معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۹

آشنایی با شرکت دارویی "سدی مد" اکوادور

گزارش آشنایی مختصری با شرکت دارویی CEDIMED در کشور اکوادور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

معرفی شرکت دارویی CEDIMED:

شرکت CEDIMED با سابقه ۳۰ سال فعالیت در زمینه واردات و پخش دارو در اکوادور و نمایندگی شرکتهای دارویی خارجی، به طور تخصصی در زمینه داروهای خاص بویژه ضد سرطان، دستگاه گوارشی و قلب و عروق فعالیت دارد. این شرکت به مدت ۲۵ سال با شبکه بیمارستانهای انجمن ضدسرطان اکوادوی(SOLCA)، مهمترین مرجع رسیدگی به بیماران سرطانی اکوادور(۶۰٪) و همچنین شبکه بهداشت و تامین اجتماعی(۴۰٪) این کشور در تامین داروهای ضد سرطان همکاری داشته و از دفتر مرکزی در پایتخت، شعبه در شهر گوایاکیل، نماینده ویژه توزیع در استان آسوای و تیمهای تخصصی برای مطالعه بازار، ثبت دارو، واردات، بازاریابی و فروش دارو به بخش دولتی و خصوصی برخوردار می‌باشد. و عمده واردات خود را از کشورهای کره جنوبی، آرژآنتین، کلمبیا (با همکاری هند) ، پرو انجام داده و بخشی از نیاز خود را نیز از چین وارد می‌کند. در حال حاضر ریاست شرکت اکوادوری واردات و پخش دارو CEDIMED را آقای ریچارد رامیرز بر عهده دارد.

شرط ورود به بازار اکوادور:

به طور کلی شرط ورود هر نوع دارو، برخورداری از نماینده قانونی و انجام مراحل ثبت و مجوزهای بهداشتی‌ می‌باشد و ثبت داروها در کشورهای آمریکای لاتین از جمله پرو، این الزام را رفع نخواهد کرد. فقط در موارد بسیار استثنایی در صورت عدم وجود داروی مشابه و نبود دارویی خاص در کشور، وزارت بهداشت مجوز واردات استثنایی صادر می‌کند. البته شرکت سدی‌مد، برای اینگونه موارد و به طور کلی ثبت دارو و اخذ مجوزهای بهداشتی از تجربه کافی، تیم تخصصی و ارتباطات لازم با انجمن مبارزه با سرطان اکوادور(سولکا) و سازمان آرکسا (متولی ثبت دارو در اکوادور) برخوردار است.‌ شرکت سدی‌مد،‌برای روال معمول واردات و حضور در بازار اکوادور به شکل درازمدت برنامه‌ریزی کرده‌است.

شرکت در مناقصات وزارت بهداشت اکوادر:

با توجه به این که وزارت بهداشت اکوادور هم‌اکنون با اعلام شرایط فوق‌العاده در حال برگزاری مناقصه خرید دارو و اقلام مصرفی پزشکی می‌باشد، در صورتی که قیمت های داروهای ایرانی رقابتی بوده و شرکت های دارویی ایرانی از پرونده کامل مدارک لازم برای ثبت دارو برخوردار باشند، امکان شرکت در همین مناقصه نیز وجود دارد. در صورت برنده شدن در مناقصه، وزارت بهداشت ۷۵ روز مهلت برای انجام امور ثبتی و عقد قرارداد می‌دهد. لذا کل فرآیند باید در مدت کوتاهی انجام شود که در مورد داروهای ژنریک عمومی انجام امور در این مدت، در صورت برخورداری از تمامی مدارک امکان‌پذیر است. ولی درمورد داروهای بیولوژیک عملا غیرممکن است. البته، معمولا در روند مناقصات همواره به دلیل عدم اجرای تعهدات از سوی برندگان مناقصه، مشکلات تامین دارو بر اساس قراردادهای متعاقب آن،‌  فرصت های جدیدی برای ورود و جایگزینی شرکت های برنده، وجود خواهد داشت. آنچه مسلم است طی دو سال آینده حجم خرید دارو از سوی شبکه بهداشت اکوادور افزایش خواهد یافت و می‌توان بر این اساس برنامه‌ریزی کرد.

روند ثبت محصولات دارویی:

به طور میانگین روند ثبت محصولات دارویی برای داروهای بیولوژیک حدود 2 تا سه سال، برای داروهای شیمیایی 8 ماه تا یک سال و برای تجهیزات پزشکی و مکمل های غذایی حدود یک تا چهار ماه می‌باشد که در صورت انتخاب محصولات مورد نظر، این نکات را در کنار جزئیات مربوط به قیمت و فراهم بودن تمامی مدارک و گواهی‌های لازم برای ثبت محصولات در کمترین زمان ممکن در نظر داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما