معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۸

تلاش زیمبابوه برای تحکیم روابط با اتحادیه اروپا

نیک مانگوانا، دبیر دائمی وزارت اطلاع رسانی، تبلیغات و خدمات پخش زیمبابوه، اظهار داشت که زیمبابوه مایل به گسترش و افزایش تعاملات با اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلف از جمله توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی، سرمایه گذاری‌های تجاری، ارتقای رفتار منطبق با حقوق بشر و حکومت قانون است.

 وی این موضوعات را طی بیانیه ای پس از برگزاری جلسه چهارم اصل هشتم گفتگوهای سیاسی بین زیمبابوه و اتحادیه اروپا اعلام کرد. در این جلسه جیمز مانزو دبیر دائمی وزارت کشور ریاست هیأت و رئیس کمیسیون  زیمبابوه و تیمو اولکونن، ریاست هیئت اتحادیه اروپا درگفتگوها و تبادل نظرات حضور داشتند.

مانگوانا، عنوان داشت که بر اساس جلسات قبلی، زیمبابوه و اتحادیه اروپا در مسیر اصلاحات کشور از نظر قانونگذاری، هماهنگی اساسنامه با قانون اساسی، تبادل اطلاعات و تجربیات نمودند.

وی تصریح کرد هیآت زیمبابوه  و اتحادیه اروپا همچنین در مورد موضوعاتی همچون تلاش های مستمر برای اقدامات بهینه  فساد زدایی توسط دولت، عملیاتی کردن مطالبات حقوقی  و مدنی منطبق با قانون اساسی، رعایت حقوق بشر و حاکمیت قانون، دموکراسی، حقوق بشر و حکمرانی خوب، جذب سرمایه گذاری، آزادی رسانه‌ها و راهبردهای تنظیم فعالیت سازمان‌های خصوصی، بحث و تبادل نظر کردند.

دبیر دائمی وزارت اطلاع رسانی، تبلیغات و خدمات پخش زیمبابوه، افزود قابل توجه است که بانک سرمایه گذاری اروپا، اعطای خدمات مالی و خطوط اعتباری را به دو بانک داخلی در کشور تمدید کرده است. وی با اشاره به اینکه  این عمل  بیانگر آن است که روابط حسنه  و دوستانه زیمبابوه و اتحادیه اروپا در حال شکل گرفتن و تقویت می‌باشد، اظهار داشت در عین حال مایه تاسف است که سایر بخش‌ها و سازمانهای غربی  در تحکیم و ادامه روند تحریم‌های ظالمانه علیه زیمبابوه اصرار دارند و برای ملغی نمودن تحریم ها ایستادگی می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد ما خوشبین هستیم که این تعاملات چند جانبه که از طریق گفتگوها و دیدگاه زیمبابوه مبنی بر باز بودن سیاست خارجی کشور، تقویت شده و این امیدواری وجود دارد که سیاست خارجی دوستانه و گفتگو های بر پایه آن منجر به رفع تحریم های غیرقانونی اعمال شده بر کشور ما شود. وی ادامه داد  درهمین راستا تمدید خط اعتباری و مالی اروپا در واقع اعتماد اتحادیه اروپا به این موضوع را ثابت می‌کند.

مانگوانا، دبیر دائمی وزارت اطلاع رسانی و تبلیغات زیمبابوه همچنین اظهار داشت زیمبابوه به بسیاری از ارزش‌های مشترک با اتحادیه اروپا وابسته است و این ارزش‌ها به استمرار گفتگو بر پایه احترام و تفاهم بین دو طرف تأثیر گذاشته است. وی تاکید کرد هر دو طرف متعهد شدند که عمل به این گفتگو ها را بر اساس قوانین بین المللی، ارزش‌های مشترک و تفاهم متقابل که همچنین در قانون اساسی کشور ما نیز بیان شده است، رعایت نمایند.

وی تاکید کرد بنابراین، ما اتحادیه اروپا را به خاطر ارزشی که برای تعامل با زیمبابوه قائل است تحسین می نمائیم  و در نتیجه زیمبابوه نیز به تعامل مشترک و سازنده با اتحادیه اروپا در زمینه‌های‌های مختلف از جمله ادامه گفتگو های سیاسی، توسعه  همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در تجارت، ارتقا در رعایت قوانین حقوق بشری، حکومت ‌داری مناسب بر پایه حاکمیت قانون را ادامه خواهد داد.

تیمو اولکونن، ریاست هیئت اتحادیه اروپا  نیز در سخنانی پس از جلسه مذکور اظهار داشت که این بحث های انجام شده نقشه ای خوب و مناسب در توسعه روابط کلی بین دو طرف است و با اشاره به مثمر ثمر بودن تبادل نظرات و گفتگوهای سیاسی انجام شده همچنان بر روابط سازنده دوجانبه تاکید کرد.

اولکونن، تصریح کرد تلاش برای تقویت روابط بین زیمبابوه  و اتحادیه اروپا، نوید بخش افزایش سرمایه گذاری‌های خارجی و ایجاد فرصت های تجاری است. وی عنوان داشت این گفتگو های بر اساس درک متقابل، همچنین راهکارهای مناسب و صحیح  برای تقویت شفافیت حقوق بر پایه رفتار مدنی و حقوق بشر و حکومت بر اساس قانون و متعاقبا توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و اجتماعی را به دولت ارائه می دهد.

رئیس هیئت اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه کلیه بحث ها  و گفتگوها در فضایی باز و مناسب، صمیمانه  و سازنده انجام شد، تاکید نمود طرفین با دید مثبت و سازنده بر تعمیق  روابط سیاسی و ادامه مذاکرات بر سر قراردادهای تجارت آزاد، دیدگاههای خوش بینانه  در زمینه همکاری‌های اقتصادی و توسعه همکاری‌های تجاری در آینده پیش رو دارند.

اولکونن، اظهار داشت مسائلی وجود داشت که در آن توافق کردیم و مسائلی وجود دارد که در آن اختلاف نظر داریم. وی در ادامه افزود اما مهمترین موضوع در خصوص گفتگوهای سیاسی این است که ما یک فرآیند ساختاریافته در اختیار داریم که بر اساس آن گرد هم می آییم و صراحتاً درباره موضوعات مورد اختلاف و مورد علاقه بحث می‌کنیم.

رئیس هیئت اتحادیه اروپا  همچنین تاکید کرد یکی از نمونه‌های ابراز تمایل اتحادیه اروپا برای تعامل با زیمبابوه موضوع راه اندازی خط اعتباری و مالی اخیر دوازده و نیم  میلیون یورویی به بانک First Capital جهت ارائه تسهیلات به بخش خصوصی این کشور و همچنین ارائه خط اعتباری دیگری به مبلغ دوازده و نیم  میلیون یوروی دیگر به بانک NMB توسط بانک سرمایه گذاری اروپایی می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما