معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۸

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته سوم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

«آمریکن ایرلاین» پروازهای روزانه خود  به پنج شهر کوبا را افزایش خواهد داد

 وزارت حمل و نقل آمریکا متحده اعلام کرد که شرکت هواپیمایی «آمریکن ایرلاین» پروازهای روزانه خود به پنج شهر کوبا را افزایش خواهد داد. از ماه نوامبر شرکت مذکور یک پرواز روزانه به مسیر خود بین فرودگاه بین‌المللی میامی و فرودگاه ماتانزاس، دو پرواز به مسیر سانتا کلارا و یک پرواز به مسیر  شهرهای‌های هولگین، کاماگوئی و سانتیاگو د کوبا اضافه خواهد کرد.

کوبا و آرژانتین روابط علمی دوجانبه را تقویت می‌کنند

آقای دانیل فیلموس، وزیر علوم، فناوری و نوآوری آرژانتین و آقای پدرو پابلو پرادا، سفیر کوبا در این کشور (به نمایندگی از وزارت علوم، فناوری و محیط زیست کوبا) در شهر بوئنوس آیرس تفاهم نامه همکاری در زمینه‌هایی مانند بیوتکنولوژی، بهداشت، علوم نانو و انتقال انرژی را امضا کردند. توافقنامه مذکور به دنبال ارتقای همکاری میان دو کشور در مقابله با کووید-19 است و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه‌های مذکور و در زمینه‌هایی دیگر مانند توسعه رادیوداروها و تبادل اطلاعات و تجربیات میان جامعه علمی دو کشور را در بر می‌گیرد.

نشست اقتصادی میان کوبا و مکزیک به پایان رسید

نشست تجاری میان کوبا و مکزیک در هاوانا با امضای توافقنامه‌های مختلف به پایان رسید. طی دو روز طرفین ظرفیت فرصت های گسترش روابط اقتصادی، تجاری و مالی  را بررسی کردند. شرکت کنندگان همچنین از منطقه توسعه ویژه ماریل بازدید نمودند. در این منطقه سه پروژه از از 11 پروژه تجارت مکزیک فعال در کوبا مستقر شده اند. آقای میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، آقای مانوئل ماررو، نخست وزیر و آقای ریکاردو کابریساس، معاون نخست وزیر در افتتاحیه این رویداد با حضور بیش از 100 تاجر از مکزیک و حدود 150 کوبایی آغاز شد شرکت کردند. آقای هکتور گوئررو، معاون وزیر صنعت و بازرگانی مکزیک ریاست هیات آن کشور را بر عهده داشت.

 جمعیت در سال 2021 کاهش قابل توجهی داشت

بیماری عالمگیر کووید-19 تأثیر قابل توجهی بر رشد جمعیتی کوبا داشته است. اداره ملی آمار و اطلاعات کوبا اعلام کرد که جمعیت در سال 2021 کاهش قابل توجهی داشته و تعداد کل آن 11 میلیون و 113 هزار و 215 نفر ثبت شده است (68380 نفر کمتر از سال قبل).

داده‌های جمعیتی کوبا در پایان سال 2021 به شرح زیر بوده است :

 - جمعیت: جمعیت این کشور به رقم 11 میلیون و 113 هزار و 215 نفر

- تولد: 99096 (اولین بار است که عدد زیر شش رقم گزارش می‌شود)

- مرگ و میر: 167 هزار 645 (بسیار بالاتر از داده‌های تاریخی)

- نرخ رشد سالانه (به ازای هر 1000 نفر):  منفی 6.1%

- نرخ مرگ و میر (به ازای هر 1000 نفر): 15.0نفر

- نرخ زاد و ولد (به ازای هر 1000 نفر): 8.9 نفر

- نرخ باروری (فرزند به ازای هر زن): 1.45 نفر

- درصد پیری (درصد کل جمعیت): 21.6 %

- امید به زندگی (سال): 78.45

میانگین سن (سال): 42.3

 «Quimi-Vio » از کوبا گزینه مناسبی در برابر باکتری‌های مقاوم است

واکسن کوبایی چند ظرفیتی علیه پنوموکوک «Quimi-Vio» در اولین گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد واکسن‌های در حال توسعه برای جلوگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم در مقابل ضدمیکروبی قرار گرفت و معرفی شد .  بر اساس گزارش مزبور در حال حاضر 61 کاندید واکسن در مراحل مختلف کارآزمایی‌های بالینی برای مقابله با بیماری‌های ناشی از باکتری‌های اولویت دار  برای این نهاد ملل متحد وجود دارد. بدین ترتیب واکسن کوبایی در فهرستی قرار می‌گیرد که در آن محصولاتی از کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، سوئیس، اتریش، چین و برزیل قرار می‌گیرند. چند ماه پیش آقای دکتر ویسنته ورز، مدیر کل انستیتو واکسن فینلای اعلام کرد که واکسن کوبا بسیار نزدیک به استفاده از آن در کودکان است.

آرژانتین از قرارداد همکاری کشاورزی با کوبا رسما خبر داد

دولت آرژانتین در نشریه رسمی خود از امضای  توافقنامه میان این کشور و کوبا برای توسعه همکاری در زمینه کشاورزی خبر داد . این توافق در مرحله اول به مدت پنج سال لازم الاجرا خواهد بود. توافقنامه مزبور در تاریخ 6 ژانویه به امضا رسید و در تاریخ 23 ژوئن لازم الاجرا خواهد شد و تا زمانی که طرفین تصمیم بگیرند به طور خودکار مورد تمدید خواهد گرفت. دو کشور به دنبال همکاری گسترده و موثر در زمینه کشاورزی، دامی و غذایی هستند و بدین منظور اطلاعات فنی، اقتصادی و تجاری و همچنین نتایج تحقیقات را مبادله خواهند کرد.

دیاز کانل رئیس جمهور کوبا با مدیر منطقه ای برنامه توسعه سازمان ملل متحد دیدار نمود

جناب آقای میگل دیاز-کانل برمودز، رئیس جمهور کوبا از آقای لوئیس فیلیپه لوپز-کالوا، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) برای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب استقبال کرد. مقام کوبایی از سازمان مزبور برای حمایت‌هایی که از کوبا کرده است تشکر نمود. آقای دیاز کانل ضمن تاکید بر  درک مناسب این نهاد از "اولویت های برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی کوبا تا سال 2030" گفت که "کوبا صرف نظر از تحریم ها به اهداف توسعه پایدار دست خواهد یافت." 

 کوبا در مطالعات مربوط به یک دارو برای بیماری‌های عصبی پیشرفت می‌کند

کوبا مطالعات مربوط به داروی محافظ عصبی «نئورالسیم» (NeuralCIM) که نام تجاری مولکول «نئورواپو» (NeuroEPO) است را در هاوانا ادامه می دهد و حالا مشورت های مورد نیاز برای انتخاب بیمارانی که در مرحله سوم کارآزمایی بالینی این دارو شرکت خواهند کرد را آغاز نموده است. آقای دکتر کالت لئون، معاون اول مرکز ایمونولوژی مولکولی (CIM) در کنفرانسی گفت که نامزدهای بالقوه برای شروع مرحله سوم مطالعه مزبور در هاوانا در حال ارزیابی هستند در حالی که مطالعه فاز چهارم متعاقبا در استان‌های دیگر کشور آغاز خواهد شد. در این مطالعات محصول کوبایی با داروی دونپزیل (Donepezil) که مورد تایید آژانس نظارتی ایالات متحده است مقایسه خواهد شد. پس از مطالعات اولیه اثبات شد که مولکول «نئورواپو» اثرات مثبتی در بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف و متوسط دارد. به گفته مدیران مرکز ایمونولوژی مولکولی «نئورالسیم» همچنین پتانسیل استفاده از آن در درمان پارکینسون، آتاکسی و ایسکمی حاد مغزی را دارد.

گروه بیوکوبافارما روابط با باربادوس و نیجریه را تقویت می‌کند

مدیران گروه صنایع بیوتکنولوژی و دارویی کوبا «بیوکوبافارما» از هیاتی از شرکت سرمایه گذاری و توسعه باربادوس استقبال کردند. طی این دیدار دو طرف علاقه خود به برای ادامه تبادل و بررسی فرصت‌ها برای تجارت و همکاری مشترک در بخش بیودارویی را ابراز نمودند. از سوی دیگر، «بیوکوبافارما» یادداشت تفاهمی را  با دولت «بیلسا» (ایالت مهمی از کشور نیجریه) با هدف ایجاد یک اتحاد بلندمدت برای تولید مشترک واکسن‌ها و داروهای دیگر امضا کرد. گروه «بیوکوبافارما»  که 31 شرکت را گرد هم می آورد 80 خط تولید دارد و در توسعه داروهای جدید فعالیت دارد .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما