241 میلیون دلار  رسید.  در این گزارش همچنین امده است که میزان سرمایه گذاری مجدد در 2021 تا 62 درصد کل سرمایه گذاری خارجی را تشکیل داد. بزرگترین کشور های سرمایه گذار در سال گذشته انگلیس، هلند و ترکیه بودند. بیشترین سرمایه گذاری خارجی در بخش مالی (463.5 میلیون دلار) بخش انرژی (185.9 میلیون دلار) و صنایع تبدیلی (133.3 میلیون دلار) انجام گرفت.

 

افزایش استفاده از حریم هوایی گرجستان

در جولای 2022، از حریم هوایی گرجستان 32.4 درصد بیشتر از دوره قبل از همه گیری استفاده شد.به گزارش آژانس هواپیمایی کشوری، طی ماه جولای 15124 مورد استفاده از حریم هوایی گرجستان توسط خطوط هوایی مختلف به ثبت رسیده است که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته 42.80 درصد و از رقم ماه جولای سال 2020 سه برابر بیشتر است.ضمناً در جولای سال (2021) گذشته 10591 پرواز در حریم هوایی گرجستان  به ثبت رسید و جهت مقایسه در مدت مشابه سال (2020) ماقبل 3738 پرواز تحقق یافته است. در دوره قبل از همه گیری (ژوئیه 2019)، خطوط هوایی مختلف 11416 بار از حریم هوایی گرجستان استفاده کردند.

 

ثبت رکود جدید برای صادرات گرجستان

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر در جلسه دولت گفت، گرجستان رکورد صادرات را در ماه جولای با مبلغ 540 میلیون دلار. به ثبت رساند.

وی افزود: در مقایسه با سال گذشته نزدیک به 40 درصد افزایش صادرات داریم. همچنین می خواهم بگویم که این شاخص صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و همچنین ماه‌های دیگر یک رکورد است.

 به گفته وی، تنها در ماه‌های ژانویه ـ جولای، صادرات تقریباً 37 درصد افزایش یافته و به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده است. داده‌های آماری سرویس  ملی آمار کشور در بیانیه ای اعلام کرد: گردش مالی تجارت خارجی گرجستان در ژانویه ـ ژوئیه 2022 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35.3 درصد افزایش یافته و به 10.2 میلیارد دلار (بدون احتساب تجارت غیرمتشکل) رسیده است. طی دوره گزارش، محصولاتی به ارزش 7.1 میلیارد دلار به کشور وارد شده است که 34.8 درصد بیشتر از ژانویه ـ ژوئیه 2021 است. صادرات به 3.1 میلیارد دلار رسید. این 36.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2021 است.

 تراز تجاری منفی گرجستان از ابتدای سال 2022 به چهار میلیارد دلار رسید که 36.1 درصد بیشتر از هفت ماهه اول سال 2021 است.

 

رشد حمل و نقل بین المللی کالا در گرجستان در نیمه اول سال 2022

به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت اقتصاد گرجستان، در دوره ژانویه - ژوئن 2022 حجم حمل و نقل بین المللی انجام شده توسط صنعت حمل و نقل گرجستان (حمل و نقل هوایی غیرنظامی، حمل و نقل جاده ای و ریلی) به 12.8 میلیون تن رسید که 16.6 درصد بیشتر از رقم مدت مشابه سال گذشته است.حمل بار از طریق جاده به 6.8 میلیون تن افزایش یافت که 15.2 درصد بیشتر از رقم نیمه اول سال گذشته است.در طول دوره گزارش، 6.1 میلیون تن محموله از طریق راه آهن حمل شده است که 18.1 درصد افزایش داشته است.حجم جابجایی کالا در بنادر کشور با 17.9 درصد افزایش به 6.3 میلیون تن رسید. تعداد کانتینرهای انتقالی در بنادر باتومی و پوتی با 8.4 درصد افزایش به حدود 221 هزار واحد TEU رسید.

تعداد مسافران منتقل شده در نیمه اول 2022 با 22 درصد افزایش به 122.3 میلیون نفر رسید. به ویژه، رشد در زمینه حمل و نقل جاده ای به 20.7 درصد، در هوانوردی غیرنظامی‌به 188.9 درصد و راه آهن به 152 درصد بالغ شد.به گفته لوان داویتاشویلی معاون نخست وزیر، آمار نشان می دهد که علاقه شرکت های حمل و نقل بین المللی به کریدور گرجستان در حال افزایش است.وی متذکر شد که «کوتاه ترین مسیر زمینی بین اروپا و آسیا از خاک گرجستان» می‌گذرد و اطمینان داد که مقامات این کشور برای جذب بیشتر شرکت های حمل و نقل تلاش خواهند کرد.معاون نخست وزیر در پایان اظهار داشت: سیستم حمل و نقل و لجستیک گرجستان آماده ارائه خدمات برای حمل و نقل کالا و مسافر به میزان قابل توجهی است. در عین حال، ما چندین پروژه مهم را اجراء می‌کنیم که موقعیت گرجستان را به عنوان یک هاب حمل و نقل و لجستیک منطقه ای در میان مدت و بلند مدت تقویت می‌کند.

 

روانسازی ترخیص کالاهای ترانزیتی از گمرک در مسیر باکو-تفلیس-قارص

به گزارش Trend، آذربایجان، گرجستان و ترکیه توافقنامه ای را درباره تبادل الکترونیکی اطلاعات در مورد کالاهای حمل و نقل ترانزیت از طریق خط راه آهن باکو – تفلیس – قارص امضاء کردند.این سند روز پنج شنبه در باکو در نشست کمیته سه جانبه مسائل گمرکی تنظیم شد.

این توافقنامه فرصت های شغلی جدید را از نظر حمل و نقل کالا در خط راه آهن باکو – تفلیس – قارص ایجاد می‌کند که کریدورهای راه آهن بین اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند.بنابر این، از طریق سامانه تبادل الکترونیکی اطلاعات اولیه در مورد کالا، رویه‌های گمرکی ساده شده و مراحل عبور از مرز تسریع می‌شود.

این توافقنامه همچنین به افزایش ظرفیت لجستیکی بنادر کمک خواهد کرد.خط راه آهن باکو-تفلیس-قارص بخش لجستیکی کریدور اتصال اروپا و آسیا است. این پروژه امکان اتحاد شبکه‌های ریلی آذربایجان، گرجستان و ترکیه را در یک کریدور حمل و نقل واحد فراهم کرد. طول کل مسیر باکو- تفلیس- قارص حدود 830 کیلومتر است.گفتنی است که این خط ریلی از سال 2017 در حالت آزمایشی فعالیت می‌کند.ساخت بخش گرجستانی باکو-تفلیس- قارص توسط آذربایجان تأمین مالی گردید و دو وام کم بهره به گرجستان در مجموع 775 میلیون دلار اختصاص داده شد.

 

حضور معاون وزیر امور خارجه در اجلاس وزرای کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی

الکساندر خوتیسیاشویلی، معاون وزیر امور خارجه گرجستان، در سخنرانی هفته جاری خود در کنفرانس بین المللی وزیران سازمان ملل متحد کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی، رویدادی که به موضوعات توسعه حمل و نقل پایدار اختصاص داشت، به نقش ترانزیت این کشور اشاره کرد. خوتیسیاشویلی با طرح موضوع نقش گرجستان برای منطقه قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی گفت که این کشور "شریک قابل اعتمادی" برای کشورهای محصور در خشکی خواهد بود و "جابجایی روان و سریع" کالاها را در کریدورهای ترانزیتی مرتبط تضمین می‌کند. هیئت گرجستانی همچنین با وزرای شرکت کننده در این رویداد با تفاهم نامه همکاری بین آژانس حمل و نقل دریایی گرجستان و آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیرمجموعه کابینه وزیران ترکمنستان جلساتی را برگزار کرد. این کنفرانس که توسط ترکمنستان به طور مشترک با سازمان ملل متحد و با مشارکت وزیران و مقامات عالی رتبه حدود 30 کشور در حال توسعه برگزار شد، شاهد سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بود که از طریق لینک ویدیویی برای شرکت کنندگان سخنرانی کرد. ابتکار ترکمنستان برای برگزاری این مجمع در قطعنامه مربوطه سازمان ملل که در سال 2021 به تصویب رسید، تصریح شده است. 

پیشتازی سامانه پولی روسیه "Zolotaya Corona" در انتقال پول به گرجستان

به گزارش کانال تلگرام Tbilisi_life به نقل از آمار بانک ملی، سامانه انتقال پول "Zolotaya Corona" سه ماه است که در گرجستان پیشتاز در انتقال پول به شمار می رود. قبل از این Ria پیشتاز بود و 20 تا 25 درصد از بازار را در اختیار داشت.بر اساس این داده‌ها، در مارس 2022 سهم "Zolotaya Corona" تنها 1.14 درصد بود و از ماه آوریل پس از افزایش حجم حواله از روسیه به رکورد رسید. سهم این سامانه در تعداد کل نقل و انتقالات از 30 درصد گذشت و در ماه مه حتی به 41.2 درصد رسیده است.

نقل و انتقالات پول در گرجستان توسط سامانه‌های پولی در ماه ژوئن 2022 به شرح ذیل است: (Zolotaya Corona)   136.524 میلیون دلار (31.9 درصد)،( Unistream)  111.439 میلیون دلار (26.1 درصد)، ( Ria) 48.711 میلیون دلار (11.4 درصد)،( Western Union)  37.902 میلیون دلار (8.9 درصد)،( Money Gram)  30.632 میلیون دلار (7.2 درصد)،( Intel Express)  29.145 میلیون دلار (6.8 درصد)،(Contact )  23.053 میلیون دلار (5.4 درصد)،( Rico Gram) 9.945 میلیون دلار (2.3 درصد).

شایان ذکر است که گرجستان در ماه ژوئن 2022 مبلغ 427.354 میلیون دلار پول دریافت کرده است و 54.16 درصد از آن از روسیه به گرجستان ارسال شده است.

مقایسه قیمت فرآورده‌های نفتی در گرجستان و کشورهای همسایه

پس از آنکه قیمت بین المللی نفت به 120 دلار در ازای هر بشکه رسید، به تدریج کاهش یافت و در حال حاضر قیمت نفت Brent 98 دلار و WTI 92 دلار است.با این وجود، هزینه فرآورده‌های نفتی ناپایدار است و همراه با قیمت های بین المللی قیمت سوخت در کشورهای مختلف جهان در نوسان است.بر اساس گزارش Globalpetrolprices، ارزان ترین سوخت در میان کشورهای همسایه در جمهوری آذربایجان است. در این کشور  میانگین قیمت 1 لیتر بنزین در ماه آگوست 0.59 دلار (1.59 لاری) و قیمت سوخت دیزل 0.47 دلار (1.26 لاری) است.

روسیه در جایگاه دوم قرار دارد. زیرا میانگین قیمت 1 لیتر بنزین در این کشور 0.82 دلار (2.21 لاری) و گازوئیل 0.85 دلار (2.29 لاری) است.

در ارمنستان بنزین به طور متوسط 1.23 دلار (3.31 لاری) و گازوئیل 1.21 دلار (3.25 لاری) قیمت دارد.

در ترکیه، میانگین هزینه 1 لیتر بنزین به 1.25 دلار (3.36 لاری)، گازوئیل 1.38 دلار (3.71 لاری) می رسد.

در مورد گرجستان از 9 آگوست میانگین قیمت بنزین 3.68 لاری و گازوئیل 4.55 لاری است.بر اساس این داده‌ها، سوخت در گرجستان گران ترین محصول به شمار می رود.

در میان سایر عوامل، قیمت سوخت در گرجستان به شدت تحت تأثیر مالیات غیرمستقیم است که در سال 2017 از 250 به 500 لاری در هر تن رسید و دو برابر شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما