معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم خرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش ورود گردشگران خارجی به تاجیکستان

به گزارش یک رسانه محلی به نقل از مرکز آمار وابسته به ریاست‌جمهوری تاجیکستان، در سه ماه نخست سال 2022 حدود 614 هزار گردشگر خارجی از تاجیکستان دیدن نموده‌اند. ورود گردشگر به این کشور در این دوره نسبت به دوره مشابه سال گذشته 2.5 برابر افزایش یافته است. حدود 94 درصد گردشگرانی که در ماه‌های ژانویه تا مارس 2022 از تاجیکستان دیدن کرده‌اند شهروند کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع و بیشتر دارای تابعیت ازبکستان هستند.

طبق آمار رسمی، ورود گردشگران به تاجیکستان در دو سال گذشته به علت محدودیت‌های جهانی ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-19 حدود 4.4 برابر کاهش یافته و از حدود 1.3 میلیون نفر در سال 2019 به 296 هزار نفر در سال 2021 کاهش یافته بود.

در سه ماه آغازین سال 2022 بیشتر گردشگران از جمهوری ازبکستان (141 هزار نفر)، روسیه (44 هزار نفر)، قزاقستان (4.2 هزار نفر)، ترکیه (1.3 هزار نفر)، قرقیزستان (1 هزار نفر)، چین (1 هزار نفر)، افغانستان (0.7 هزار نفر) و اوکراین (0.6 هزار نفر) به تاجیکستان وارد شده‌اند. همچنین تعداد شهروندان تاجیکستان که از این کشور خارج شده‌اند در سه ماه نخست سال 2022 حدود 588 هزار نفر ارزیابی شده که حدود 6.5 درصد بیشتر از دوره مشابه سال 2021 بوده است.

به گفته مرکز آمار، تا آغاز ماه آوریل سال 2022 در تاجیکستان 240 شرکت گردشگری فعالیت می‌کند که 19 شرکت بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. در این کشور 182 هتل، از جمله 6 هتل پنج‌ستاره، 19 هتل چهارستاره، 16 هتل سه‌ستاره، 3 هتل دوستاره، 2 هتل یک‌ستاره و 136 هتل بی‌ستاره فعالیت می‌کنند. افزون بر آن، در تاجیکستان 28 هاستل و متل، 51 آسایشگاه، 7 مرکز تفریحی و درمانی، 5 خانه تعطیلات، 1 اردوگاه و 4 پایگاه گردشگری وجود دارد. به‌نظر کارشناسان، گردشگری (در کنار بخش‌های صنعت و معدن و انرژی برق‌آبی) از بخش‌هایی است که امید زیادی به توسعه اقتصاد تاجیکستان از طریق آن می‌رود.

ذخایر طلای تاجیکستان

به گزارش سامانه تاج‌ویک، شورای جهانی طلا اعلام کرد ذخایر طلای تاجیکستان 17 تن و 19 کیلوگرم به ارزش 1 میلیارد و 100 میلیون دلار است. پیش از این، حاکم خالق‌زاده رئیس بانک ملی تاجیکستان گفته بود این کشور در سال‌های گذشته، با وجود گسترش ویروس کرونا، ذخایر طلای خود را افزایش داده است. تاجیکستان از نظر ذخایر طلا در جهان در مقام شصت‌وهفتم قرار دارد.

صادرات زردآلو از کان‌بادام تاجیکستان

420 تن زردآلو از ناحیه کان‌بادام تاجیکستان به خارج از این کشور صادر شد. کان‌بادام یکی از نواحی پیشرو در کشت زردآلو است که سالانه مقادیر زیادی از این میوه را به کشورهای خارجی صادر می‌کند. این ناحیه 11 هزار هکتار باغ زردآلو دارد. همچنین به گفته مسئولان کشاورزی در پنج هزار و 402 هکتار از زمین‌های کشاورزی ناحیه کان‌بادام پنبه کشت شده است.

افزایش تولید محصولات صنعتی در ولایت ختلان

به گفته مقامات ولایت ختلان، در 5 ماه آغازین سال 2022 در کارخانه‌های این ولایت 3 میلیارد و 470 میلیون و 455 هزار سامانی محصول تولید شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 534 میلیون و 784 هزار سامانی بیشتر است. کارخانه‌های نواحی پنج، میرسیدعلی همدانی، کوشانیان، واسع، وخش، فرخار و شمس‌الدین شاهین تولید محصولات صنعتی را در این مدت 100درصد افزایش داده‌اند. همچنین در این دوره پنج‌ماهه، فعالان بخش خصوصی ولایت ختلان 45 کارگاه افتتاح کرده‌اند که زمینه اشتغال 450 نفر از ساکنان این منطقه را فراهم آورده است.

صدور مجوز فعالیت یک بانک جدید در تاجیکستان

بانک ملی تاجیکستان مجوز فعالیت بانکی جدید به‌نام دوشنبه‌سیتی را صادر کرد. این بانک می‌تواند با سامانی (واحد پول ملی تاجیکستان) و ارزهای خارجی مبادلات مالی انجام دهد. دوشنبه‌سیتی پیش از این به‌عنوان مؤسسه مالی و اعتباری فعالیت می‌کرد. در تاجیکستان هم‌اکنون 14 بانک دولتی و تجاری فعالیت می‌کنند.

رایزنی‌های وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان

به گزارش پایگاه خبررسانی وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و فرهنگی ایران و تاجیکستان که برای شرکت در دومین کنفرانس بین‌المللی سطح عالی مربوط به دهه بین‌المللی اقدام «آب برای توسعه پایدار، سال‌های 2028-2018» عازم دوشنبه شده بود در 7 ژوئن 2022 با سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان دیدار کرد. دو طرف در این دیدار درباره اهمیت ابتکارات جهانی رئیس‌جمهور تاجیکستان در بخش آب، چشم‌انداز توسعه مناسبات دوجانبه و همچنین راه‌های مؤثر اجرای توافق‌های صورت‌پذیرفته در سفر اخیر رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران تبادل نظر نمودند.

همچنین، به‌گزارش خبرگزاری دولتی خاور، محرابیان با قاهر رسول‌زاده، نخست‌وزیر جمهوری تاجیکستان نیز دیدار کرد. گسترش همکاری‌های دوجانبه که از محورهای اصلی سیاست خارجی جمهوری تاجیکستان است، از موضوعات مورد بررسی در این دیدار بود. گفتنی است با تلاش دو کشور، زمینه حقوقی روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف شکل گرفته و تاکنون حدود 200 سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، صنعت، فرهنگ، گردشگری و ... بین ایران و تاجیکستان به امضا رسیده است. اجرای برنامه بلندمدت همکاری‌های اقتصادی و تجاری تا سال 2030 نیز می‌تواند به توسعه بیش از پیش همکاری‌های دو کشور بینجامد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما