معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۴

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته چهارم خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ارائه خدمات اینترنتی به ساکنان هنگ کنگ، تایوان، ماکائو و دیگر کشورها در بیمارستان‌های شانگهای

بیمارستان چشم، گوش، حلق و بینی شانگهای بعنوان اولین بیمارستان دولتی اعلام کرده است که خدمات آنلاین بیمارستانی به ساکنان هنگ کنگ، تایوان، ماکائو و دیگر کشورها ارائه خواهد کرد.

سیستمی‌که در این بیمارستان طراحی شده است، بیمه‌های درمانی از استان‌های مختلف کشور را پوشش می دهد. پیش از این خدمات آنلاین پزشکی صرفا برای شهروندان بومی دارای بیمه درمانی دولتی در دسترس بود و بیماران دیگر استان‌ها قبض های درمانی خود را بدون حساب بیمه درمانی خود پرداخت می‌کردند. بنابراین بیماران غیر شانگهایی که قصد استفاده از حساب بیمه درمانی خود را داشتند مجبور به مراجعه به بیمارستان برای دریافت خدمات آفلاین بودند.

به گفته مقامات بیمارستانی، در حال حاضر تمامی‌بیماران قادر به بهره گیری از خدمات آنلاین از جمله نوبت گیری، مشاوره، پرداخت، نتیجه آزمایش و نسخه دارویی هستند. بهره گیری از خدمات آنلاین از طریق اکانت رسمی ویچت بیمارستان امکان پذیر می‌باشد.

برگزاری دیجیتال هفته مد شانگهای

کمیته برگزار کننده هفته مد شانگهای اعلام کرد هفته مد شانگهای که در نتیجه پاندمی‌کووید-19 در ماه مارس به تعویق افتاده بود، قرار است از تاریخ 17 لغایت 19 ماه ژوئن بصورت آنلاین برگزار شود.

کمیته برگزار کننده بر این عقیده است که نسخه دیجیتال این رویداد با موضوع "آینده سازندگان" قادر به احیای سرزندگی و کسب و کار در شهر شانگهای از طریق ایجاد اعتماد در بازار می‌باشد. روی هم رفته 36 برند در این رویداد شرکت می‌کنند و در طول سه روز آخرین دستاوردهای خود را در پلتفورم Tik Tok به نمایش می‌گذارند. طرفداران مد و صنایع مرتبط به آن می‌توانند به صورت آنلاین این رویداد را دنبال نمایند و از طریق کانال های رسمی اجتماعی نظیر ویچت، ویبو، Bilibili، یوتیوب و اینستاگرام اخبار مرتبط با آن را مورد پیگیری قرار دهند.

سال گذشته بیش از 100 برند طراحی در این رویداد شرکت نمودند. رویکرد جدید مبنی بر برگزاری دیجیتال این رویداد تلاش می‌کند تا از منظر طراحان، خریداران و فروشندگان هماهنگی بیشتری را با تجارت از خود نشان دهد.

تأسیس آزمایشگاه فضایی در آنخویی برای بهبود استعدادهای بومی

به گزارش اداره ملی فضایی چین (CNSA)، این کشور یک آزمایشگاه تحقیقات عمیق فضایی را بمنظور پیشبرد برنامه‌های قمری و بین سیاره ای تأسیس نموده است.

این آزمایشگاه که دفتر مرکزی آن در شهر خفی مرکز استان آنخویی قرار دارد توسط اداره ملی فضایی چین، دولت استانی آنخویی و دانشگاه علوم و تکنولوژی چین در شهر خفی مدیریت می‌شود. این آزمایشگاه در ماه فوریه سال جاری به ثبت رسید و هم اکنون فعالیت­ های تحقیقی خود را آغاز نموده است. رئیس CNSA در این راستا اظهار نمود که تأسیس این آزمایشگاه گام بزرگی در راستای اجرای استراتژی توسعه مبتنی بر نوآوری و افزایش توانمندی کشور در زمینه علم و تکنولوژی است.

از جمله اهداف این آزمایشگاه می‌توان به جذب دانشمندان عالیرتبه داخل و خارج، پیاده سازی رویکردهای نوین مدیریت برای فعالیت های تحقیقاتی، یافتن شرکای بین المللی جدید برای برنامه‌های فضایی چین و تلاش برای بهبود توسعه اقتصادی و ظرفیت های علمی و تکنولوژیک استان آنخویی اشاره نمود.

سیر صعودی تجارت خارجی استان جیانگسو در پنج ماه نخست سال 2022

به گزارش گمرک نانجینگ، استان جیانگسو بعنوان یکی از هاب های مهم تجارت خارجی در کشور چین، در پنج ماه نخست سال 2022 شاهد رشد باثبات تجارت خارجی بود.

صادرات و واردات استان جیانگسو در این بازه زمانی با رشد 8.5درصد به 317 میلیارد دلار رسید که 13.3درصد از کل تجارت خارجی کشور چین از ماه ژانویه تا پایان ماه می را به خود اختصاص داد. در این میان صادرات این استان با 9 درصد رشد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته به 197 میلیارد دلار رسید و واردات آن نیز با 7.6درصد رشد به 120 میلیارد دلار رسید.

در این پنج ماه حجم تجارت استان جیانگسو با اتحادیه اروپا، آسه آن، ایالات متحده و جمهوری کره به ترتیب رشد 7.4درصد، 9.6درصد، 5.2درصد و 19.6درصد را تجربه نمود.

حجم تجارت خارجی شرکت های با سرمایه گذاری خارجی در این استان نیز با 3.8 درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته به 167.16 میلیارد دلار رسید که بیش از نیمی از تجارت خارجی استان جیانگسو در پنج ماه نخست سال را به خود اختصاص داد.

صادرات مستقیم شهر تایجو به کشورهای RCEP

کشتی موسوم به  Xinmingzhou 18 با 80 کانتینر محصولات متعلق به 11 شرکت چینی اخیرا بندر Damaiyu را به مقصد ویتنام ترک نمود. این اولین کشتی از مبدأ بندر Damaiyu (شهر تایجو استان ججیانگ) به مقصد کشورهای مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) می‌باشد.

با این اوصاف این بندر دامنه فعالیت های اقتصادی خود را به کشورهای RCEP تسری داده است. این مسیر جدید به لحاظ زمان و هزینه‌های لجستیکی مفید تر است و باعث کاهش فشار بر شرکت های فعال در زمینه تجارت خارجی می‌شود که از شهر تایجو به نواحی اطراف می روند و باعث افزایش تجارت خارجی این شرکت های می‌شود. پیش از این محصولات شرکتهای شهر تایجو از طریق بندر نینگبو به نواحی اطراف ارسال می‌شدند.

بر اساس داده‌های گمرک تایجو، ارزش صادرات و واردات این شهر به کشورهای عضو RCEP به 2.54میلیارد دلار در چهار ماه نخست سال 2022 رسید که 19.3درصد از حجم کل صادرات و واردات این شهر را به خود اختصاص داد که بیانگر این واقعیت بود که کشورهای  RCEP دومین کانال تجارت خارجی این شهر هستند.

شهر تایجو در حال حاضر دارای 1053 شرکت تجارت خارجی است که به ویتنام صادرات می‌کنند؛ محصولات این شرکت ها عمدتا وسایل الکتریکی و مکانیکی، کالاهای مصرفی و محصولات کشاورزی هستند و ارزش آنها به بیش از 1.5 میلیون یوآن می رسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما