معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۳

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته سوم خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.
  • تصویب استراتژی مالی؛ انتظار رشد تولید ناخالص داخلی 3.5 درصدی

وزارت دارایی صربستان اعلام کرد که دولت صربستان یک استراتژی مالی برای سال 2023 با پیش‌بینی برای سال‌های 2024 و 2025 تصویب نموده که طبق آن این کشور در سال جاری به رشد اقتصادی 3.5 درصدی دست خواهد یافت؛ که به این معنی است که هیچ رکودی وجود نخواهد داشت. در سه ماهه اول، صربستان به رشد اقتصادی 4.4 درصدی تولید ناخالص داخلی دست یافت. در این سند، میانگین تورم مورد انتظار نیز برای سال جاری و سال آینده 9.2 درصد و 5.3 درصد ارزیابی شده است.

 

  • Air Serbia پروازهای خود را به‌هانوفر، لیون و باری آغاز می‌کند

شرکت هواپیمایی صربستان اعلام کرد: Air Serbia پروازهای منظمی را در روز جمعه بین بلگراد و هانوفر و لیون برقرار کرد و از روز یکشنبه یک خط هوایی فصلی به باری آغاز گردید. هانوفر هفتمین مقصد Air Serbia در آلمان خواهد بود و سه بار در هفته در طول فصل تابستان و دو بار در هفته بر اساس برنامه پروازهای زمستانی پرواز خواهد کرد. پروازهای لیون، دومین مقصد ایر صربستان در فرانسه، به غیر از پاریس، دو بار در هفته انجام می‌شود. پروازها به باری تا 27 اکتبر، سه بار در هفته، روزهای دوشنبه، پنجشنبه و یکشنبه فعال خواهند بود و این پنجمین مقصد Air Serbia در ایتالیا خواهد بود. سه روز پس از اینکه Air Serbia اعلام کرد که پروازهای خود را به‌هانوفر، باری و لیون معرفی کرده است، شرکت هواپیمایی ملی صربستان مسیرهای مستقیم جدیدی را از بلگراد به بولونیا و نورنبرگ نیز معرفی نمود. Air Serbia در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه به بولونیا، ششمین مقصد ایتالیا پرواز خواهد کرد. پروازها به شهر نورنبرگ آلمان در روزهای دوشنبه و جمعه انجام می‌شود.

 

  • نوسازی راه‌آهن از سوبوتیتسا به هورگوس در مرحله نهایی

شرکت زیرساخت راه‌آهن صربستان روز دوشنبه (6 May) اعلام کرد که نوسازی و برقی‌سازی راه‌آهن Subotica- Horgos  مرزی با مجارستان در مرحله نهایی است. کار ساخت و بازسازی خط آهن به طول 26.6 کیلومتر و همچنین نصب شبکه تماس و برقی‌سازی آن بخش، در 25 اردیبهشت، شش ماه قبل از مهلت توافق شده به پایان رسید. در آن خط، قطارهای مسافری با سرعت 120 کیلومتر در ساعت حرکت خواهند کرد در حالی که قطارهای باری تا 100 کیلومتر در ساعت حرکت خواهند کرد. این راه‌آهن در ایستگاه سوبوتیتسا به راه‌آهن سریع السیر بوداپست بلگراد متصل خواهد شد. آخرین مهلت تکمیل کارها نوامبر خواهد بود و ارزش توافقی کار حدود 10.2 میلیارد دینار می‌باشد.

 

  • صربستان باید تا پایان سال برق وارد کند

زورانا میهایلوویچ وزیر معدن و انرژی صربستان گفت که صربستان تا پایان سال جاری و در کل زمستان زغال سنگ و برق وارد خواهد کرد. صربستان روزانه 10 تا 17 درصد برق را وارد می‌کند. میهایلوویچ گفت: «این تا حدودی به تعمیرات اساسی انجام شده توسط صنعت برق صربستان (EPS) و همچنین به فروپاشی سیستم در دسامبر گذشته مربوط می‌شود.» او می‌گوید، زمانی که مسیر اتصال گاز با بلغارستان از نیش به دیمیتروگراد در سپتامبر 2023 تکمیل شود، صربستان می‌تواند روی گاز آذربایجان حساب کند. وزیر ادعا می‌کند که کمبود محصولات انرژی وجود نخواهد داشت.

 

  • توافقنامه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بالکان غربی امضاء شد

تومیسلاو مومیروویچ، وزیر شهرسازی، حمل و نقل و امور زیربنائی، در تیرانا سند "تعهد به جاده‌های آینده" را امضاء نمود که به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جاده‌ای مدرن و ترویج سوخت های جایگزین در بالکان غربی مربوط می‌شود. مومیروویچ تاکید کرد که صربستان در حال حاضر میلیاردها یورو در زیرساخت‌های جاده‌ای و راه‌آهن کاملاً جدید سرمایه‌گذاری کرده است، اما این باید با برداشتن موانع مرزی بین کشورهای منطقه همراه باشد.

 

  • «Open Balkans» مرزهای محصولات کشاورزی را لغو کرده است

برانیسلاو ندیموویچ، وزیر کشاورزی پس از اولین روز اجلاس Open Balkans در اوهرید گفت: یکی از اولین کارهایی که تحت ابتکار بالکان باز انجام شد دقیقاً همین مشاغل در زمینه کشاورزی است و اکنون دیگر مرزی وجود ندارد که غذا از مرزهای صربستان، مقدونیه شمالی و آلبانی حمل شود.

 

  • بانک جهانی پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی صربستان را کاهش داد

 بر اساس گزارش ژوئن درباره چشم‌انداز اقتصاد جهانی که اخیرا منتشر شد، بانک جهانی رشد تولید ناخالص داخلی صربستان را 3.2 درصد در سال جاری و 2.7 درصد در سال 2023 پیش‌بینی نمود. برآورد رشد اقتصادی صربستان برای هر دو سال در مقایسه با پیش‌بینی‌های ژانویه این موسسه مالی بین‌المللی، 1.3 واحد درصد کاهش یافته است.

 

  • Euribor: اقساط تمام وام‌های مرتبط با یورو افزایش یافت

نرخ بهره‌ای که گروهی از بانک‌های اروپایی با آن به یکدیگر وام می‌دهند دوباره افزایش یافت و برای نخستین‌بار از نوامبر 2015 در سیاهی قرار گرفت. ارزش یوروبور شش ماهه اکنون 0.009 درصد است. برای بدهکاران در صربستان، که وام‌های آنان به یورو گره خورده است، این اطلاعات مهم است زیرا Euribor بخشی جدایی‌ناپذیر از نرخ بهره است که آن‌ها همچنین بدهی خود را بازپرداخت می‌کنند. نرخ بهره متغیری که با آن وام‌ها در صربستان بازپرداخت می‌شود و بازپرداخت آن به یورو وابسته است، از دو بخش تشکیل شده است: یکی Euribor شش ماهه (6M) و ارزش آن متغیر است و دیگری یک بخش ثابت است، به اصطلاح حاشیه درصد. به عنوان مثال وام 50،000 یورویی که برای 20 سال گرفته شده است، اقساط آن در ابتدای سال 276 یورو بوده و اکنون 290 یورو می‌باشد، و در مورد وام 80،000 یورویی که پرداخت اقساط آن به مدت 25 سال بوده، در ابتدای سال 377 یورو و اکنون به 400 یورو رسیده است.

 

  • اجرای پروژه "تجهیزات صربستان و اتحادیه اروپا برای اقتصاد" آغاز شد

وزارت اقتصاد صربستان اعلام کرد که بیش از 3 میلیارد دینار از وجوه غیرقابل استرداد برای حمایت از شرکت‌های کوچک، کارآفرینان و تعاونی‌ها در صربستان استفاده خواهد شد. این وزارتخانه 1.9 میلیارد دینار و اتحادیه اروپا 11 میلیون یورو برای آن پروژه به نام «تجهیزات صربستان و اتحادیه اروپا برای اقتصاد» اختصاص داد. این پول برای تامین مالی مشترک خرید تجهیزات تولید، ماشین آلات ساختمانی، قطعات ابزارهای تخصصی ماشین‌آلات و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات برای بهبود بهره‌وری انرژی و جنبه‌های زیست محیطی تولید در نظر گرفته شده است. این برنامه از اول ژوئن تا پایان سال اجرا خواهد شد.

 

  • نرخ بهره شاخص به 2.5 درصد افزایش یافت

بانک مرکزی صربستان (NBS) اعلام کرد که هیئت اجرایی بانک مرکزی صربستان تصمیم گرفته است تا نرخ بهره شاخص را به 2.5 درصد افزایش دهد. همچنین تصمیم گرفته شده است تا کریدور نرخ سود بانک ملی بدون تغییر باقی بماند، یعنی فقط به اضافه یا منهای یک درصد نسبت به نرخ اصلی سیاستی، به طوری که نرخ تسهیلات اعتباری به 3.5 درصد و نرخ تسهیلات سپرده به درصد 1.5 برسد. بانک مرکزی صربستان اعلام کرد: در تصمیم‌گیری درخصوص تشدید بیشتر سیاست‌های پولی، هیئت اجرایی عمدتاً تحت تأثیر تداوم درگیری در اوکراین بود که بر تعمیق بحران انرژی در سطح جهانی، افزایش بیشتر قیمت کالاهای اساسی کشاورزی و مواد خام صنعتی و اختلال بیشتر در عملکرد زنجیره‌های تامین بین‌المللی تأثیر می‌گذارد.

 

  • NBS رشد تولید ناخالص داخلی 3.5 تا 4.5 درصدی را پیش‌بینی می‌کند

علیرغم سطح بالای عدم اطمینان در سطح بین‌المللی، بانک مرکزی صربستان (NBS) انتظار دارد که رشد واقعی تولید ناخالص داخلی در سال جاری بین 3.5 تا 4.5 درصد باشد که 0.5 درصد کمتر از رقم مورد انتظار در سال جاری است. NBS خاطرنشان کرده است: "با فرض اینکه تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و وقفه‌ در عرضه گاز در سطح جهان وجود نخواهد داشت، در میان مدت، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی در صربستان در محدوده بین 4 تا 5 درصد در سال باقی می‌ماند."

 

  • قیمت خودروهای دست دوم از سال 2021، تا 23 درصد افزایش یافته است

وب‌سایت پولوینی گزارش می‌دهد که قیمت خودروهای دست دوم در صربستان نسبت به مدت مشابه سال قبل، 23 درصد افزایش یافته است و با توجه به شرایط بین‌المللی، انتظار می‌رود که  بیشتر رشد کنند. این وبسایت می‌افزاید: افت فروش خودروهای دست دوم در همین مدت 17 درصد به ثبت رسیده است. نزدیک به 60 درصد از 186 شرکت نمایندگی خودرو که توسط این وب‌سایت مورد نظرسنجی قرار گرفتند، معتقدند که تأثیر جنگ در اوکراین بیش از یک سال بر تجارت آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت و 74 درصد از آن‌ها انتظار دارند که کاهش سرعت تولید خودروهای جدید منجر به کاهش عرضه و فروش خودروهای دست دوم شود.  

June 10, 2022 - V.I.P. Daily News Report

                                                

                                                                                      

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما