معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم تیر 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد واردات خودرو به تاجیکستان

به گزارش اسپوتنیک، واردات خودرو به تاجیکستان از آغاز سال 2022 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش و صادرات خودرو کاهش یافته است. در 5 ماه نخست سال 2022 ارزش خودروهای وارداتی به تاجیکستان حدود 15.5 میلیون دلار بوده است. طبق آمار، خودروهایی به‌ارزش بیش از 3.2 میلیارد سامانی در بازار داخلی این کشور فروخته شده است.

همچنین تاجیکستان در این دوره حدود 3.2 میلیون دلار از صادرات خودرو درآمد داشته که 1.6 درصد از دوره مشابه سال 2021 کمتر بوده است. تاجیکستان برای کاهش آلودگی هوا برنامه‌ای تشویقی مانند اعطای معافیت مالیاتی به واردکنندگان خودروهای برقی در نظر گرفته است. بر اساس قانون، واردکنندگان خودرو و اتوبوس و واگن برقی و تراکتورهای کشاورزی به‌مدت 10 سال از پرداخت عوارض گمرکی معاف می‌شوند.

افزایش دوباره قیمت سوخت دیزل در تاجیکستان

به گزارش رسانه‌های تاجیکستان، افزایش تقاضا و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در کشورهای صادرکننده علت گران‌شدن این محصولات در تاجیکستان است. بهای هر لیتر سوخت دیزل در پمپ‌های بنزین‌ در پایتخت تاجیکستان در هفته گذشته 7 درصد افزایش یافت و از 12 سامانی به 12.8 سامانی رسید. در دیگر مناطق تاجیکستان نیز بهای این نوع سوخت به همین میزان افزایش یافت.

هر لیتر گازوئیل در استان سغد 13.4 سامانی به فروش می‌رسد، در حالی که این مقدار پیش از این 12.4 سامانی بود. قیمت خرده‌فروشی گازوئیل در ختلان 13 تا 14 سامانی است که نسبت به هفته گذشته 0.8 تا 1 سامانی افزایش داشته است. بر اساس آمار رسمی، قیمت خرده‌فروشی گازوئیل در تاجیکستان 8.4 درصد افزایش یافته است. با این همه، بهای دیگر فرآورده‌های نفتی در تاجیکستان تقریباً بدون تغییر مانده است.

تاجیکستان از ژانویه تا مه 2022 حدود 290،000 تن فرآورده نفتی به‌ارزش 230 میلیون دلار وارد کرده است. اندازه واردات از لحاظ وزنی 39 درصد و از نظر ارزش 2 برابر افزایش یافته است. این کشور حدود 90 درصد فرآورده‌های نفتی را از روسیه و 90 درصد گاز طبیعی مایع را از قزاقستان وارد می‌کند.

کاهش 50 درصدی تولید برق در نیروگاه‌های خورشیدی تاجیکستان

به گزارش یک رسانه محلی به نقل از وزارت انرژی جمهوری تاجیکستان، نیروگاه‌های خورشیدی این کشور در پنج ماه آغازین سال 2022 نزدیک به 2000 کیلووات ساعت برق تولید کردند که 50 درصد کمتر از دوره مشابه سال 2021 است. طبق آمار بخش انرژی تاجیکستان، از آغاز سال 2022 تاکنون 8.4 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده که حدود 7.6 میلیارد کیلووات ساعت از آن به نیروگاه‌های برق‌آبی مربوط بوده است.

همچنین نیروگاه‌های حرارتی تاجیکستان از ژانویه تا مه 2022 حدود 805 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کردند. بر این اساس، تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی تاجیکستان در سال 2022 نزدیک به 18.4 درصد کاهش یافته است. افغانستان و ازبکستان از خریداران اصلی برق تاجیکستان هستند. تاجیکستان در پنج ماه نخست 2022 نزدیک به 26.7 میلیون دلار از صادرات برق درآمد داشته است.

رشد خرده‌فروشی در تاجیکستان

به گزارش پایگاه خبری اوستا، تجارت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی تاجیکستان از آغاز سال 2022 بیش از 18.1 میلیارد سامانی برآورد شده است. به گفته مرکز آمار وابسته به ریاست‌جمهوری تاجیکستان، این مقدار از دوره مشابه سال گذشته 7.7 درصد بیشتر است.

اندازه کل تجارت خرده‌فروشی در این دوره بیش از 15.5 میلیارد سامانی بوده است. سهم مواد غذایی و پوشاک 6.1 میلیارد سامانی بوده است. همچنین در بازار دام بیش از 1.4 میلیارد سامانی، خودرو 3.2 میلیارد سامانی و فرآورده‌های نفتی بیش از 3.3 میلیارد سامانی معامله شده است. میانگین سرانه تجارت خرده‌فروشی در ماه‌های ژانویه تا مه 2022 در تاجیکستان 1 هزار و 588 سامانی ارزیابی شده است.

گسترش همکاری‌های تاجیکستان و سازمان بین‌المللی کار

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد که سازمان بین‌المللی کار خواهان تقویت همکاری با تاجیکستان در زمینه بازار کار و اشتغال است. در همین زمینه، عبدالغفار رحمان‌زاده معاون وزیر کار و مهاجرت و اشتغال تاجیکستان در شهر دوشنبه با نمایندگان سازمان بین‌المللی کار دیدار کرد. هدف از این نشست تقویت همکاری‌ها برای تنظیم بازار کار و مسائل اشتغال است و دو طرف توافق کردند که در آینده همکاری‌ها را گسترش دهند.

در این دیدار، تقویت ظرفیت بازار کار و اشتغال در تاجیکستان و توسعه توان وزارت کار تاجیکستان در تحلیل و پیش‌بینی بازار کار، تدوین برنامه میان‌مدت توسعه اشتغال مولد در جمهوری تاجیکستان برای سال‌های 2027-2023 و دیگر موضوعات حقوقی مورد بررسی قرار گرفت.

گذرگاه‌های مرزی تاجیکستان به دستگاه‌های مدرن مجهز می‌شوند

به گزارش خبرگزاری دولتی خاور، در وب‌نشست عظیم تورسون‌زاده، معاون اول اداره گمرک تاجیکستان با نمایندگان بانک توسعه آسیایی، بازسازی تأسیسات و تجهیز گذرگاه‌های مرزی این کشور به تجهیزات فنی مدرن مورد بررسی قرار گرفت.
در این دیدار، تورسون‌زاده خاطرنشان کرد که تجارت جمهوری تاجیکستان با اکثر کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی رو به افزایش است و به‌ویژه تجارت با جمهوری ازبکستان 21 برابر افزایش یافته است.

اجرای پروژه همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی برای بهبود خدمات مرزی بر اساس موافقت‌نامه کمک مالی بین دولت تاجیکستان و بانک توسعه آسیایی در 24 آوریل 2013 به امضا رسیده بود. هدف این پروژه دستیابی به حمل‌ونقل و تجارت فرامرزی پیشرفته، قابل پیش‌بینی، سودآور و مقرون‌به‌صرفه در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما