معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۴

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه اول تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

در سال 1400 ، 2500 تن میوه عناب به هندوستان و پاکستان صادر شد .

به گزارش آژانس خبری باختر ، مسئولین اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گویند : در سال 1400 ، 2500 تن میوه عناب که ارزش پولی آن به دو میلیارد دویست و پنجاه میلیون افغانی می رسد به کشورهای پاکستان و هندوستان صادر گردیده است.  اما باغداران در برداشت محصول این میوه دچار مشکلاتی هم هستند که توجه مسئولین را برای حل مشکلات مذکور خواستارند . برای مثال باغداران ولایت فراه می‌گویند مشکل ما این است که هیچ گونه اقدامی‌برای فرآوری و بسته بندی این میوه صورت نگرفته است در حالی که عناب افغانستان از طریق کشور های دیگر با علامت تجاری آن‌ها صادر می‌شود . شمال شهر فراه پوشیده از درختان عناب است که تا یک ماه دیگر باغداران آن‌ها را برداشت خواهند کرد .

طالبان استفاده از ارزهای خارجی در معاملات را ممنوع کردند .

به گزارش خبرگزاری 8 صبح، وزارت امور داخله طالبان ۸ تیر ، با انتشار اطلاعیه ای گفت که بر اساس مصوبه کابینه ، استفاده از ارزهای خارجی در تمام معاملات ممنوع است و نبایستی در خرید و فروش زمین ، خانه ، دوکان ، آپارتمان ، ابزار آلات  از ارزهای خارجی استفاده شود . در این اطلاعیه تاکید شده است در صورتی که ارزهای خارجی همچنان در داد و ستد های مردم مورد استفاده قرار گیرد نیروهای امنیتی ملزم اند به شدت با آن برخورد کنند .

صادرات قالی افغانی به خارج از کشور افزایش یافته است .

به گزارش آژانس خبری باختر ، اتحادیۀ تولید و صادر کنندگان قالین ( قالی ) در افغانستان می‌گوید : صادرات قالین نسبت به سال‌های گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است . به گزارس آژانس خبری باختر : نور احمد نوری ، رئیس این اتحادیه آمار مشخصی از میزان صادرات امسال ارائه نکرد ، اما گفت سال گذشته به ارزش 8.5 میلیون دلار قالین صادر کرده اند . وی گفت قالین در گذشته بیشتر در ولایات شمالی افغانستان تولید می‌شد ، اما حالا تولیدات آن در دیگر ولایت‌ها نیز آغاز شده است . به گفتۀ رئیس این اتحادیه قالین دستباف افغانستان بیشتر به پاکستان و از آنجا به کشورهای اروپایی ، روسیه ، ژاپن و آمریکا صادر می‌شود . بر اساس اطلاعات اتحادیۀ تولید و صادرکنندگان قالین ، تولید قالین بیشتر در ولایات فاریاب ، جوزجان ، بلخ ، غزنی ، بامیان ، کابل ، جلال آباد ، کنر ، لغمان ، هرات و غور صورت می‌گیرد .

در خصوص بازگشایی گمرک تجاری ابونصر فراهی ( ماهیرود ) در فراه میان مسئولان مرزی ایرانی و افغانی توافق شد .

به گزارش آژانس خبری باختر ، در نشست مشترکی که میان مسئولان گمرک شیخ ابونصر فراهی و گمرک ماهیرود ایران دیروز در فراه برگزار شد ، بحث و تبادل نظر صورت گرفت .در این نشست حاجی حنظله سرپرست کمیساری گمرک شیخ ابونصر فراهی گفت : مسئولان گمرک شیخ ابونصر فراهی با مسئولان گمرک ماهیرود ایران در خصوص برخی از مشکلات به خصوص بازگشایی مجدد مسیر ترانزیتی دو گمرک ، برخورد مناسب با بازرگانان و کارگران ایرانی و افغانی در گمرکات مشترک ، توسعۀ تجارت بین دو کشور ، ورود و افزایش کامیون‌های باربری در کشور ایران و در مورد پایبندی دو کشور به اصول مرزی و حسن همجواری طرفین ، به توافق رسیدند . از سوی دیگر مسئولان ایرانی به مسئولان گمرک شیخ ابونصر فراهی جهت رفع مشکلات گمرکی موجود بین دو کشور و گسترش تجارت اطمینان دادند .

کمیسیون حفاظت از جنگل های پسته در بادغیس تشکیل شد .

به گزارش آژانس خبری باختر ، به منظور حفاظت بهتر از جنگل های پسته بادغیس دیروز نشستی تحت نظر معاون استانداری این استان دایر گردید . آخندزاده محب الله اسد معاون استانداری بادغیس بر حفاظت از جنگل های پسته که یکی از منابع ملی کشور محسوب می‌گردد تاکید نمود وکمیسیونی متشکل از نمایندگان ریاست زراعت ، ریاست اطلاعات و فرهنگ ، نماینده نهاد های امنیتی ، نماینده استخبارات و نماینده ریاست حج و اوقاف تعیین کرد تا در خصوص حفاظت این جنگل ها تدابیری را اتخاذ نمایند . مفتی مولوی بازمحمد سروری رئیس اطلاعات فرهنگ و عضو این کمیسیون به آژانس باختر گفت که این کمیسیون به دو بخش تقسیم شده است و بخشی از اعضای آن به شهرستان‌های بالامرغاب ، مقر ، دره بوم سفرکردند و تلاش دارند تا سیاست دولت در خصوص حفظ این جنگل ها را اعمال نمایند .

اتاق تجارت و صنایع افغانستان با یک شرکت روسی توافق نامه تجاری امضا کرد .

به گزارش خبرگزاری 8 صبح ، اتاق تجارت و صنایع طالبان برای گسترش روابط تجاری میان افغانستان و روسیه با یک شرکت از بخش خصوصی روسیه تفاهمنامه همکاری امضا کرده‌ است . این قرارداد همکاری ، میان اتاق تجارت و صنایع طالبان و بنیاد روسکونگرس روسیه امضا شده است و در خصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری به ‌‌ویژه در زمینه واردات مواد خوراکی و مواد سوختی است . پس از این تفاهمنامه همکاری میان طالبان و‌ روسیه قرار است میزان واردات از این کشور افزایش یابد . محمد یونس مومند ، سرپرست اتاق تجارت و صنایع طالبان در نشست امضای این تفاهمنامه گفته است که برای واردات گاز و‌ گندم نیاز است با روسیه قرارداد داشته باشیم .

روزانه صدها تن زغال سنگ به پاکستان صادر می‌شود .

به گزارش طلوع نیوز ، چندین تن زغال سنگ شمال کشور روزانه در ده سبز کابل تخلیه و از آنجا به پاکستان انتقال می‌یابد . مقدار زیادی از این زغال سنگ ها در دره صوف و بلخاب تولید می‌شود . امارت اسلامی‌به تازگی تعرفه گمرکی زغال سنگ را از ۹۰ دلار در هر تن به ۲۰۰ دلار در هر تن افزایش داده است . این افزایش تعرفه موجب نگرانی مقام‌ های پاکستانی شده است . آمارهای وزارت معادن و پترولیم نشان می‌دهد که میزان صادرات زغال سنگ افغانستان به پاکستان افزایش یافته است . عصمت الله برهان ، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفت : روزانه حدود 10 هزار تن صادرات زغال سنگ جریان دارد . افغانستان 80 منطقه ی معدنی زغال سنگ دارد که هم اکنون روند استخراج از 17 منطقه ی معدنی آن فعال است .

هیات امارت اسلامی‌به رهبری سرپرست وزارت صنعت و تجارت به تاشکند سفر کرد .

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز ، هیاتی از امارت اسلامی‌به رهبری سرپرست وزارت صنعت و تجارت با هدف تقویت مراودات بازرگانی ، تسهیل ترانزیت و حل مشکلات بازرگانان افغانستانی به ازبکستان سفر کرد . در این سفر بیش از پنجاه بازرگان از افغانستان نیز حضور دارند و انتظار می‌رود که در موضوع ارائه تسهیلات بیشتر به بازرگانان با مقام های ازبک گفتگو نمایند . خیرالدین مایل ، معاون تجاری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت : امیدوارم این سفر یک سفر پر دستاورد در عرصه تجارت و روابط اقتصادی باشد . اتاق زراعت و مالداری افغانستان معتقد است که افغانستان می‌تواند از طریق ازبکستان کالاهای صادراتی خود را به دیگر کشورهای آسیای میانه به ویژه قزاقستان صادر نماید . بر اساس آمارهای اتاق تجارت و سرمایه گذاری میزان داد و ستد افغانستان با ازبکستان نزدیک به 500 میلیون دلار می‌باشد که از این رقم ، کابل سالانه به ارزش 20 میلیون دلار میوه تازه ، میوه خشک ، سبزی و قالی به تاشکند صادر می نماید و این ارقام نشان دهنده ی تراز تجاری مثبت به نفع تاشکند می‌باشد .                                                                       

سرپرست وزارت اقتصاد : برای کاهش فقر به کار های زیر بنایی توجه شود .

به گزارش آژانس خبری باختر ، سرپرست وزارت اقتصاد در دیدار با مسئول منطقه ای دفتر هماهنگی سازمان ملل برای توسعه گفت : برای کاهش فقر در افغانستان بایستی به کار های زیر بنایی توجه شود. دفتر مطبوعاتی وزارت اقتصاد امروز با انتشار خبرنامه ای  گفته است که الحاج قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد با مسئول منطقه ای دفتر هماهنگی سازمان ملل برای توسعه و دکتر رامز اکبروف معاون یوناما در افغانستان دیدار کرد . در این دیدار سرپرست وزارت اقتصاد از همه نهاد های امداد رسان از جمله یوناما در مورد ارسال کمک های فوری به آسیب دیدگان زلزله اخیر در ولایت های جنوبی ، اظهار سپاس و قدردانی نمود و از سازمان ملل خواست تا کمک های خویش را از حالت فوری و اضطراری ، که این نوع کمک ها ادامه فقر در کشور می‌باشد ، تغییرداده و به کمک های زیربنایی توجه نماید و به ایجاد شغل ، رشد تولیدات داخلی ،  ساخت سردخانه‌های استاندارد توجه کند . او حفظ تولیدات داخلی و عرضه خدمات بهتر در حوزه ی کشاورزی را نقطه پایان برای فقر و بیکاری در افغانستان دانست .

سخنگوی وزارت معدن و پطرولیم : با هیچ کشور و شرکت خارجی قرارداد فروش زغال سنگ نداریم ؛ استخراج و صادرات از سوی تجار افغان صورت می‌گیرد .

به گزارش آژانس خبری باختر، سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم می‌گوید با هیچ کشور و شرکت خارجی قرارداد استخراج زغال سنگ نداریم ، تمام استخراج و صادرات زغال سنگ از سوی شرکت های افغان صورت می‌گیرد . به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، مفتی عصمت الله برهان سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم امروز در یک نشست خبری مشترک با احمد ولی حقمل سخنگوی وزارت مالیه گفت : 80 منطقه ی معدنی زغال سنگ در سراسر کشور تا به حال از سوی وزارت معادن و پطرولیم شناسایی شده است که در 17 منطقه ی معدنی به صورت عملیاتی استخراج زغال سنگ از سوی شرکت های داخلی جریان دارد که مجموع آن دو میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون تن می‌باشد . او فروش زغال سنگ در کشور به پول خارجی را رد کرد و گفت تمام معاملات در تمام معادن کشور به پول افغانی است و به هیچ پول خارجی ای معامله نمی‌شود. برهان افزود وزارت معادن و پطرولیم امارت اسلامی تا به حال با هیچ کشور و شرکت خارجی در مورد  استخراج زغال سنگ قراردادی منعقد نکرده است و در تمام معادن ، استخراج از سوی شرکت های خصوصی افغان صورت می‌گیرد . قیمت یک تن زغال سنگ در بازار های جهانی 350 دلار است .

از طریق خطوط آهن بیشتر از یک میلیون تن انتقالات صورت گرفته است .

به گزارش آژانس خبری باختر ، در 3 ماه گذشته از طریق راه آهن کشور به مقدار یک میلیون و شصت و یک هزار و هشتصد و سی و هشت تٌن کالا حمل شده است که نود و سه هزار و پانصد و چهل و دو تن آن صادرات و نه صد و شصت و هشت هزار و دویست و نود و شش تن آن واردات است . حمل و انتقال کالا از مسیر خط آهن حیرتان ، خط آهن آقینه و تورغندی انجام شده است .

وزارت مالیه : در 10 ماه گذشته 474 میلیون افغانی از گمرک میدان هوایی بین المللی کابل درآمد گمرکی کسب شده است .

به گزارش آژانس خبری باختر ، وزارت مالیه می‌گوید در10 ماه گذشته یعنی از از اول ماه شهریور سال 1400 تا خرداد 1401 گذشته 474 میلیون افغانی از گمرک فرودگاه بین المللی کابل درآمد داشته است .  

وزارت معادن و پطرولیم افغانستان در 6 روز 343 میلیون افغانی درآمد داشته است .

به گزارش آژانس خبری باختر ، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید : در آمد وزارت معادن و پطرولیم در شش روز اخیر تیر ماه 1401 بیش از 343 میلیون افغانی بوده است .

ادارۀ خط آهن افغانستان : در هفتۀ گذشته بیش از ۵۷ تُن انتقال کالا صورت گرفته است .

به گزارش آژانس خبری باختر ادارۀ خط آهن افغانستان می‌گوید که در یک هفتۀ گذشته (از سوم تا نهم تیر) پنجاه و هفت هزار و پنجاه و سه ُتن کالا از طریق خط آهن افغانستان حمل شده است .
39 هزار و 96 تُن از طریق خط آهن حیرتان ، 4 هزار 690 تُن از طریق خط آهن آقینه و 5 هزار و 526 تُن از طریق خط آهن تورغندی واردات به افغانستان و همچنین 740 تُن صادرات که بیشتر آن کشمش بوده است .

ازبکستان همکاری‌های ترانزیتی خود با افغانستان را توسعه می دهد .

به گزارش آژانس خبری باختر ، اخیرا یک هیئت از وزارت تجارت و صنایع افغانستان که در ترکیب آن اعضای اتاق تجارت و صنایع و جمعی از تجار افغانستانی حضور داشتند به ازبکستان رفتند تا در مورد گسترش مبادلات تجاری میان دو کشور ، سرمایه گذاری ازبکستان در افغانستان و مسایل ترانزیتی گفتگو کنند .  مسئولین کشور ازبکستان متعهد شده اند که همکاری‌های ترانزیتی خود را با افغانستان گسترش دهند و تعرفه گمرگی صادرات کالاهای افغانی به ازبکستان را کاهش دهند .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما