معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۳

قوانین حمل جاده‌ای بارهای بزرگ در فدراسیون روسیه

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی روسیه، «بار بزرگ حجیم» به بارهایی گفته می‌شود که طول بیش از 20 متر، عرض بیش از 2.55 متر و ارتفاع بیش از 4 متر از سطح جاده داشته باشند. این گونه بارها می‌تواند شامل ماشین‌آلات کشاورزی، تیرها یا اسلب‌های ساختمانی، لوله‌های بزرگ و تجهیزات دیگر باشد.

مقررات حمل‌ونقل محموله‌های بزرگ را به موارد زیر تقسیم می‌کند: 1) طولانی: طول تراکتور با تریلر بیش از 24 متر باشد؛ 2) سنگین: هنگام غوطه‌ور شدن در وسیله نقلیه، از حداکثر بار محوری خودرو بیشتر شود؛ 3) بیش از اندازه: ابعاد بار بیش از 2 متر از ابعاد حمل‌ونقل فراتر رود.

قوانین کلی حمل‌ونقل جاده‌ای

با توجه به این‌که حمل‌ونقل کالاهای حجیم همانند دیگر کالاها در جاده‌های عمومی‌به انجام می‌رسد، برای از بین بردن تداخل قوانین، نسخه‌هایی برای حمل‌ونقل جاده‌ای این گونه کالاها در قانون حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است که به آن‌ها می‌پردازیم:

  • حمل بارهای حجیم و سنگین فقط با مجوز ویژه امکان‌پذیر است. برای دریافت این نوع مجوز می‌بایست اسنادی را گردآوری و ارائه نمود.
  • مسیر حمل کالا قبل از شروع سفر با مقامات نظارتی هماهنگ می‌شود.
  • برای صدور مجوز حمل، نصب علائم بار حجیم بر روی آن الزامی است.

الزامات ویژه

افزون بر موارد کلی بالا، برای حمل‌و‌نقل بارهای حجیم رعایت الزامات خاصی چون سرعت حداکثر 60 کیلومتر در ساعت در طول مسیر و 15 کیلومتر در ساعت بر روی پل‌ها و رعایت مسیر تعیین‌شده و عدم انحراف از آن اجباری است. برخی از این نوع الزامات با تصمیم مرجع ذی‌صلاح از این قرار است: نصب نوار نارنجی و زرد مخصوص بر روی بدنه، نصب چراغ‌های چشمک‌زن زرد و سفید، وجود صفحه یا تابلو اطلاعات با ویژگی‌های مشخص‌شده.

مجوز حمل‌ونقل

دریافت مجوز حمل‌ونقل بارهای بزرگ شامل سه مرحله است: 1) ارائه درخواست، 2) تهیه و ارائه مدارک لازم درباره مالکیت وسیله نقلیه و بار و ... ، 3) پرداخت عوارض دولتی.

مدت اعتبار چنین مجوزی معمولاً 3 ماه است. برای دسترسی به اطلاعات بیشتر به فرمان شماره 258 وزارت حمل‌ونقل فدراسیون روسیه (مصوب ژوییه 2012) بنگرید (Приказа №258 Минтранса РФ от 24.07.2012).

 

هماهنگی مسیر

پیش از آغاز حمل‌ونقل، برنامه سفر جاده‌ای با هماهنگی اداره پلیس راهنمایی و رانندگی و اداره راهداری فدراسیون روسیه و دیگر مراجع نظارتی تهیه می‌گردد.

محاسبه هزینه

هنگام انجام تمهیدات لازم برای حمل بارهای حجیم، هزینه از قبل محاسبه می‌شود. هزینه حمل‌ونقل این نوع بارها به عوامل مختلفی بستگی دارد. عمدتاً حمل بارهای طولانی از بارهای حجیم ارزان‌تر است. عوامل مؤثر بر هزینه عبارت است از فاصله، ابعاد و وزن محموله، شرایط تحویل، نیاز به همراهی، آسیب‌های گریزناپذیر در طول مسیر (در صورتی که بار محور بیش از حد باشد، قطع و وصل کابل‌های برق و گاهی قطع درختان).

قوانین راهنمایی و رانندگی برای حمل بارهای بزرگ

منبع اصلی تنظیم مقررات حمل‌ونقل جاده‌ای بارهای بزرگ، قانون هنجاری شماره 257-FZ است (act No. 257-FZ). در قوانین راهنمایی و رانندگی فدراسیون روسیه، الزامات ویژه‌ای برای حمل‌ونقل محموله‌های حجیم بیان شده است که رعایت آن‌ها اجباری است:

  • بار به طور کامل مهار شده باشد.
  • محل بار بر ثبات خودرو تأثیر نگذارد.
  • بار مانع دیدن علایم و اخطارها و پلاک خودرو نشود.
  • کالاهای خطرناک و سمی می‌بایست در ظروف مجهز ویژه و دارای علائم مشخص حمل شوند و همچنین موجب آلودگی محیط زیست نشوند.

در صورتی که هر یک از این شرایط رعایت نشده باشد یا در طول مسیر نقض شود، وسیله حمل تا رفع نقایص متوقف می‌گردد.

مجازات عدم رعایت قوانین

نقض قوانین حمل‌ونقل جاده‌ای بارهای حجیم سبب اعمال جریمه نقد و یا ممنوعیت رانندگی وسیله نقلیه برای مدت تعیین‌شده در قانون می‌گردد. دیگر موارد نقض احتمالی در بند 23.5 SDA و همچنین در در ماده 12.21 قانون جرایم اداری فدراسیون روسیه (CAO) بیان شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما