معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۷
تعداد بازدید:407 26 مرداد 1401 - 08:00
گزارش آماری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد از

وضعیت جهانی تولیدات صنعتی

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) گزارش وضعیت جهانی تولیدات صنعتی و کارخانه ای در سه ماهه چهارم 2021 را منتشر نمود. در این گزارش، به آخرین تغییرات تولیدات در بازه مذکور و همچنین چشم انداز وضعیت تولیدات جهانی در میان گروه‌های مختلف کشوری از نظر توسعه یافتگی برای سال 2021 پرداخته شده است. اهم موارد در این گزارش به شرح زیر می‌باشد.

رشد تولیدات در سه ماهه چهارم 2021

      در سه ماهه چهارم سال 2021، رشد تولیدات در مقایسه سال به سال حدود 3.3 درصد رشد داشته است، که پایین تر از رشد سه ماهه سوم 2021 است که 8.5 درصد بود. یکی از علل مهم این کاهش رشد، درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین است که چشم انداز آینده رشد اقتصادی به ویژه در منطقه اروپا را مبهم نموده است.

        در حالی که تغییرات رشد اقتصادی در بین کشورها به شدت مختلف می‌باشد، با  این حال، اکثر کشورهای مورد بررسی رشد مثبت را در تولیدات کارخانه ای نسبت به سال قبل تجربه کردند.

     داده‌های تفکیک‌ شده بر اساس گروه‌های کشوری نشان می‌دهد که تولیدات صنعتی در اقتصادهای صنعتی در حال توسعه و نوظهور (به استثنای چین) در سه ماهه چهارم سال 2021 رشد سالانه 4.3 درصدی را به دنبال رشد 7 درصدی در سه ماهه قبل به ثبت رساندند. به طور مشابه، اقتصادهای صنعتی (IE) نرخ رشد 2.3 درصدی را در مقایسه با سال به سال گزارش کردند، در حالی که چین، بزرگترین تولیدکننده جهان، رشد سالانه 1.3 درصدی را ثبت کرد.

شاخص تغییرات تولید از ابتدای 2020 تا پایان سه ماهه چهارم2021

    با نگاه به روند طی شده از ابتدای شیوع کرونا، دریافته می‌شود که بیشترین پیامد منفی ناشی از کرونا بر تولیدات صنعتی را در شش ماهه اول 2020 شاهد بوده ایم که تقریبا نزدیک به پیامدهای بحران مالی سال 2008 و 2009 می‌باشد. با این حال، سرعت احیای رشد اقتصادی پس از کرونا سریعتر از بحران 2008 بود.

 

یافته‌ها به تفکیک گروه‌های کشوری

اقتصادهای صنعتی

      کشورهای صنعتی رشد تولید سالانه 2.3 درصدی را در سه ماهه چهارم سال 2021 را پس از افزایش 6 درصدی در سه ماهه قبل گزارش کردند.

نرخ تغییرات در تولید در مناطق مختلف جغرافیایی توسعه یافته

در مقایسه سال به سال، تولیدات آمریکای شمالی در سه ماهه چهارم سال 2021، 2.4 درصد، پس از افزایش تولید 6.5 درصدی در سه ماهه قبل، افزایش یافت.

 تولیدات اقتصادهای صنعتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سه ماهه چهارم سال 2021 به میزان 1.4 درصد رشد کرد که از سطح تولید قبل از همه گیری فراتر رفته بود. نرخ رشد در اکثر کشورهای این منطقه به نسبت سه ماهه قبل تقریبا ثابت بوده است. در حالی که ژاپن، بزرگترین تولید کننده در این منطقه، رشد متوسط 2.1 درصدی را ثبت کرد، بخش تولید در تایوان، (7.11 درصد) و کره جنوبی (8.3 درصد) افزایش خوبی را نشان دادند که بیشتر به دلیل عملکرد مثبت در حوزه رایانه و الکترونیک و همچنین صنایع داروسازی می‌باشد.

در سه ماهه سوم سال 2021، تولیدات صنعتی در اقتصادهای صنعتی اروپا 8.1 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2020 افزایش یافت. تولید در برخی کشورهای اروپایی با رشد قابل توجهی روبرو بوده است. لیتوانی رشد چشمگیر 20 درصد را تجربه نمود. از طرف دیگر، ایرلند با کاهش 2.16 درصدی، عقبگرد چشمگیری را به نسبت سال گذشته ثبت نمود. علاوه بر این، رشد در بزرگترین اقتصادهای این گروه متفاوت بود. به عنوان مثال در ایتالیا (4.1 درصد)، و اسپانیا (1.4) رشد مثبت داشتند و از طرف دیگر آلمان (9.1 درصد) یا فرانسه (6.0 درصد) رشد منفی داشتند.

اقتصادهای صنعتی در حال ظهور و در حال توسعه

      تولیدات در اقتصادهای صنعتی در حال توسعه و نوظهور (به استثنای چین) رشد 3.4 درصدی را در سه ماهه چهارم سال 2021 به نسبت مدت مشابه در سال قبل تر از آن داشت. با این حال، بخش‌های تولیدی در مناطق مختلف تنوع زیادی را نشان می‌دهند.

 

تغییرات رشد تولید در میان کشورهای نوظهور و در حال توسعه

در آسیا و پاسیفیک، تولیدات در مجموع 3.6 درصد رشد داشت. نگاه دقیق تر به کشورها حاکی از این است که الگوی تغییرات تولید بسیار گسترده می‌باشد. در حالیکه کشوری مثل فیلیپین رشد چشمگیر 35 درصدی را در سه ماهه چهارم 2021 به ثبت رساند، از طرف دیگر، بزرگترین اقتصادهای منطقه یعنی هند، اندونزی و ترکیه به ترتیب 1.1، 4.2 درصد و 4.12 درصد به ترتیب افزایش یافته است. از سوی دیگر، سریلانکا کاهش تولید منفی 2.1 درصدی را در سه ماهه چهارم تجربه کرد.

 

در سه ماهه چهارم سال 2021، تولیدات آمریکای لاتین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.1 درصد افزایش یافت. تولید در سه ماهه قبل در این منطقه نرخ رشد بالای 4.29 درصدی را تجربه نمود.

     داده‌های به دست آمده از کشورهای آفریقایی حاکی از رشد تولید به میزان 6.2 درصد نسبت به سه ماهه چهارم سال 2020، پس از افزایش تولید 7.3 درصدی در سه ماهه قبل است.

 تولیدات اقتصادهای صنعتی در حال توسعه و نوظهور اروپا پس از افزایش 21.8 درصدی در سه ماهه قبل، در سه ماهه چهارم سال 2021 رشد سالانه 6.1 درصدی را تجربه کرد.

یافته‌ها به تفکیک صنایع

در سه ماهه چهارم سال 2021، صنایع طبقه بندی شده به عنوان "دارای فناوری متوسط یا بالا" نرخ رشد بالاتری (7.4 درصد) نسبت به صنایع با فن آوری کمتر (8.3 درصد) ثبت کردند. تولید در بخش صنایع با فناوری متوسط-بالا از سه ماهه سوم سال 2020 تاکنون نرخ رشد قابل توجهی را ثبت کرده است و عمدتاً به تولید رایانه، محصولات الکترونیکی و نوری، تجهیزات الکتریکی و همچنین داروها نسبت داده می‌شود.

در سه ماهه چهارم 2021، تولید برخی از صنایع، از جمله نساجی یا وسایل نقلیه موتوری، کماکان منفی بود. تولید وسایل نقلیه موتوری، به طور کلی، به دلیل اختلالات در زنجیره تامین جهانی و همچنان کاهش تقاضا، با کاهش بیشتری در سراسر جهان مواجه است.

تغییرات در رشد تولیدات صنعتی به تفکیک پیشرفتگی صنایع

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما