معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۴

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه اول مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

با توجه به کاهش 30 درصدی آب های زیرزمینی فراه ، کشاورزان در مصرف آب صرفه جویی نمایند .

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) ، به گفته‌ی اداره آب استان فراه ‌، در پی استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی در این استان ، سطح این منابع  کاهش 30 درصدی را به دنبال داشته است . به همین منظور، این اداره از کشاورزان خواست تا در استفاده از منابع آبی ، صرفه جویی نمایند .

تولید پسته هرات در سال جاری افزایش پیدا کرده است .

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) ،  نثاراحمد امینی ، مسئول منابع طبیعی ریاست اداره ی کشاورزی هرات به خبرنگار آوا گفت : امسال انتظار داریم پسته‌ جمع آوری شده هرات به چهار هزار تُن برسد. او یادآور شد : اگرچه آمار دقیقی از تولید پسته در سال گذشته نداریم ؛ اما طبق برآوردهای تخمینی ، آمار سال گذشته تولید پسته در هرات سه هزار تن بوده است . وی افزود : طی پنج سال گذشته بخش خصوصی در تولید پسته جنگلی سرمایه گذاری چشم گیری داشته است . امینی اضافه کرد : هم اکنون 4 هزار هکتار باغ پسته غیر جنگلی در هرات وجود دارد . در چندین سال گذشته مساحت پسته‌های جنگلی به ۱۶ هزار هکتار می رسید ؛ اما به دلیل جنگ‌های داخلی ، شماری از باغ های پسته جنگلی از بین رفته است . بیشترین پسته جنگلی استان هرات در شهرستان‌های "کشک کهنه ، رباط سنگی و گلران" یافت می‌شود . وی ادامه داد : در سال گذشته چهار کیلو پسته به ۸۰۰ افغانی رسیده بود اما امسال چهار کیلو پسته در هرات به ۷۰۰ افغانی خرید و فروش می‌شود . مرغوب ترین پسته افغانستان در استان‌های هرات و باد غیس تولید می‌شود .

 فعالیت بازار زنانه خدیجه الکبرا در هرات از سر گرفته شد .

به گزارش طلوع نیوز، شماری از پیشه وران زن در هرات دوباره به کارهای خود بازگشته اند . بازار خدیجه الکبرا یکی از بازارهای مشهور شهر هرات است. از میان سی و چهار دکان این بازار ، پانزده دکان دوباره باز شده اند .

فعالیت های مربوط به تولید محصولات پروتئینی و دامی در هرات رونق گرفته است .

به گزارش آژانس خبری باختر ، آقای سید معصوم سادات مسئول بخش دامداری ریاست اداره زراعت ، آبیاری و مالداری هرات اظهار کرد در حال حاضر بیش از 1000  مجموعه ی تولیدی انواع محصولات پروتئینی و دامی در این استان فعالیت دارد . در حال حاضر 100 مجموعه ی گاوداری ، 500 مرغداری پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار ، 45 مجموعه ی پرورش ماهی ، بیش از 800 مجموعه تولید عسل ، 4 مجموعه تولید گوشت شتر مرغ در هرات فعالیت دارد . همچنین  50 کارخانه تولید محصولات لبنی در هرات فعالیت دارند . آقای سادات افزود : حمایت اتاق تجارت و صنعت هرات از منع واردات گوشت های یخ زده از خارج کشور را گام موثری جهت افزایش تولیدات داخلی است . محمد زبیر دین پرور ریاست اداره صنعت و تجارت هرات بیان داشت : به دلیل افزایش و توسعه ی محصولات پروتئینی تولید داخل واردات تمامی‌گوشت های غیر زنده ( یخ زده ) را از کشورهای همسایه منع کرده ایم .

سرپرست وزارت انرژی و آب افغانستان در راس هیئتی به فراه سفرکرد .

به گزارش آژانس خبری باختر ، ملا عبدالطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب با معاونین وزارت مالیه ، احیا و انکشاف دهات ( توسعه روستایی ) ، در یک سفرکاری دیروز عازم سد بخش آباد فراه شد . در نشستی که به همین منظور در آن استان برگزار شد ، مردم منطقه از مسئولان امارت اسلامی خواستند تا کمک های مالی ای که برخی از هم وطنان خارج از کشور جهت ساخت سد بخش آباد می‌کنند تسلیم بانک شود . در این نشست ملا عبدالطیف منصور سرپرست وزارت انرژی وعده داد که حکومت مرکزی در جهت تخصیص بودجه ی سد بخش‌آباد تلاش‌های خود را انجام می‌دهد . وی افزود ششصد هزار‌ دلار آمریکایی از هزینه ی انجام پروژه ی ناتمام سد بخش آباد را امارت اسلامی‌برعهده می‌گیرد و در آیندۀ نزدیک کار بخش های دیگری از این سد آغاز خواهد شد . گفتنی است که براساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت انرژی و آب افغانستان تخمین زده شده که با تکمیل این سد ، ۱۰۴ هزار هکتار زمین زراعتی در استان فراه آبیاری  و ۲۷ مگاوات برق نیز تولید می‌شود . بند بخش آباد با ارتفاع ۸۱ متر می‌تواند حدود 1360 میلیون متر مکعب آب را در خود ذخیره کند .

از تاجران و سرمایه گذاران جوان درهرات تقدیر شد .

به گزارش آژانس خبری باختر ،  تاجران و سرمایه گذاران جوان از سوی اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات تقدیر شدند . در مراسم تقدیر از این جوانان ، محمد یونس قاضی زاده ، رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات از نقش جوانان در شرایط فعلی کشور و فعالیت های ارزشمند تاجران و سرمایه گذاران جوان هرات ابراز قدردانی نموده و از آنان خواست برای شکوفایی اقتصادی افغانستان و هرات گام های موثری بردارند.

در نیمروز پارک صنعتی ایجاد می‌شود .

به گزارش آژانس خبری باختر ، به منظور ایجاد پارک صنعتی در نیمروز برای شماری از تاجران در این استان زمین توزیع خواهد شد . ملا فاضل محمد فضلی رئیس اداره ی صنعت و تجارت استان نیمروز ، به خبرنگار آژانس باختر گفت این پارک صنعتی حدود 1600 هکتار زمین را در بر می‌گیرد و برای افرادی توزیع می‌شود که مجوز کار تجاری داشته باشند  . وی گفت که قیمت هرجریب زمین یکصد هزار افغانی تعیین شده است .

ترمیم و مرمت جاده کابل- قندهار از سوی وزارت فواید عامه آغاز شد .

به گزارش آژانس خبری باختر ، دفتر مطبوعاتی وزارت فواید عامه امارت اسلامی امروز با انتشارخبر نامه ای گفته است که کار تعمیر قطعه اول جاده کابل – قندهار آغاز شد . مولوی حمید الله مصباح سخنگوی وزارت فواید عامه در آغاز این پروژه گفت : وزارت فواید عامه برنامه ریزی نموده است که جاده کابل – قندهار و جاده سالنگ را با کمک بخش خصوصی ترمیم نماید .

افغانستان قرارداد خرید سیصد و پنجاه هزار تن نفت با ایران امضا کرد .

 به گزارش آژانس خبری باختر ، وزارت مالیه می‌گوید : هئیت اعزامی افغانستان به ایران ، قرارداد خرید 350 هزار تن سوخت را امضا کرد . وزارت مالیه امارت اسلامی امروز با انتشار خبر نامه ای نگاشته است که دولت افغانستان به منظور کنترل و کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی در کشور ، 350 هزار تن مشتقات نفتی را از ایران وارد می‌کند و به همین منظور هیئتی متشکل از وزارت مالیه ، وزارت امور خارجه و وزارت تجارت و همچنین دافغانستان بانک ( بانک مرکزی افغانستان ) ، شرکت دولتی نفت و گاز افغانستان و ادارۀ استاندارد برای خرید سوخت به ایران سفر کرده بودند . هیئت مذکور قرارداد خرید 350 هزار تن فرآورده‌های نفتی را با یک شرکت سهامی خصوصی ایرانی امضا نمودند .

جلسۀ سرمایه‌گذاری پروژه ی انتقال آب رودخانه پنجشیر به کابل برگزار شد .

 به گزارش تسنیم ، مسئولان وزارت آب و انرژی به منظور سرمایه‌گذاری در خصوص پروژه ی انتقال آب رودخانه  پنجشیر به کابل ، جلسه‌ ای را با سرمایه‌گذاران افغان و ایرانی برگزار کردند . در این جلسه مسئولان وزارت آب و انرژی و سرمایه‌گذاران افغانستانی و ایرانی ، در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری پروژه ی انتقال آب رودخانه پنجشیر به کابل ، بحث و تبادل نظر کردند . ارزش این طرح حدود سه میلیون دلار می‌باشد که با اجرای آن ، کمبود آب آشامیدنی سالم در پایتخت افغانستان که یکی از چالش‌های جدی به شمار می‌رود ، رفع خواهد شد .

طالبان در زمینه واردات گاز با ترکمنستان به توافق رسیدند .

 به گزارش 8 صبح ، وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد که پس از مذاکره با ترکمنستان ، در زمینه واردات گاز مایع به توافق رسیده‌ اند . پس از نشست‌های مشترک با ترکمنستان در خصوص افزایش واردات گاز مایع از طریق گمرکات حیرتان ، آقینه و تورغندی با این کشور توافق شده است . به گفته این وزارت ، قرار است ده‌ها هزار تن گاز مایع به‌منظور کاهش بهای گاز به کشور وارد شود .

آغاز کار بررسی راه آهن افغان-ترانس در افغانستان

به گزارش طلوع نیوز سرپرست‌ وزارت امور خارجه می‌گوید که در حاشیه نشست تاشکند ، ازبکستان ، افغانستان و پاکستان تصمیم گرفتند که عملیات پروژه ی راه آهن از ترمذ تا پیشاور را به زودی آغاز کنند . این راه آهن شهر ترمذ را از طریق مزار شریف ، پلخمری ، کابل و جلال‌آباد به شهر پیشاور متصل می‌کند . راه آهن حیرتان-مزار شریف ، بخشی از راه آهن افغان-ترانس است که در حال حاضر فعال می‌باشد و بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز کشور از آسیای میانه از همین طریق وارد افغانستان می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما