معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی چین- هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته چهارم اردیبهشت 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مداخله گسترده بانک مرکزی هنگ کنگ در بازار پولی این کشور 

بانک مرکزی هنگ کنگ این هفته با هدف تقویت ارزش پول این منطقه در برابر دلار آمریکا اقدام به مداخله گسترده در بازار پولی هنگ کنگ کرد. بانک مرکزی هنگ کنگ مجموعا در سه نوبت مجموعا 1.08 میلیارد دلار آمریکا به بازار پولی این منطقه تزریق کرد. پیش از این ارزش دلار هنگ کنگ به پایین ترین رقم در برابر دلار آمریکا در طی بیش از 3 سال گذشته رسیده و موجب نگرانی از خروج سرمایه از اقتصاد هنگ کنگ شده بود. بر اساس مکانیزم پگ ارزی، از سال 2005 میلادی ارزش دلار هنگ کنگ به دلار آمریکا گره زده شده به نحوی که ارزش هر دلار آمریکا در برابر دلار هنگ کنگ همواره بین 7.75 تا 7.85 دلار هنگ کنگ در نوسان است. این اولین مداخله این چنینی طی 18 ماه گذشته به شمار می رود.

23 سال :متوسط زمان انتظار شهروندان برای برخورداری از مسکن‌های استیجاری دولتی در هنگ کنگ

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان مسکن هنگ کنگ در پایان ماه مارس، متوسط زمان انتظار شهروندان برای برخورداری از مسکن‌های استیجاری دولتی در هنگ کنگ به طولانی ترین زمان 23 سال گذشته یعنی 6.1 سال رسیده است. این در حالی است که هدف گذاری دولت رساندن این مدت انتظار به سه سال است.

افزایش -نرخ کرایه تاکسی‌های هنگ کنگ

نرخ کرایه تاکسی‌های هنگ کنگ از ماه جولای بین 12 تا 15 درصد افزایش می یابد. این اولین افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در هنگ کنگ طی 5 سال گذشته به شمار می رود.

افزایش  حداقل دستمزد خدمتکاران در هنگ کنگ

به دنبال کاهش تعداد خدمتکاران خارجی در بازار کار هنگ کنگ حداقل دستمزد این خدمتکاران با حدود 2 هزار دلار هنگ کنگ افزایش به ماهانه 6500 دلار هنگ کنگ رسیده است. کارفرمایان خواهان کاهش مدت قرنطینه کرونایی خدمتکاران خارجی از 7 روز به 3 روز، امکان قرنطینه شدن آنها در هتل های ارزان قیمت و متوقف شدن سیاست دولت در زمینه لغو پرواز ایرلاین‌های حامل بیماران کرونایی هستند.

بازداشت 17 نفر از اعضای یک باند پولشویی

پلیس هنگ کنگ این هفته 17 نفر از اعضای یک باند پولشویی را که طی 16 ماه گذشته حدود 97 میلیون دلار هنگ کنگ (12.4 میلیون دلار آمریکا) پولشویی کرده بودند بازداشت کرد. این گروه از طریق بیش از 20 حساب بانکی آنلاین درآمد ناشی از فعالیت های مجرمانه را جابجا می‌کرد. آنها از طریق پرداخت چند صد تا 1000 دلار هنگ کنگ شهروندان را مجاب می‌کردند تا در بانک های مجازی حساب باز کنند و برای انجام فعالیت های پولشویی در اختیار آنها قرار دهند.

کوچکتر شدن اقتصاد هنگ کنگ

آمارهای رسمی نشان می دهد اقتصاد هنگ کنگ در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد کوچک تر شده است. این در حالی است که در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی اقتصاد این منطقه شاهد رشد 4.7 درصدی بود.

کاهش شاخص سهام در بورس هنگ کنگ 

به دنبال عملکرد ناامید کننده شرکت های بزرگ فن آوری نظیر تنسنت، شاخص سهام در بورس هنگ کنگ روز پنجشنبه 19 می‌شاهد کاهش بیش از 700 واحدی بود. شاخص سهام هنگ سنگ در پایان معاملات این روز با 523 واحد کاهش مواجه بود و شاخص بخش فن آوری این بازار افت تقریبا 4 درصدی را تجربه کرد.

عدم اجازه ورود به ژاپن به گردشگران هنگ کنگی

روزنامه‌های محلی نوشتند دولت ژاپن برای اولین بار از زمان شیوع کرونا به صورت آزمایشی درهای خود را به روی گردشگرانی از کشورهای آمریکا، استرالیا، تایلند و سنگاپور باز می‌کند. نام هنگ کنگ که شهروندانش علاقه فراوانی به سفر به ژاپن دارند در این لیست دیده نمی‌شود. وزیر تجارت و توسعه اقتصادی هنگ کنگ اخیرا در این باره با سرکنسول ژاپن در این شهر گفتگو کرده و گفته که قرار شده سرکنسول ژاپن پیام دولت هنگ کنگ را در این زمینه به اطلاع دولت ژاپن برساند.

افزایش تعداد سازمان‌های دولتی هنگ کنگ

مقام های دولت هنگ کنگ اعلام کردند بر اساس جزئیات نهایی شده تغییر ساختار دولت، تعداد سازمان‌های دولتی این منطقه از 13 به 15 سازمان افزایش خواهد یافت. همچنین قرار است 3 معاون وزیر به تعداد معاونان وزرای ارشد در امور دولت، دارایی و دادگستری اضافه شوند. این تجدید ساختار 95 میلیون دلار هنگ کنگ برای دولت هزینه خواهد داشت.

 پیش بینی کاهش رشد اقتصادی

وزیر دارایی هنگ کنگ این هفته از شهروندان خواست تا بیش از حد در مورد کاهش پیش بینی رشد اقتصادی هنگ کنگ بدبین نباشند. هفته گذشته دولت هنگ کنگ پیش بینی خود از رشد اقتصادی این منطقه در سال جاری میلادی را از 2 تا 3.5 درصد به یک تا 2 درصد کاهش داد. وی همچنین پیش بینی کرد که نرخ بیکاری در بازه زمانی فوریه تا آوریل بدتر از برآوردهای قبلی باشد.

تاکید مقامات چینی بر عرضه پایدار انرژی

لی کیانگ، نخست وزیر چین این هفته بر عرضه پایدار انرژی به عنوان عامل کلیدی در تداوم رشد اقتصادی و تثبیت قیمت کالاهای خام تاکید کرد و گفت چین تمام تلاش خود را برای ممانعت از تکرار وضعیتی که سال گذشته موجب کمبود برق و تعطیلی کارخانه‌ها شد به کار خواهد گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما