معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۵

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته دوم مردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کنفرانس و نمایشگاه سرمایه گذاری در آفریقا (AFSIC):

کنفرانس و نمایشگاه سرمایه گذاری در آفریقا (AFSIC)، بزرگترین رویداد سرمایه گذاری آفریقا در خارج از آفریقا، در لندن در 10 تا 11 اکتبر 2022 در پارک پلازا، وست مینستر برگزار می‌شود. AFSIC، در حال حاضر در نهمین سال خود، به یکی از مهم ترین مجرای سرمایه گذاری در آفریقا تبدیل شده است. این رویداد کاملاً بر گرد هم آوردن رهبران تجاری آفریقا و جالب ترین فرصت های سرمایه گذاری آفریقا با مهم ترین سرمایه گذاران و معامله گران این قاره متمرکز است تا سرمایه گذاری جدید در آفریقا را تسهیل کند. انتظار می‌رود بیش از 1500 نفر از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران، واسطه‌های مالی و رهبران تجاری آفریقا در AFSIC 2022 شرکت کنند. انتظار می‌رود بیش از 300 سخنران بینش‌هایی را درباره اکوسیستم سرمایه‌گذاری آفریقا با ارائه‌هایی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری قانع‌کننده از بیش از 40 کشور آفریقایی به اشتراک بگذارند. کشورهای آفریقایی مشارکت کننده شامل الجزایر، آنگولا، بوتسوانا، کامرون، ساحل عاج، کنگو، اتیوپی، موزامبیک، سنگال، سیشل، سومالی، تانزانیا، تونس، اوگاندا، زامبیا و زیمبابوه می‌باشند. شایان ذکر است که جلسات و کارگاه‌های آموزشی در بخش های ذیل صورت می‌گیرد: کشاورزی، آموزش، خدمات مالی، توانمندسازی جنسیتی، زیرساخت، تولید، فناوری، تغییرات آب و هوا، انرژی، فین تک، مراقبت های بهداشتی، املاک لجستیک و حمل و نقل

نصب موفقیت آمیز سومین توربین در نیروگاه برقآبی روفیجی- (گاردین):

نصب سومین توربین در نیروگاه آبی و سد جولیوس نیرره (JNHPP) در دره استیگلر در رودخانه روفیجی در تانزانیا با موفقیت صورت پذیرفت. سد و نیروگاه عظیم روفیجی تانزانیا، به عنوان بزرگترین پروژه صنعت آب این کشور از نوع بتنی با ارتفاع 132 متر و با مساحت مخزن 1475 کیلومتر مربع بوده و ظرفیت مخزنی بیش از 35 میلیارد مترمکعب آب را دارا می‌باشد. نیروگاه این سد با ظرفیت کل 2115 مگاوات و تولید سالانه انرژی بیش از 6150 گیگاوات ساعت، در مقایسه با ظرفیت برق‌آبی تانزانیا در سال 2016 که معادل 562 گیگاوات ساعت و 42 درصد برق مصرفی این کشور بوده، بعنوان کلان‌ترین پروژه سد و تولید برق‌ آبی در منطقه شرق قاره آفریقا به حساب می آید. در این پروژه در مجموع 9 توربین که هر کدام 235 مگاوات ظرفیت دارد نصب خواهد شد. این پروژه پس از اتمام بعنوان بزرگترین پروژه برقآبی در شرق آفریقا ، چهارمین پروژه بزرگ در آفریقا و نهمین پروژه بزرگ جهان خواهد بود.

وام 73 میلیون دلاری بانک توسعه آفریقا برای تقویت بخش تولید مواد غذایی تانزانیا-(دیلی نیوز):

در 15 ژوئیه 2022، هیئت مدیره گروه بانک توسعه آفریقا (AfDB) مبلغ 73.5 میلیون دلار را برای تأمین مالی برنامه ای تصویب کرد که تولید غذای تانزانیا را طی سه سال یک میلیون تن افزایش می دهد. پروژه حمایت از نهاده‌های کشاورزی تانزانیا از سپتامبر 2022 تا ژوئن 2025، تحت تسهیلات تولید غذای اضطراری آفریقایی گروه بانک برای مقابله با بحران غذایی بالقوه ناشی از جنگ در اوکراین طراحی شده است و به دنبال تقویت ظرفیت تانزانیا برای دستیابی به خودکفایی در تولید گندم و روغن خوراکی تا سال 2030 است. این تصویب نامه شامل کمک مالی 2.5 میلیون دلاری از منابع صندوق توسعه آفریقا، پنجره امتیازی گروه بانک و وام 71 میلیون دلاری است. سهم بانک 87.3 درصد از کل هزینه پروژه با برآورد 84.07 میلیون دلار  می‌باشد. دولت تانزانیا موجودی 11 میلیون دلاری را تامین خواهد کرد. این بودجه از  تقویت عرضه گندم، آفتابگردان، و دانه‌های برنج بهبود یافته مقاوم به آب و هوا ، اطمینان از در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن کود؛ و سیاستهای جذب سریع بذرها و کودهای گواهی شده حمایت می‌کند. به طور کلی، این برنامه، تولید ملی گندم، آفتابگردان و برنج را برای کاهش خطرات امنیت غذایی و استرس های ناشی از آب و هوا تقویت می‌کند. درگیری روسیه و اوکراین، همراه با تأثیرات کووید-19، تغییرات آب و هوایی، و در نتیجه قیمت بالای سوخت و کود، تأثیر نامطلوبی بر فقر و ناامنی غذایی دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما