معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۶

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته سوم خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش پرداخت حق بیمه دولتی: طرح بیمه اجتماعی دولت پرداخت حق بیمه به صندوق بازنشستگی کشور را 6% افزایش داده است. آمارها نشان می دهد که این امر عمدتاً به دلیل افزایش تعداد کارکنان دولت بوده، لیکن پرداخت حق بیمه کارکنان شرکت های خصوصی 7.7% کاهش یافته است.

در سال 2021 تعداد 43 هزار نفر به طرح بیمه اجتماعی افزوده شده اند که دلیل آن افزایش سطح اشتغال در کشور بعد از همه گیری کرونا در سال گذشته بوده است. همچنین در سال 2021،  135 هزار نفر حق بیمه خود را شخصاً پرداخت کرده اند که 53 هزار نفر بیشتر از سال قبل است. در مجموع در سال 2021 تعداد افراد بیمه شده در شرکت های خصوصی 31085 نفر بود که 31 هزار نفر از سال قبل کمتر است.

بهبود رتبه آلبانی در شاخص جهانی Start up : آلبانی در شاخص جهانی استارت آپ در جایگاه 75 قرار دارد که نسبت به سال گذشته 3 رتبه ترقی نموده و امتیاز 0.876 را به دست آورده است. آمارها حاکیست که آلبانی نه تنها در این شاخص جهانی بهبود یافته، بلکه وضعیت مثبتی را در منطقه اروپا و بالکان بدست آورده و در اروپای شرقی رتبه 20 و در منطقه بالکان رتبه 9 را کسب کرده است.

اخبارها نشان می دهند که شهر تیرانا رشدی سریع در این بخش داشته و اهمیت جایگاه منطقه ای آن از 18 به 12 ارتقاء یافته است. شهر تسالونیک یونان جایگاه 46 را در این لیست دارد. هدف Ecosystem شاخص جهانی استارت‌آپ ارتقاء فعالیت های تجاری می‌باشد و بر فعالیت 1000 شهر در 100 کشور مختلف نظارت دارد.

افزایش مجدد تورم در ماه می : بر اساس داده‌های سازمان آمار آلبانی، افزایش قیمت کالاها در ماه می 2022 تداوم داشته و نرخ تورم به 6.7 رسید که بالاترین در 20 سال گذشته محسوب می‌شود. نرخ تورم در دوره مشابه سال قبل 1.8% بود.

افزایش قیمت ها در اقلام سبد خانوارها عمدتاً بدین ترتیب بود : حمل و نقل و سوخت (21.7 %+) ، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی (11.4 %+)، هتل ، رستوران و کافه (5.3 %+) ، سیگار و مشروبات الکلی (%5+)، لوازم منزل ( 3 %+) ، اجاره بها و انرژی (2.7 %+) ، پوشاک و کفش (1.3 %+) ، تفریحات (1.2 %+).

در ماه می افزایش قیمتها در اقلام کالاهای اساسی بدین صورت بود : روغن‌های خوراکی (29.1 %+) ، نان و غلات (18.6 %+)، پنیر و تخم مرغ ( 18.6 %+) ، شکر و مشتقات آن (15 %+) ، سبزیجات و سیب زمینی (13 %+)، گوشت و ماهی (7.8 %+)  

کاهش تعداد شرکت های بزرگ خارجی در سال 2021 : مؤسسه ملی آمار اعلام کرد که در سال گذشته تعداد شرکتهای خارجی با بیش از 50 کارمند کاهش یافته است. در سال 2021، تعداد 44 کسب و کار بزرگ نسبت به سال 2020 کمتر شده است. در سال 2020، تعداد 720 کسب و کار بزرگ خارجی وجود داشت، در حالی که در سال 2021، به 623 کاهش یافت. این شرکت ها عمدتاً در حوزه صنعت فعال بودند و این تنها بخشی است که با کاهش تعداد شرکت های خارجی در 2021 روبرو شده است. اما علیرغم کاهش تعداد شرکتهای بزرگ از کشورهای اروپایی، در مجموع تعداد بنگاه‌هایی که 1 تا 4 نفر را استخدام می‌کنند، افزایش داشته و در پایان سال 2021 تعداد 6635 بنگاه با سرمایه خارجی و مشترک در کشور وجود داشت. در حالی که در سال 2020 تعداد آنها تنها 6035 بنگاه بود.

تاثیر بحران جنگ اوکراین بر بخش کشاورزی: کارشناسان اقتصادی آلبانی اعلام کردند بخش کشاورزی آلبانی تاثیر مستقیم از بحران اوکراین گرفته و در ماههای اخیر قیمت انواع محصولات وارداتی در بخش کشاورزی از جمله سم و کود شیمیایی دو تا سه برابر افزایش داشته و نیاز است دولت آلبانی برای حمایت بیشتر از کشاورزان آلبانیایی یارانه بیشتری پرداخت کند.

مالیات جدید برای مشاغل آزاد ( Freelancers) : خانم دلینا ابراهیمآی وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که دولت به دنبال تهیه طرح جدید مالیاتی است که بر مبنای آن از افرادی که در مشاغل کوچک و بطور انفرادی فعال هستند، به زودی مالیات دریافت کند.

وی گفت برخی از شرکت ها کد مالیاتی ( NIPT) دریافت می‌کنند ولی به انحاء مختلف از پرداخت مالیات کارکنان خود امتناع می‌کنند و به زودی دولت تمرکز خود را بر پیشه‌های آزاد Freelance معطوف خواهد کرد و قانون جدید برخی از این مشاغل دیجیتال را در بر خواهد  گرفت. همچنین گرفتن مالیات از افرادی که به مبادلات ارزهای دیجیتالی می‌پردازند، از جمله برنامه‌های آتی اداره کل مالیات خواهد بود.

 اختصاص 25 میلیون یورو وام به بخش بهداشت : خانم اوگرتا ماناسترلیو وزیر بهداشت پیش نویس قرارداد همکاری دولت با یکی از موسسات وابسته به بانک جهانی در خصوص گرفتن وام 25 میلیون یورویی را به پارلمان ارائه کرد.

وی در کمیته بهداشت پارلمان گفت که این قرارداد همکاری در سه بخش زیرساخت، مدیریت و دریافت کمک های فنی طراحی و برنامه ریزی شده و قرار است با گرفتن وام مذکور اصلاحات نظام بهداشت کشور بویژه در بخش بیمارستانی توسعه یابد و این سرمایه گذاری در 5 بیمارستان کشور صورت خواهد گرفت.

مدرن سازی دانشگاه و مرکز بیمارستانی مادر ترزا در شهر تیرانا بویژه در بیمارستان جراحی قلب، بیمارستان سوختگی و جراحی پلاستیک و بیمارستان روانپزشکی و همچنین بیمارستان‌های شهرهای لژا و کرویا از جمله دیگر این موارد هستند.

برگزاری اجلاس بالکان برای جاده‌ها : هفته گذشته اجلاس کشورهای بالکان غربی برای جاده‌ها با شعار "شکل دادن به آینده با جاده‌های ایمن، هوشمند و پایدار" در تیرانا برگزار شد. در این اجلاس وزرای حمل و نقل منطقه، نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سازمان‌های بین المللی، مؤسسات منطقه ای، شرکت های جاده ای و نمایندگان صنعت گرد هم آمدند و در مورد پروژه‌های استراتژیک مشترک بحث و تبادل نظر کردند. ادی راما نخست وزیر آلبانی به عنوان سخنران اصلی این اجلاس گفت : "خوشحالم که امروز به لطف طرح سرمایه گذاری اروپا، برنامه سرمایه گذاری اقتصادی و به لطف حمایت فزاینده بانک بازسازی و توسعه اروپا و خود بانک سرمایه گذاری اروپا و نیز به لطف هم افزایی بسیار بیشتر در داخل منطقه و درک بسیار عمیق و عینی از ضرورت اتحاد همه این نیروها در راستای تحقق آینده، وارد مرحله جدیدی (از همکاری) شده ایم.

از سوی دیگر بسیار خرسندیم که کریدور 8 وارد دستور کار مذاکرات شده و با دولت مقدونیه شمالی هماهنگ هستیم و بسیار امیدواریم که برای این پروژه که عملاً به معنای ساخت و ساز در دو سوی مرز است، حمایت طرح سرمایه گذاری‌های اقتصادی و مؤسسات مالی (اتحادیه اروپا) از آن با تأخیر روبرو نخواهد شد. در همین حال ما در حال نهایی کردن پروژه بزرگ بندر جدید دورس هستیم که عملاً بندر کل بالکان غربی خواهد بود و دسترسی بسیار بالاتر را با شرایط کاملاً متفاوت و استانداردهای کاملاً مدرن تر، استانداردهای اتحادیه اروپا برای کالاها در سراسر منطقه و فراتر از آن را تضمین خواهد کرد".

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما