معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار اقتصادی اتیوپی در هفته چهارم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کسب درآمد صادراتی 4 میلیارد دلاری در سال مالی گذشته

گبرمسکل چالا وزیر تجارت اتیوپی در مراسم جشن روز تجارت صادراتی که روز جمعه 22 ژوئیه با شعار «Buy Ethiopian Unique Taste» برگزار گردید؛ بیان داشت: اتیوپی در سال مالی گذشته 4.12 میلیارد دلار درآمد از صادارات کالاهای مختلف به بازارهای جهانی کسب نموده است. وی افزود: عملکرد صادراتی اتیوپی نسبت به سال ماقبل 13.8 درصد رشد داشته که بخش کشاورزی، صنعت و معدن بهترین عملکرد را داشته‌اند. وی خاطر نشان کرد: کسب 4.12 میلیارد دلار از تجارت صادراتی از طریق اجرای سیستم‌های نوسازی، افزایش همکاری‌ها بین وزارتخانه و صادرکنندگان و سایر ذینفعان مربوطه محقق شد. رئیس مجلس اتیوپی نیز در این مراسم بیان داشت: عملکرد صادراتی نشان می‌دهد که اتیوپی در میان مشکلات و چالش‌ها پیشرفت‌هایی را ثبت کرده است.

 تولید 15400 گیگاوات ساعت برق در سال مالی گذشته

بر اساس اعلام اداره برق اتیوپی در سال مالی گذشته بیش از 15400 گیگاوات ساعت برق تولید شده که نسبت به سال ما قبل 300 گیگاوات ساعت کاهش داشته است. برنامه از پیش طراحی شده تولید 17000 گیگاوات ساعت بوده که بخاطر برخی تخریب‌ها در برخی نقاط کشور در اثر مسائل امنیتی بطور کامل محقق نشده است. از میزان ذکر شده 14900 گیگاوات ساعت از طریق نیروگاه‌های برق آبی و مابقی از طریق نیروگاه‌های بادی و زمین گرمایی تولید شده است. شایان ذکر است اتیوپی در حال حاضر دارای 19 ایستگاه فعال تولید برق می‌باشد.

دلسردی شرکت‌های بزرگ حسابداری از حضور در بازار اتیوپی

به گزارش نشریه ریپورتر چهار شرکت بزرگ حسابداری از قبیل: KPMG, PwC, EY و Deloitte تمایلشان برای پیوستن به بازار اتیوپی را از دست داده‌اند. به خصوص دو شرکت KPMG و PwC پس از شروع ارتباطات با مقامات اتیوپیایی برای دریافت مجوز، از تصمیم خود عقب نشینی کردند. به گفته مقامات هیئت حسابداری و حسابرسی اتیوپی علت این عقب نشینی عدم تمایل شرکت‌های یاده شده به اکتساب تنها 49 درصد سهام و فعالیت به صورت سرمایه‌گذاری مشترک می‌باشد. شایان ذکر است بر اساس قانون جدید سرمایه‌گذاری اتیوپی که در سال 2020 به تصویب رسید برای نخستین بار شرکت‌های خارجی مجاز به ورود به بخش حسابداری و حسابرسی اتیوپی مشروط به اکتساب تنها 49 درصد سهام و به صورت سرمایه‌گذاری مشترک شدند.

افزایش 196 درصدی صادرات قهوه اتیوپی به چین

 طبق اعلام اداره‌ کل آفریقای وزارت امور خارجه چین، صادرات قهوه اتیوپی به این کشور در سال 2021 با رشد 196 درصدی همراه بوده است. شایان ذکر است اتیوپی در سال مالی گذشته 1.4 میلیارد دلار از صادرات قهوه درآمد کسب نموده که هم از لحاط حجم و هم از نظر ارزش رقمی‌ بی سابقه است.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما