معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۰

اخبار اقتصادی سریلانکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا در نیمه دوم خرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بحران سوخت در سریلانکا

معضل کمبود و حتی می‌توان گفت نبود سوخت، روزبه‌روز به بحران جدی‌تری برای سریلانکا تبدیل می‌شود. در حال حاضر مدت زمان مورد نیاز برای دریافت سوخت در صف‌های جایگاه‌های بنزین و گازوئیل به چند روز رسیده است .بر اساس گفته وزیر انرژی سریلانکا، در حال حاضر نیاز روزانه این کشور به 5400 تن گازوئیل و 3400 تن بنزین است اما ذخیره فعلی 3000 تن گازوئیل و 2600 تن بنزین است. لذا دولت مجبور است که به شکل خیلی محدود اقدام به توزیع سوخت کند. البته برای تأمین گازوئیل، یک محموله 40 هزار تنی از خط اعتباری هند در روز پنجشنبه 26 خرداد وارد سریلانکا شد اما این محموله نیز با توجه به اتمام خط اعتباری هند، آخرین محموله دریافتی از این کشور خواهد بود. هر چند سریلانکا در تلاش است که یک خط اعتباری مجدد برای تأمین سوخت از هند دریافت کند.

خرید نفت از روسیه

یکی از اقداماتی که سریلانکا برای کاهش بحران سوخت در ماه گذشته انجام داد، خرید نفت خام از روسیه برای استفاده در تنها پالایشگاه این کشور مورداستفاده قرار گیرد. نخست‌وزیر این کشور نیز در مصاحبه‌ای در هفته گذشته این موضوع را تائید و اعلام کرد که در صورت عدم دریافت‌ کمک‌های بیشتر، سریلانکا ناچار به خرید مجدد نفت از روسیه است.از سوی دیگر تعدادی از نمایندگان مستقل مجلس سریلانکا در دیدار با سفیر روسیه در این کشور، خواستار دریافت کمک‌های بیشتر از روسیه برای حل بحران سوخت در سریلانکا شدند.

پروژه نیروگاه آدانی

یکی از مهم‌ترین مسائل روز‌های اخیر که از یک پروژه‌ی اقتصادی به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است، پروژه نیروگاه بادی 500 مگاواتی آدانی است که به یک شرکت هند به همین نام واگذار شده است. در وهله اول ابهامات فراوانی در خصوص نحوه واگذاری وجود داشت و رئیس شرکت برق که کارکنان آن به همین دلیل تهدید به اعتصاب کرده بودند اعلام کرد که رئیس‌جمهور تحت فشار هند این پروژه را در اختیار این شرکت قرار داده است، موضوعی که به تکذیب رئیس‌جمهوری این کشور همراه شد. در مرحله بعد اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ای در پایتخت این کشور و به ویژه سفارت هند در کلمبو انجام شد.

توافقنامه توسعه خودرو‌های برقی

با توجه به بحران انرژی در سریلانکا موضوع استفاده از خودرو‌های برقی به یک اولویت تبدیل شده است. در همین زمینه ایالات‌متحده توافقنامه‌ای را برای توسعه خودرو‌های برقی با سریلانکا امضا کرد. توافقنامه‌ی مذکور توسط آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده (USAID) تأمین مالی خواهد ‌شد تا از برنامه‌های VEGA Innovations که تولیدکننده خودرو‌های برقی در آمریکا است، برای ترویج استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، از جمله tuk-tuks الکتریکی حمایت کند. همچنین به اجرای آزمایشی شبکه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی و پشتیبانی از تولید باتری‌ها و اینورترهای طراحی شده محلی نیز در این طرح پرداخته خواهد شد.

واردات 50 هزار تن برنج تحت خط اعتباری 1 میلیارد دلاری هند

یکی از مشکلات سریلانکا بحران تولیدات کشاورزی است. به دلیل تصمیم غیرمنتظره استفاده از کودهای شیمیایی، تولید محصولات کشاورزی به ویژه برنج، نهاده‌های دامی، سبزیجات کاهش چشم‌گیری پیدا کرد. همین مسئله باعث شده است که امنیت غذایی سریلانکا در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد. 10 درصد از جمعیت سریلانکا از دسترسی به غذای مناسب محروم هستند و 1 درصد نیز در وضعیت گرسنگی به سر می‌برند. در همین زمینه گفته می‌شود که بیش از 800 هزار تن کمبود عرضه برنج در کشور وجود دارد. بر همین اساس دولت تحت خط اعتباری 1 میلیارد دلاری هند برای تأمین کمبودهای غذا و دارو در سریلانکا، اقدام به قرارداد واردات 50 هزار تن برنج کرد.

توسعه بخش آب‌رسانی و مطالبات این بخش

بر اساس گزارش‌های دریافتی در حال حاضر 2337 پروژه آب‌رسانی بزرگ، متوسط و کوچک با اعتبارات داخلی و خارجی در سریلانکا در حال اجرا است. از سال 2019، بیش از 467,808 انشعاب آب‌رسانی جدید فراهم‌شده است و تا سال 2025 تعداد کل خانوارهای تحت پوشش به 5,946,352 خانوار خواهد رسید.

مانعی که در این زمینه وجود دارد، مطالبات انباشته است. مقامات فاش کردند که تا آوریل 2022، همه مصرف‌کنندگان، از جمله خانوارها، شرکت‌های تجاری، سازمان‌های دولتی و مدارس، نزدیک به 7.5 میلیارد روپیه به هیئت ملی تأمین آب سریلانکا بدهکار بودند.

زیان‌های فرودگاه ماتالا

نیمال سیریپالا دی سیلوا، وزیر هوانوردی سریلانکا اعلام کرد که فرودگاه بین‌المللی ماتالا راجاپاکسا در حال حاضر با ضرر ماهانه 10 میلیون روپیه مواجه است. به گفته مسئولین هوانوردی این کشور این فرودگاه با درآمد حاصل از فرودگاه بین‌المللی کلمبو نگهداری می‌شود.از سوی دیگر وام 210 میلیون دلاری که از چین برای ساخت فرودگاه گرفته شده است، هنوز بازپرداخت شده است.

افزایش حواله‌های ارزی

حواله‌های کارگران سریلانکایی شاغل در خارج از کشور در ماه می نسبت به ماه آوریل بهبود یافته است. داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که کارگران سریلانکایی 304.1 میلیون دلار را به عنوان حواله در ماه می‌به کشورشان بازگردانده‌اند که نشان دهنده افزایش از 248.9 میلیون دلار ارسالی در آوریل است. بانک مرکزی معتقد است که این موضوع نتیجه اقدامات انجام شده و کاهش جذابیت کانال‌های غیر بانکی است و امیدوار است که این روند در ماه‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما