معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته چهارم خرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش نرخ بهره هنگ کنگ

به دنبال اقدام فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره، بانک مرکزی هنگ کنگ این هفته در چهارچوب نظام بسته ارزی به تبعیت از این بانک نرخ بهره را در این منطقه 0.75 درصد افزایش داد. افزایش نرخ بهره در آمریکا طی هفته‌های اخیر موجب خروج سرمایه از اقتصاد هنگ کنگ شده و بانک مرکزی این منطقه برای جلوگیری از افت نرخ برابری دلار هنگ کنگ در برابر دلار آمریکا اقدام به چندین نوبت مداخله در بازار و ارزپاشی نموده بود. در سه نوبت این هفته بانک مرکزی هنگ کنگ اقدام به جمع آوری4.4، 11.8 و 13.8 میلیارد دلار هنگ کنگ از بازار کرد.

ارتقا جایگاه هنگ کنگ در میان اقتصادهای رقابتی جهان

موسسه سوئیسی انستیتوی توسعه مدیریت در تازه ترین سالنامه جهانی رقابت، هنگ کنگ را با دو پله ارتقا نسبت به سال گذشته در جایگاه پنجمین اقتصاد رقابتی جهان قرار داده است. در این رتبه بندی کشورهای دانمارک، سوئیس، سنگاپور و سوئد در رتبه‌های اول تا چهارم قرار گرفته اند. هنگ کنگ در سال های 2016 و 2017 در رتبه نخست این رتبه بندی قرار داشت.

افزایش نرخ دستمزدها در هنگ کنگ

موسسه کاریابی آنلاین جابز دی بی در گزارشی اعلام کرد، نرخ دستمزدها در هنگ کنگ امسال به طور متوسط 3.2 درصد افزایش یافته که بیشترین رشد در طی 3 سال گذشته به شمار می رود. بر اساس این بررسی 43 درصد کارکنان تمام وقت امسال افزایش حقوق داشته اند، در حالی که این رقم در سال گذشته 19 درصد بوده است. بر اساس یک تحقیق دیگر، حدود 40 درصد از کارفرمایان هنگ کنگی به دنبال افزایش تعداد نیروی کار خود طی 3 ماه آینده هستند، اما در عین حال 27 درصد قصد دارند تعداد کارکنان خود را کاهش دهند.

پیش بینی افزایش خروج سرمایه داران از هنگ کنگ

موسسه هنلی اند پارتنرز اعلام کرد، تا پایان امسال 3 هزار میلیونر هنگ کنگ را ترک خواهند کرد و از این جهت هنگ کنگ جزو 10 منطقه و کشور جهان با بالاترین میزان خروج سرمایه داران قرار دارد. با این حال شتاب خروج سرمایه داران از هنگ کنگ 29 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در این رتبه بندی روسیه با پیش بینی خروج 15000 میلیونر و چین با برآورد خروج 10000 میلیونر در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند.

افزایش قیمت محصولات صادراتی عامل اصلی رشد ارزش صادرات هنگ کنگ

شورای توسعه تجارت هنگ کنگ این هفته گزارش داد، عامل اصلی رشد ارزش صادرات هنگ کنگ در سال جاری میلادی افزایش قیمت محصولات بوده است، در حالی که حجم صادرات احتمالا ثابت مانده و یا حتی کاهش خواهد داشت. بر اساس آمارهای رسمی ارزش کل صادرات هنگ کنگ در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد جهش 10.3 درصدی بوده است.

توزیع قسط دوم بن‌های خرید غیرنقدی بین شهروندان هنگ کنگی

وزیر دارایی هنگ کنگ این هفته اعلام کرد قسط دوم بن‌های خرید غیرنقدی به ارزش 5000 دلار هنگ کنگ از ماه اوت بین شهروندان توزیع خواهد شد، اما این بن‌ها به آن دسته از شهروندانی که در حال مهاجرت از هنگ کنگ هستند تعلق نخواهد گرفت. همچنین قرار است این بار بن‌های خرید به بیش از 300 هزار شهروند غیردائمی هنگ کنگ از جمله کارآفرینان و دانشجویان خارجی مقیم نیز پرداخت گردد.

اولویت های سیاستگذاری اقتصادی درهنگ کنگ

رئیس بانک مرکزی هنگ کنگ این هفته در مصاحبه ای گفت، آینده هنگ کنگ در 3 زمینه اصلی یعنی فن آوری مالی، جستجوی فرصت های موجود در بازار چین و تامین مالی پروژه‌های سبز است. وی تاکید کرد، نقش هنگ کنگ به عنوان پل رابط بین سرزمین اصلی چین و سرمایه‌های جهانی همچنان یکی از اولویت های اصلی سیاست گذاران این منطقه خواهد بود.

افزایش قیمت خرده فروشی بنزین و گازوئیل در چین

روزنامه چاینا دیلی این هفته نوشت، در حالی که قیمت جهانی نفت افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است، چین این هفته برای دهمین بار از پایان سال گذشته میلادی قیمت خرده فروشی بنزین و گازوئیل را افزایش داد. بر این اساس قیمت بنزین با 390 یوان افزایش در هر تن مواجه شده و قیمت گازوئیل نیز 375 یوان در هر تن رشد داشته است. 

تلاش چین برای مقابله با چالش های ناشی از تغییرات اقلیمی

روزنامه چاینا دیلی گزارش داد، چین در حال اجرای مجدد برنامه ای است که 5 سال پیش تعلیق شده بود و هدف آن شتاب بخشیدن به تلاش های این کشور برای مقابله با چالش های ناشی از تغییرات اقلیمی است. برنامه کاهش آلایندگی تصدیق شده چین یا Certified Emission Reduction یک برنامه داوطلبانه است که مشارکت کنندگان در آن می‌توانند به داد و ستد کربن بپردازند. بازار کربن چین که سال گذشته راه اندازی شد بزرگترین بازار داد و ستد کربن جهان به شمار می رود و اجرای این برنامه می‌تواند به توسعه هر چه بیشتر آن کمک نماید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما