معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۲

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه دوم تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کارگاه آموزشی با عنوان (( تاثیرسریع )) جهت توسعۀ کارآفرینی زنان درهرات برگزار شد .

به گزارش آژانس خبری باختر ( 27 تیر ) ، کارگاهی با هدف بررسی راهکارهای مناسب جهت توسعۀ کار آفرینی زنان درهرات راه اندازی شد . در این کارگاه 75 خانم از هرات برای 5 روز حضور داشتند . محمد عارف مقبل مسئوول بخش توسعه فنی و حرفه ای سازمان جهانی مهاجرت در هرات ، از برگزارکنندگان این کارگاه گفت ” این کارگاه به منظور توسعۀ کار آفرینی زنان تجارت پیشه و شاغل برگزار شده و در آن موضوعات مربوط به تجارت ، بازاریابی و کارآفرینی برای خانم ها آموزش داده می‌شود.” نرگس هاشمی رئیس اتاق تجارت زنان منطقه غرب افغانستان گفت : در حال حاضر تجارت تجار زن هراتی رونق یافته و خانم ها تنها در بخش بازاریابی مشکل دارند که از طریق این سمینار برای آن‌ها روند چگونگی بازاریابی نیز آموزش داده می‌شود .

اتاق تجارت : علت افزایش بهای سوخت توقف تانکرهای سوخت در گمرکات است .

به گزارش طلوع نیوز ( 18تیر ) ، اتاق تجارت و سرمایه اعلام نمود : پس از توقف تانکرهای سوخت در گمرکات کشور از سوی امارت اسلامی‌به دلیل عدم رعایت استاندارد های وضع شده امارت اسلامی ، بهای سوخت افزایش یافته است . خانجان الکوزی ، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری گفت : استاندارد وضع شده ما بسیار سختگیرانه است ؛ زیرا استاندارد سوختی که در ازبکستان ، ترکمنستان ، ایران و روسیه استفاده می‌شود و به آن تاییدیه مصرف داده شده است در افغانستان به آن اجازه داده نمی‌شود . کاهش واردات سوخت به افغانستان سبب شده است که قیمت آن به گونه ی سرسام آوری در بازارها افزایش یابد .

طالبان : پول برق وارداتی از ایران را پرداخت می‌کنیم .

به گزارش فارس ( 24تیر ) ، «ملا عبداللطیف منصور» سرپرست وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان با «حسن مرتضوی» معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.  در این دیدار معاون سفیر ایران با بیان اینکه بارش باران در افغانستان افزایش یافته ، خواستار همکاری طالبان برای تامین حقابه ایران شد . مرتضوی در ادامه به لزوم نصب 3 دستگاه آب‌ سنج میان ایران و افغانستان براساس توافق در بیست و پنجمین نشست کمیسارای مشترک رودخانه هریرود تاکید کرد و گفت : طالبان باید بهای برق وارداتی از ایران را پرداخت کند.  معاون سفیر ایران همچنین ضمن ابراز همدردی با بازماندگان زلزله اخیر، تاکید کرد که ایران از هیچ گروه مسلح مخالف طالبان حمایت نخواهد کرد . وزیر آب و انرژی طالبان نیز این دیدار گفت : تلاش داریم ضمن تامین آب برای کشاورزان افغانستان ، حقابه ایران نیز پرداخت شود و برای نصب دستگاه‌های آب سنج نیز موافق این موضوع هستیم که هیات فنی از دو کشور به صورت مشترک همکاری کنند . وزیر آب و انرژی همچنین برای پرداخت پول برق وارداتی از ایران نیز گفت : پول به اندازه کافی موجود است و بدهی طرف ایرانی پرداخت خواهد شد .

معاون وزارت انرژی پاکستان : به سرمایه‌گذاران افغان در زمینه تولید برق از زغال سنگ کمک می‌کنیم.

به گزارش تسنیم ( 29تیر ) ، «محمد صالح محمد فاروقی» معاون وزارت تجارت ، «راشد محمود» معاون وزارت انرژی پاکستان و هیئت همراه در ادامه دیدارهایشان در کابل با «امیرخان متقی» وزیر خارجه دولت موقت طالبان دیدار کردند . بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه طالبان ، معاون وزارت انرژی پاکستان در این دیدار اظهار داشت : اسلام‌آباد آماده است به طور مشترک با سرمایه‌گذاران افغان در حوزه ی تولید برق ، در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و در آینده به ‌جای زغال سنگ ، مستقیماً برق را از افغانستان وارد کنند . متقی نیز در مقابل به هیئت پاکستانی اطمینان داد هیئت حاکمه افغانستان نه‌ تنها برای پاکستان بلکه برای سرمایه‌گذاری همه کشورهای همسایه ، منطقه و جهان در افغانستان تسهیلات فراهم می‌کند . وی افزود : ما آماده هستیم افغانستان را به مرکز اتصال منطقه تبدیل کنیم تا منتج به نفع و شکوفایی کشورها و مردم شود. وزیر خارجه دولت موقت طالبان همچنین خواستار توجه جدی به فراهم کردن تسهیلات در تجارت بین دو کشور شد و دوطرف توافق کردند تا در این زمینه توجه و همکاری بیشتری صورت گیرد . اطلاعیه می‌افزاید دو طرف همچنین پیرامون توسعه تجارت ، ترانزیت ، حل مشکلات موجود در گمرکات ، تسهیل صدور روادید ، رسیدگی به مشکلات افغان‌ها در پاکستان و سایر موضوعات بحث و تبادل نظر کردند .

هیئت ترکمنستانی برای حل مشکلات پروژه‌های برق در کابل حضور پیدا کرد .

به گزارش تسنیم( 26تیر ) ، شرکت توزیع برق افغانستان (برشنا) اعلام کرد نشست سه روزه در مورد پروژه‌های توسعه‌ای برق با روسای شرکت «ترکمن انرگو» از کشور ترکمنستان آغاز شده است . اطلاعیه می‌افزاید : هیئتی که از ترکمنستان به کابل آماده است ، طی نشست سه روزه در مورد پروژه «تاپ» و پست برق «نور الجهاد» ، مقدار و قرارداد برق مورد نیاز برای سال آینده ، تعرفه برق برای سال آینده ، تکمیل پروژه خط انتقال برق 500 کیلوولت شبرغان – دشت الوان و همچنین چگونگی تحویل پول به ترکمنستان گفتگو خواهد کرد. «تاپ» یکی از پروژه‌های بزرگ انتقال برق ترکمنستان به پاکستان است که از مسیر افغانستان می‌گذرد . بر اساس توافقات صورت گرفته ، افغانستان از این پروژه برق‌رسانی ، 1000 مگاوات برق به دست می آورد و حدود 100 میلیون دلار نیز حق ترانزیت خواهد گرفت . افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورهای همسایه است و در حال حاضر، حدود 1600 مگاوات برق نیاز دارد که 70 درصد آن را از ازبکستان ، ترکمنستان ، تاجیکستان و ایران وارد کرده و 30 درصد دیگر را از منابع داخلی تأمین می‌کند .

تاجیکستان از پرداخت نشدن بدهی پول برق صادراتی خود به افغانستان انتقاد کرد .

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) ( 22تیر ) ، محمدعمر آسوزاده ، رئیس شرکت ملی برق تاجیکستان گفت : افغانستان هنوز بدهی پول برق وارداتی خود را پرداخت نکرده است . این مقام تاجیک روز گذشته در یک نشست خبری گفته است که شرکت برق افغانستان (برشنا) بدهی‌های خود را  به تدریج می‌پردازد ولی هنوز به گونه ی کامل آن را پرداخت ننموده است . تاجیکستان در حال حاضر روزانه نُه میلیون کیلووات در ساعت برق به افغانستان صادر می‌کند . رئیس شرکت ملی برق تاجیکستان ، میزان دقیق بدهی افغانستان به آن کشور را اعلام نکرده است به گزارش آسیا پلاس ، رئیس شرکت ملی برق تاجیکستان در ماه ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرده بود که افغانستان ۳۳ میلیون دلار بابت واردات برق از تاجیکستان بدهکار است . شرکت برق افغانستان (برشنا) در آن زمان قول داده بود که بدهی برق افغانستان را در ماه فوریه سال جاری به تاجیکستان پرداخت ‌کند . براساس اطلاعات ، تاجیکستان در سال گذشته در مجموع به بالغ بر ۵۶.۳ میلیون دلار برق به افغانستان صادر کرده است .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما