معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶

آخرین تحولات در فرایند الحاق کرواسی به منطقه یورو

کمیسیون اروپا اعلام کرد کرواسی پس از کاهش شدید نسبت بدهی در سال‌های اخیر، دیگر عدم تعادل اقتصاد کلان ندارد. به عنوان بخشی از بسته بهار ترم اروپایی، کمیسیون نتایج یک تحلیل عمیق از وضعیت اقتصاد کلان در 12 کشور عضو اتحادیه اروپا را منتشر کرد که قبلاً در آنها عدم تعادل اقتصاد کلان وجود داشت. از میان 12 کشور عضو، تنها دو کشور، کرواسی و ایرلند، فاقد تعادل اقتصادی کلان بودند. تجزیه و تحلیل قبلی منتشر شده توسط کمیسیون در سال گذشته نشان داد که 9 کشور از این 12 کشور شامل کرواسی، فرانسه، آلمان، ایرلند، هلند، پرتغال، رومانی، اسپانیا و سوئد، و سه کشور دیگر قبرس، یونان و ایتالیا دارای عدم تعادل بیش از حد اقتصاد کلان هستند. کمیسیون اما در گزارش تازه خود با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر نسبت بدهی در هر دو کشور به شدت کاهش یافته و این روند ادامه خواهد یافت، گفت: «ایرلند و کرواسی دیگر عدم تعادل اقتصاد ندارند».

گزارش کمیسیون اروپا از موفقیت کرواسی در حل عدم تعادل کلان اقتصادی

والدیس دامبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا گفت: کرواسی برای اولین بار از زمان پیوستن به اتحادیه اروپا و قرار گرفتن تحت مکانیسم نظارت اقتصادی ، ارزیابی مثبت از کمیسیون اروپا را دریافت کرد، مبنی بر اینکه عدم تعادل کلان اقتصادی را که از سال 2014 و 2019 بیش از حد بود، حل کرده است. کمیسیون اتحادیه اروپا  توصیه‌های اقتصادی خاصی به همه کشورهای عضو اتحادیه و به کرواسی و سه کشور دیگر ارائه کرد که برای اولین بار با امنیت انرژی، انتقال سبز و دیجیتال سروکار بیشتری دارند. طبقه بندی کرواسی توسط کمیسیون به عنوان کشوری بدون عدم تعادل اقتصاد کلان، سیگنال مثبتی پیش از این گزارش کلیدی همگرایی است. کرواسی قصد دارد از اول ژانویه 2023 یورو را به عنوان واحد پول خود بپذیرد .

حمایت لاگارد از  عضویت کرواسی در منطقه یورو

آندره پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی در توییتر اعلام کرد، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا  از پیوستن کرواسی به منطقه یورو حمایت می‌کند. نخست وزیر و رئیس بانک مرکزی اروپا در حاشیه مجمع جهانی اقتصادی در داووس با هم صحبت کردند. پلنکوویچ اعلام کرد که کرواسی از لاگارد برای حمایت از پیوستن به منطقه یورو سپاسگزار است.

او افزود: راه برون رفت از عدم تعادل های کلان اقتصادی و همچنین رتبه بندی آژانس های رتبه بندی اعتباری تایید می‌کند که کرواسی از نظر اقتصادی و مالی با ثبات است. همچنین آندره پلنکوویچ نخست وزیر کرواسی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس با دبیرکل سازمان توسعه اقتصادی و همکاری و نخست وزیران مونته نگرو، گرجستان و لیختن اشتاین دیدار کرد.

پاسخ پلنکوویچ در خصوص افزایش قیمت ها پس از برقراری یورو

از پلنکوویچ نخست وزیر کرواسی پرسیده شد وقتی یورو برقرار شد دولت چگونه از افزایش قیمت ها جلوگیری می‌کند؟ او پاسخ داد که امیدوار است همه منصف باشند. «من از همه دست اندرکاران اقتصادی انتظار دارم که بر اساس اصل تغییر عادلانه به یورو هدایت شوند. همه باید منصف باشند.»

یک روز پس از اینکه کرواسی چراغ سبز کمیسیون اروپا را برای پیوستن به منطقه یورو دریافت کرد، نخست وزیر پلنکوویچ به همراه والدیس دامبروسکیس، معاون رئیس اتحادیه اروپا، برای مردم سخنرانی کردند. او گفت: چنین گزارش مثبتی برای کرواسی بسیار خوب است، زیرا ما به کشوری تبدیل شده ایم که شرایط عضویت در اتحادیه پولی را بر اساس معیارهای یکسان برای همه دارد. کرواسی معیار ثبات قیمت ها را برآورده می‌کند، متوسط تورم در سطح 12 ماهه تا آوریل 4.7 درصد بود و ارزش مرجع 4.9 درصد است. وقتی نوبت به کسری بودجه می‌رسد، تأیید می‌کنیم که زیر معیار سه درصد هستیم.

پلنکوویچ با بیان اینکه یکی از دو هدف اساسی سیاسی دولتش، اول ورود به منطقه یورو و دوم ورود به منطقه شنگن در آستانه تحقق است، گفت: به این موضوع باید گزارش اخیر کمیسیون اروپا مبنی بر اینکه کرواسی دیگر توازن‌های کلان اقتصادی ندارد را اضافه کرد. ما در حال ورود به باشگاهی هستیم که 20 عضو اتحادیه اروپا از جمله آنهایی که قوی ترین اقتصاد را دارند. آنهایی که مقاوم ترین هستند. این دقیقاً همان چیزی است که اعتبار کرواسی را از نظر اقتصادی بالا می‌برد و همه ما را قادر می سازد تا با استانداردهای بالاتری زندگی کنیم، چیزی که همیشه آرزوی ماست. وی همچنین گفت که این مهم است که در روند تغییر قیمت ها به یورو افزایش قیمت بیشتری وجود نداشته باشد. 

او گفت: وزارت اقتصاد، قیمت ها و فشارهای تورمی وتمام اتفاقات را رصد می‌کند. من از همه بازیگران اقتصادی انتظار دارم که بر اساس اصل تغییر عادلانه به یورو هدایت شوند. همه باید منصف باشند. نهادهای تجاری باید از نزدیک توسط انجمن‌های حمایت از مصرف کننده، وزارت اقتصاد، اتاق بازرگانی کرواسی، انجمن کارفرمایان کرواسی  و رسانه‌ها نظارت شوند. همه باید مطمئن شوند که هیچ شکارچی در تاریکی بازار وجود ندارد. در صورت وجود، باید به صورت عمومی فراخوانی شود. هرکسی که بخواهد سود ببرد به وضوح مشخص می‌شود. هدف از معرفی یورو این بود که همه ما در دراز‌مدت بهتر زندگی کنیم. در همه کشورهای قبل از ما نیز اینطور بود.

دامبروسکیس نیز گفت: باید نظارت شود که قیمت ها مطابق با نرخ رسمی ارز تبدیل شده است. معرفی یورو باید بر مبنای عادلانه باشد و بهانه ای برای افزایش قیمت ها نباشد. ما اکنون در دوره افزایش تورم هستیم، اما این امر در مورد همه کشورهای منطقه یورو نیز صدق می‌کند.

چراغ سبز برای عضویت کرواسی از ابتدای 2032

اتحادیه اروپا تاریخ 1 ژانویه 2023 را برای عضویت کرواسی در منطقه یورو پیشنهاد کرده است. کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا گزارشی از همگرایی منتشر کردند که در آن پیشرفت کشورهای عضو در تحقق معیارهایی که برای پذیرش یورو باید رعایت کنند، ارزیابی شد. این گزارش هفت کشور بلغارستان، جمهوری چک، کرواسی، مجارستان، لهستان، رومانی و سوئد را پوشش می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما